Hjælp til aspSmartUpload
Fra : Jacob ..

Dato : 06-01-04 22:29

Jeg har en form med nogle felter der skal sendes til min db og et
felt der vha aspsmartupload skal uploade et billede til en mappe.

Min postfunktion indeholder således en Insert-kommando og
efterfølgende en upload kommando:

<snip>

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("Database.mdb")
Conn.Open DSN

login = Replace(Request.Form("Login") & "", "'", "''")

sqlCheck = "SELECT COUNT(*) as antal FROM admin " & _
"WHERE Login = '" & Request.Form("Login") & "'"

set rs = conn.execute(sqlCheck)
If not rs.EOF Then
boolOK = rs(0) > 0
Else
boolOK = false
End If

If boolOK = 0 Then

Login = Trim(Replace(Request.Form("Login"),"'","''" ))
Password = Trim(Replace(Request.Form("Password"),"'","''" ))
Email = Trim(Replace(Request.Form("Email"),"'","''" ))
Town = Trim(Replace(Request.Form("Town"),"'","''" ))
Website = Trim(Replace(Request.Form("Website"),"'","''" ))

strSQL = "Insert into admin("

strSQL = strSQL & "Login, "
strSQL = strSQL & "Email, "
strSQL = strSQL & "Town, "
strSQL = strSQL & "Website, "
strSQL = strSQL & "Pic, "
strSQL = strSQL & "Password) "

strSQL = strSQL & "values( "

strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("Login") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("Email") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("Town") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("Website") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("FILE1") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("Password") & "') "

Conn.Execute(strSQL)

%>
<%

On Error Resume Next

' Variables
' *********
Dim mySmartUpload
Dim intCount

' Object creation
' ***************
Set mySmartUpload =
Server.CreateObject("aspSmartUpload.SmartUpload")

' Only allow txt or htm files
' ***************************
mySmartUpload.AllowedFilesList = "gif,jpg"

' DeniedFilesList can also be used :
' Allow all files except exe, bat and asp
' ***************************************
' mySmartUpload.DeniedFilesList = "exe,bat,asp"

' Deny physical path
' *******************
mySmartUpload.DenyPhysicalPath = True

' Only allow files smaller than 50000 bytes
' *****************************************
mySmartUpload.MaxFileSize = 50000

' Deny upload if the total fila size is greater than 200000
bytes
'
mySmartUpload.TotalMaxFileSize = 200000

' Upload
' ******
mySmartUpload.Upload

' Save the files with their original names in a virtual path of
the web server
'
***********
intCount = mySmartUpload.Save("../Upload")
' sample with a physical path
' intCount = mySmartUpload.Save("c:\temp\")

' Trap errors
' ***********
If Err Then
Response.Write("<b>Wrong selection : </b>" &
Err.description)
Else
' Display the number of files uploaded
' ************************************
Response.Write(intCount & " file(s) uploaded.")
End If
%>

<snip>

INSERT fungerer fint til databasen men upload af billedet giver
mig følgende fejl:

Wrong selection : 006~ASP 0206~Cannot call BinaryRead~Cannot call
BinaryRead after using Request.Form collection.

Jeg tolker det til, at FILE1-formfeltet (som er Browse-formfeltet
til billedet + det felt der sender til Databasefeltet "Pic"),
ikke kan bruges til både at uploade billedet og sende værdien til
databasen???

Nogle skarpe forslag?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Chrisser

Dato : 07-01-04 08:36

Jacob .. wrote:
> [...]
> felt der vha aspsmartupload skal uploade et billede til en mappe.
>
> Min postfunktion indeholder således en Insert-kommando og

[snip kode]

> [...]
> til billedet + det felt der sender til Databasefeltet "Pic"),
> ikke kan bruges til både at uploade billedet og sende værdien til

Måske, hvis jeg har forstået dig ret så ligger alle oplysninger i samme form
?

Det du så skal gøre er at tage din aspSmartUpload del først, altså:

Set mySmartUpload = Server.CreateObject("aspSmartUpload.SmartUpload")
mySmartUpload.Upload

Derefter kan du gøre hvad du nu skal gøre med dit billede, og du kan hente
dine andre variable fra formen ud ved at bruge:

mySmartUpload.Form("Login")

Altså du bruger mySmartUpload-objektet istedet for Request-objektet.

Mvh
Chrisser

Fra : Jacob ..

Dato : 07-01-04 21:33

> Derefter kan du gøre hvad du nu skal gøre med dit billede, og du kan hente
> dine andre variable fra formen ud ved at bruge:
>
> mySmartUpload.Form("Login")

Yes det virkede *men* jeg har brug for inputfeltet "FILE1" (som er det felt jeg
angiver mit billede), til også at sende værdien til min database. Det lykkedes
mig at uploade billedet, sende resten af mine inputfelter til db'en, men altså
ikke at sende værdien fra FILE1 til min DB.

Som jeg ser det kan man altså ikke "genbruge" FILE1 efter at asSmartUpload er
afhviklet? Nogen ideer til hvordan jeg kan det?

