FreeBSD :Mount af disk efter strømnedbrud.
Fra : Mikkel U.

Dato : 06-01-04 21:44

Hej.
Jeg har en FreeBSD 4.9 Stable kørende, indtil igår hvor følgende skete.
Jeg er logget ind på maskinen via SSH, alt er okay.
Er igang med at compile en ny kerne, da strømmen pludselig går.
Jeg har ikke normalt en skærm til maskinen, så nu har jeg netop
forsøgt at sætte disken i min arbejdsstation.
Det giver følgende :
Den booter fink nok op ; indtil denne linie kommer:
"Mounting root from ufs:/dev/ad2s1a
"Roout mount faild : 6"
Manual root filesystem specification :
? list disk boot devices
<empty line> Abort manual input.

Hvis jeg under opstart af maskinen skriver boot -s , og derefter
lsdev får jeg følgende :

Disk0 : Bios Drive C:
disk0sla : FFS
disk0slb : Swap
disk0sle : FFS

Det stemmer sådan set fint nok, men hvad er FFS ?
Hvis det hjælper på forklaringen er der et par billeder fra opstart
af maskinen på <http://www.x11.dk/bsd>

Kan nogen hjælpe mig et skridt videre, jeg er vist gået i stå her.

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Socketd

Dato : 06-01-04 22:22

On Tue, 06 Jan 2004 21:44:05 +0100
"Mikkel U." <nospam@604.dk> wrote:

> Jeg har en FreeBSD 4.9 Stable kørende, indtil igår hvor følgende
> skete. Jeg er logget ind på maskinen via SSH, alt er okay.
> Er igang med at compile en ny kerne, da strømmen pludselig går.

Køb en UPS

> Jeg har ikke normalt en skærm til maskinen, så nu har jeg netop
> forsøgt at sætte disken i min arbejdsstation.

Ikke nemmere at sætte skærmen til den anden?

> Det giver følgende :
> Den booter fink nok op ; indtil denne linie kommer:
> [...]

Hvad siger den så hvis du prøver at mounte det manuelt?

> [...]
> disk0slb : Swap
> disk0sle : FFS
>
> Det stemmer sådan set fint nok, men hvad er FFS ?

Fast filesystem. Kan ikke huske om FreeBSD engang brugte UFS og nu
bruger FFS, eller om det er lige omvendt. Dog bruger mange UFS/FFS, hvor
de egentlig bør sige FFS/UFS.

mvh
socketd

Fra : Mikkel U.

Dato : 06-01-04 22:32

> Ikke nemmere at sætte skærmen til den anden?

Jo, hvis grafikkortet var funktionelt.

> Hvad siger den så hvis du prøver at mounte det manuelt?

mount ufs:/dev/ads21a
Mounting root from mout ufs:/dev/ad2s1a
Can't allocate root mount for filesystem 'mount' : 19
Root mount failed : 19

/mikkel

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 07-01-04 11:13

On Tue, 6 Jan 2004 22:21:40 +0100,
Socketd <db@traceroute.dk.NO_I_DONT_LIKE_SPAM> wrote:

> Fast filesystem. Kan ikke huske om FreeBSD engang brugte UFS og nu
> bruger FFS, eller om det er lige omvendt. Dog bruger mange UFS/FFS, hvor
> de egentlig bør sige FFS/UFS.

FreeBSD (og for den sags skyld ogsaa NetBSD, OpenBSD og DragonFlyBSD)
benytter baade FFS og UFS. Du er galt paa den her. Laes eventuelt:

http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-current/2003-April/001444.html

--
Jesper

Fra : Socketd

Dato : 06-01-04 22:56

On Tue, 06 Jan 2004 22:31:52 +0100
"Mikkel U." <nospam@604.dk> wrote:

> mount ufs:/dev/ads21a
> Mounting root from mout ufs:/dev/ad2s1a
> Can't allocate root mount for filesystem 'mount' : 19
> Root mount failed : 19

Ja hvis, mount -t ufs /dev/ad2s1a /
ikke virker, så kan du eventuelt prøve at skrive til
hackers@freebsd.org. Dette er ikke lige min stærke side, da jeg (7-9-13)
aldrig har haft lignende problemer

mvh
socketd

ps: De fejlkoder du får er vel errno, så:
6: ENXIO Device not configured. Input or output on a special file
referred to a device that did not exist, or made a request beyond
the limits of the device. This error may also occur when, for
example, a tape drive is not online or no disk pack is loaded on
a drive.

19 ENODEV Operation not supported by device. An attempt was made to
apply an inappropriate function to a device, for example, trying
to read a write-only device such as a printer.

Hvis det hjælper noget!?!?

Fra : Socketd

Dato : 07-01-04 11:44

On Wed, 7 Jan 2004 10:13:06 +0000 (UTC)
jlouis@pc-063.diku.dk (Jesper Louis Andersen) wrote:

> FreeBSD (og for den sags skyld ogsaa NetBSD, OpenBSD og DragonFlyBSD)
> benytter baade FFS og UFS. Du er galt paa den her. Laes eventuelt:
>
> http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-current/2003-April/001444.html

Ja ok, så må jeg jo lige få min udlånte "FreeBSD Unleased" bog tilbage,
så jeg kan se hvad det er jeg tror jeg har læst

mvh
socketd