mystisk SATA problemer
Fra : D_AA_P

Dato : 06-01-04 20:19

Hej

Efter jeg fik mit bundkort, et ASUS A7N8X Deluxe, skulle jeg jo prøve SATA.
Så jeg købte 2 stk. Seagate Barracuda 7200.7, 80GB, S-ATA, 7200RPM, 8MB,
Fluid og smed dem i maskinen.
Alt virkede fint efter jeg havde leget lidt med RAID, Jaaa tænkte jeg, nu
har jeg 160Gb til mine spil på 2 hurtige diske. Der gik ca.1 måned før det
første problem kom, spillet jeg spillede stoppede pludseligt ca. 1 sek.
senere siger min ene disk et klik og spinder op i omdrejninger og spillet
foresætter.... Mærkeligt !?!? når... men det kunne jo være et program der
gik ned (har alt formeget kørende i baggrunden). Jeg slukker alle
programmerne og prøver igen. Samme problem , ØV ØV ØV ØV.
Når det kan være at den ene disk har en fejl så jeg deaktiverer RAID så de
kører som 2 forskellige drev, og geninstallerer mine spil. Finder på den
måde ud af hvilken disk det er og fjerner strømkablet til det. Det hele
kører nu perfekt, indtil en uge senere og jeg er halvvejs igennem UFO:
Aftermath, så begynder disken at lave de samme problemer som den anden.
Uanset hvilket spil jeg spiller er der nu disse STOP.
Det er værst når jeg spiller, som om at det er når diskende er lidt presset
at der kommer problemer. Når nu begge diske sidder i, stopper maskinen selv
når jeg sider og surfer på nettet. Der sjove er nu at, hvis den jeg har spil
på nu begynder at lave sjov slukker man maskinen, sætter den anden disk til
genstarter maskinen, slukker maskinen igen og fjerner strømstikket til den
anden også virker maskinen perfekt igen i 2 -3 uger, der er da
mærkeligt.....
Har også kigget i "Logbog" til Win2000, der skriver den en gang imellem
under SYSTEMLOG
"Der blev fundet en fejl på enheden \Device\Harddisk2\DR2
under en paging-handling"
OG
"Der blev fundet en fejl på enheden \Device\Harddisk1\DR1
under en paging-handling"

Nu har jeg prøvet alt jeg kan komme på:
Ny Bios på bundkort (C1007)
Nye driver til Silicon Image Serial ATA driver version V1.0.0.22 og Utility
V1.0.0.11
Sidste nye driver til bundkortet (asus1.16)
Nye driver til Silicon Image Serial ATA RAID driver version V1.0.0.281
*BETA*
Nye kabler til strøm og data
At fjerne 1 Harddisk + Dvd + 1 brænder for at se om det var min PSU der
ikke var god nok

Mit system består af :
AMD Atlon XP 1800+ (ikke overclocket)
ASUS A7N8X Deluxe/GD Rev.2.0 Bios C1007
2 x 512MB TwinMOS PC2700 DDR333 RAM
1 x Quantum Fireball 20Gb (System-drev)
1 x Maxtor 40Gb (Backup + programmer)
2 x Seagate Barracuda 7200.7, 80GB, S-ATA ( skulle være til spil)
1 x DVD-Rom
1 x Plextor CD-Brænder
1 x LiteOn CD-Brænder
400W PSU
Windows 2000 sp4 +div.opdateringer fra Microsoft

ER DER NOGLE DER KAN KOMME MED EN GOD IDE TIL HVAD DER KAN VÆRE IVEJEN !?

HILSEN
Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 21:21

D_AA_P wrote:

> senere siger min ene disk et klik og spinder op i omdrejninger og spillet
> fortsætter

Defekt harddisk.
Hvis du ikke kan få en fejlkode med Seagate's testprogram, så er det
lidt(meget) træls, for så er det svært at bevise.