Fra : Chrisser

Dato : 08-01-04 08:21

Jacob .. wrote:
> [...]
>
> Som jeg ser det kan man altså ikke "genbruge" FILE1 efter at
> asSmartUpload er afhviklet? Nogen ideer til hvordan jeg kan det?

Jeg er ikke helt med på hvad det er du vil. Når du snakker om "FILE1" går
jeg ud fra at det er selve dit uploadfelt, altså:

<input type="file" name="FILE1">

Og hvad er det så du gerne vil gemme i databasen ? Stien til billedet, eller
selve billedet ?

For at få selve billedet ud skal du bruge nogle af AspSmartUploads eksempler
på brugen af komponenten, de ligger på deres hjemmeside, men jeg har et
eksempel her:

<%
dim billedsti, sti
sti = "C:/billeder"
For each file In mySmartUpload.Files
If not file.IsMissing Then
billedsti = Sti & "\" & file.FileName
file.SaveAs(billedsti) ' gemmer billedet
' herfra kan du for eksempel gemme billedsti i din database
End If
Next
%>

Hvis jeg har misforstået noget må du meget gerne præcisere hvad det er du
vil

Chrisser

Fra : Jacob ..

Dato : 08-01-04 09:05

> Jeg er ikke helt med på hvad det er du vil. Når du snakker om "FILE1" går
> jeg ud fra at det er selve dit uploadfelt, altså:
>
> <input type="file" name="FILE1">

Korrekt

> Og hvad er det så du gerne vil gemme i databasen ? Stien til billedet, eller
> selve billedet ?

Udover at uploade billedet, ønsker jeg samtidigt at gemme stien i min database.

Fra : Chrisser

Dato : 08-01-04 10:20

Jacob .. wrote:

> Udover at uploade billedet, ønsker jeg samtidigt at gemme stien i
> min database.

Godt, så gemmer du bare stien + filnavn i en variabel som du så bruger i en
sql sætning

Kiggede du på mit eksempel ?

Chrisser

Fra : Jacob ..

Dato : 08-01-04 22:14

> Godt, så gemmer du bare stien + filnavn i en variabel som du så bruger i en
> sql sætning
> Kiggede du på mit eksempel ?

Ja, men jeg må indrømme at jeg er helt blank! Jeg har forsøgt mig med alt
undtagen den rigtige løsning.

Hvis jeg lige snipper min mit script her, kan du mon guide mig til den rigtige
løsning?

<snip>

<%
On Error Resume Next

' Variables
' *********
Dim mySmartUpload
Dim intCount

' Object creation
' ***************
[...]

mySmartUpload.DenyPhysicalPath = False

' Only allow files smaller than 30000 bytes
' *****************************************
mySmartUpload.MaxFileSize = 30000

' Deny upload if the total fila size is greater than 200000 bytes
' ***************************************************************
[...]

filtyper: .gif og .jpg<br>Tilladte størrelse: 30000 bytes")
[...]

strSQL = strSQL & "'" & mySmartUpload.Form("Login") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & mySmartUpload.Form("Email") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & mySmartUpload.Form("Town") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & mySmartUpload.Form("Website") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & mySmartUpload.Form("FILE1") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & mySmartUpload.Form("Password") & "') "

Conn.Execute(strSQL)

Response.Write "Oprettet billedeprofil"

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

<snip>

Takker på forhådn!

Fra : Chrisser

Dato : 09-01-04 08:21

Jacob .. wrote:
> Hvis jeg lige snipper min mit script her, kan du mon guide mig til
> den rigtige løsning?

Kan da prøve....

[snip kode]

> ' Save the files with their original names in a virtual path of
> the web server
> '

> intCount = mySmartUpload.Save("../Upload")

I ovenstående linie gemmer du de uploadede filer i ét hug, det er også fint
nok hvis man ikke skal andet, men i dit tilfælde har du brug for at kende
hver enkelt fil's sti + navn. Heldigvis er der andre måder at gemme filerne
på, her er et eksempel taget direkte fra deres side:
<%
Dim intCount
intCount=0
' Select each file
' ****************
For each file In mySmartUpload.Files
' Only if the file exist
' **********************
If not file.IsMissing Then
' Save the files with his original names in a virtual path of the web
server
'
file.SaveAs("/aspSmartUpload/Upload/" & file.FileName)
' Display the properties of the current file
' ******************************************
Response.Write("Name = " & file.Name & "<BR>")
Response.Write("Size = " & file.Size & "<BR>")
Response.Write("FileName = " & file.FileName & "<BR>")
Response.Write("FileExt = " & file.FileExt & "<BR>")
Response.Write("FilePathName = " & file.FilePathName & "<BR>")
Response.Write("ContentType = " & file.ContentType & "<BR>")
Response.Write("ContentDisp = " & file.ContentDisp & "<BR>")
Response.Write("TypeMIME = " & file.TypeMIME & "<BR>")
Response.Write("SubTypeMIME = " & file.SubTypeMIME & "<BR>")
intCount = intCount + 1
End If
Next

