bygningsfejl
Fra : someone

Dato : 06-01-04 21:53

Hej.

Jeg var til øjenlæge (Riget) for 1 mdr. siden hvor jeg fik recept til
briller (har briller i forvejen)

d.d. gik jeg så ned til min optiker og for lige at tjekke indstillingen af
de nye briller tog optikeren et tjek i en maskine (kender ikke navnet på
den) og så fik jeg ellers et chok idet optikeren nægtede at lave briller
efter den recept som øjenlægen fra Riget havde givet mig, idet testen fra
optikeren vidste en megastor forværring af min bygningsfejl.

KAN det virkelig være rigtigt at ens bygningsfejl kan forværres på kun 1
mdr, selv har jeg intet mærket til det og ser lige "dårligt/godt" som for 1
mdr. siden.

Disse tal er fra Riget :

Højre øje

-1,50 (sph.)
-2,5 (cyl)
5-10 (axe)

Venstre øje
-1,25 (sph.)
-1,25 (cyl.)
140 (axe)

Disse tal er fra Optikeren: (Men forstår dem ikke helt)

Højre øje.
S / - 2.75
C/ - 3.50
A/175

Venstre
S/ - 2.50
C/ - 3.50
A/ 155

Er der nogen som har forstand på dette, for helt ærligt jeg er snot
forvirret over den besked fra Optikeren, jeg vil naturligvis kontakte
øjenlægen - men ved jo også at der er laang ventetid.

Tak

Fra : Lyrik

Dato : 30-01-04 00:08

"someone" <ikke@nogen.dk> wrote in message
> [...]
> efter den recept som øjenlægen fra Riget havde givet mig, idet testen fra
> optikeren vidste en megastor forværring af min bygningsfejl.
+++++++++++++++++++++++++++++++

Det hænger sikkert lidt anderledes sammen. Øjenlæger er ikke gode til at
finde brillestyrke! Det er optikeren MEGET!! Bedre til!-Det har øjenlæger på
Gentofte selv fortalt mig!
deres udmåling til brilleglas er kun vejledende.-Tjaa, sådan hænger det
sammen-
Du skal stole på optikerens udmåling af styrke.
Og så kan jeg tilføje at du næppe kan bruge kontaktlinser med bygningsfejl.
Bygningsfejl vil sige at øjet er aflangt rundt -for eksempel vandret -og
sammentrykt rundt over en lodret akse.
Hvis man bruger linser findes der godt nok nogle med en prik som skal vende
opad. Minuset er hvis man kører motorkøretøj og der så pludselig sker det
at linsen roterer! Så kan man i ét nu,- intet se!På motorvejen med
Hold dig til briller-stol på optikerens målinger, hans apparater er meget
bedre!
Hvis du efter at have fået briller oplever at synsstyrken ændrer sig hurtigt
til det værre (det forbyde Gud)- så kan det være tiltagende nærsynethed.
Her kan øjet gå i så kraftig krumning at nethinden truer med at løsne sig.
Så skal der en drastisk behandling til.

Held og lykke-hilsen
Jens