' Display the number of files which could be uploaded
' ***************************************************
Response.Write("<BR>" & mySmartUpload.Files.Count & " files could be
uploaded.<BR>")

' Display the number of files uploaded
' ************************************
Response.Write(intCount & " file(s) uploaded.<BR>")
%>

Ovenstående tager fat i hver enkelt fil og gemmer i en virtuel sti, og du
skal have fat i hver enkelt fil for at kunne gemme i databasen. Hvis du
regner med at brugeren kun uploader én fil er det nemt at gemme filnavn +
sti i en variabel du kan bruge længere nede i din sql-sætning ( følgende
indsættes i løkken):
<%
billede = Server.Mappath("din virtuelle sti") & File.FileName ' fuld fysisk
sti
%>

Server.Mappath omsætter en virtuel sti til en fysisk sti, denne sættes
sammen med filnavnet og så har du den præcise placering af filen du kan
bruge senere. Idéen er så at du bruger variablen billede i din sql længere
nede.

Hvis du nu regner med at der skal kunne uploades flere billeder vil jeg
foreslå din enten at gemme stierne i et array, eller at flytte din
sql-sætning op i løkken, men det kommer jo an på hvad du vil.

[snip kode]

> strSQL = strSQL & "'" & mySmartUpload.Form("FILE1") & "', "

ovenstående skal i mit eksempel så være:

strSQL = strSQL & "'" & billede & "', "

En generel kommentar: Du tager dine værdier direkte fra formen og putter dem
ind i din sql-sætning. Jeg ville vælge at læse dem ud i variable først,
derefter validere dem for at være sikker på at du har fået det ind som du
forventer, og så bruge disse variable i sql'en.
Hvis nu brugeren indtaster tekst hvor du forventer et tal vil din side fejle
som det ser ud nu.

Ved et nærmere eftersyn læser du faktisk ind i variable først:

> Login = Trim(Replace(Request.Form("Login"),"'","''" ))

men disse variable bruger du ikke i din sql-sætning, så det nytter dig ikke
meget:

> strSQL = strSQL & "'" & mySmartUpload.Form("Login") & "', "

ovenstående skal istedet være:

strSQL = strSQL & "'" & Login & "', "

Håber det hjalp lidt på forståelsen, men ellers ligger der masser af
eksempler på
http://www.aspsmart.com/aspSmartUpload/

Chrisser

Fra : Jacob ..

Dato : 09-01-04 15:57

> Kan da prøve....
Det sætter jeg *stor* pris på.

Det er nemlig kun én fil der skal/kan uploades så jeg har gjort følgende uden
held :

snip

<%
On Error Resume Next

' Variables
' *********
Dim mySmartUpload
Dim intCount

' Object creation
' ***************
Set mySmartUpload = Server.CreateObject("aspSmartUpload.SmartUpload")

' Only allow txt or htm files
' ***************************
mySmartUpload.AllowedFilesList = "jpg,gif"

' DeniedFilesList can also be used :
' Allow all files except exe, bat and asp
' ***************************************
' mySmartUpload.DeniedFilesList = "exe,bat,asp, htm, html, php, css"

' Deny physical path
' *******************

' ****************************************************************************
[...]

Response.write strSQL
Response.end

Conn.Execute(strSQL)

%>

Billedet bliver rigtigt nok uploaded til korrekte mappe, men stien bliver ikke
sendt. Når jeg udskriver SQL:

Insert into admin(Login, Email, Town, Website, Pic, Password) values( 'Jacob',
'mail@mail.dk', 'Kbh', 'www.www.dk', '', 'xxxsss')

Det er meeeeeeeeeget mystsik (især når man er asp-novice)...

Hjæææææælp!

(Jeg ved at der et par overflødige linier, men - dem fjerner jeg når resten
virker ... )

Fra : Chrisser

Dato : 12-01-04 08:27

Jacob .. wrote:

[snip kode]

> intCount = mySmartUpload.Save("../Upload") ' sample with a physical
> path ' intCount = mySmartUpload.Save("c:\temp\")

I stedet for ovenstående skal du prøve at hente filen og gemme den på den
måde jeg foreslog dig i mit foregående indlæg:

<%
Dim intCount
intCount=0
' Select each file
' ****************
[...]
file.SaveAs("../Upload/" & file.FileName)
billede = Server.Mappath("../Upload/" & File.FileName) ' giver fuld
fysisk sti

> [...]
%>

[snip kode]

> billede = Server.Mappath("din virtuelle sti") & File.FileName

Hvis du vil have fat i File.FileName er du nødt til at loope dig igennem
"mySmartUpload.Files" ( så vidt jeg ved - måske er der andre måder). Du kan
sammenligne det lidt med et Array og måden at tilgå dets værdier på.

[snip]

> [...]
> bliver ikke sendt. Når jeg udskriver SQL:
>
> Insert into admin(Login, Email, Town, Website, Pic, Password)

God ide at udskrive sql-sætningen - så er det nemmere at fejlfinde

Chrisser