Fra : D_AA_P

Dato : 06-01-04 22:44

Har kørt Seagate's 2 testprogrammer men der er heller intet at hente

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-04 22:54

On Tue, 06 Jan 2004 21:21:08 +0100, "Jens C. Hansen [Odense]"
<"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote:

>Defekt harddisk.
>Hvis du ikke kan få en fejlkode med Seagate's testprogram, så er det
>lidt(meget) træls, for så er det svært at bevise.

Ja, disse "clicks" siger mig også fejl på harddisken, men med mindre
jeg misforstår beskrivelsen sker det samme på *begge* hardiske?!
Skulle være noget af et sammentræf med to diske som har samme fejl...

Kunne det istedet være fejl på selve SATA controlleren? Eller fejl i
firmware på drevene (findes opgradering?)? Eller for varme drev?
Kræver nok at at man søger på Google om lignende symptomer, for synes
også det lyder underligt.

0:) JG

Fra : D_AA_P

Dato : 07-01-04 19:37

"Innocence" <innocence(a)klog(dot)dk> skrev i en meddelelse

> Ja, disse "clicks" siger mig også fejl på harddisken, men med mindre
> jeg misforstår beskrivelsen sker det samme på *begge* hardiske?!
> Skulle være noget af et sammentræf med to diske som har samme fejl...

Begge diske siger "Clicks"
men hvis man tager den ene fra laver den anden ikke "Clicks" i ca. 3 uger ?!
når den så begynder på det igen sætten jeg bare den anden til og genstarter
maskinen SÅ ER DER "Clicks" begge diske flipper ud. slukker så maskinen og
fjerner strømen til den ene og VUPTI maskinen kører stabilt igen.

> [...]
> firmware på drevene (findes opgradering?)? Eller for varme drev?
> Kræver nok at at man søger på Google om lignende symptomer, for synes

har jeg tænkt på, men hvordan kontrolerer man det ??? findes der et
program???
Firmware i drevne ved jeg ikke om man kan pille ved, det var da en ide
Drevne bliver ikke engang hånd lunkne efter ca. 10timers spil (der sidder en
80mm. blæser og holder dem kolde)

> 0:) JG

Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-04 21:31

D_AA_P wrote:

> Begge diske siger "Clicks"
> men hvis man tager den ene fra laver den anden ikke "Clicks" i ca. 3 uger ?!

Er det 3 uger i døgndrift eller bliver den slukket hver dag?

Fra : D_AA_P

Dato : 08-01-04 00:11

den bliver slukket om natten for det meste

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-04 18:01

On Thu, 8 Jan 2004 00:11:02 +0100, "D_AA_P" <d_aa_p@tele2adsl.dk>
wrote:

>den bliver slukket om natten for det meste

Hmm. Jeg må godt nok indrømme at jeg ikke kan komme på en oplagt
løsning som du ikke allerede har forsøgt. Seagate har så vidt jeg kan
se ingen FW opdateringer eller lign., og eneste måde at frikende SATA
controlleren på ville være at ombytte bundkortet eller sætte en ekstra
controller på og forsøge at køre diskende derpå - men ingen af de to
forslag er indenfor rækkevidde for alm. brugere.

Jeg ville nok i dit sted forelægge problemet der hvor du har købt
diske og systemboard og høre om de har et forslag. Jeg kan ialt fald
ikke komme på hvad du skulle kunne gøre forkert, så der må jo være en
HW defekt/konflikt af en art.

0:) JG

Fra : D_AA_P

Dato : 10-01-04 22:34

Det var også min ide
Ringer til dem på mandag så må jeg se hvad de kan sige af kloge ting.
Heldtigt at begge dele er købt det samme sted.

Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-04 13:46

On Sat, 10 Jan 2004 22:34:07 +0100, "D_AA_P" <d_aa_p@tele2adsl.dk>
wrote:

>Ringer til dem på mandag så må jeg se hvad de kan sige af kloge ting.
>Heldtigt at begge dele er købt det samme sted.

Ja afgjort. Det er på sådanne tidspunkter at man er glad for man ikke
købte hos 3 forskellige forhandlere for at spare et par hundrede - der
er ikke noget mere opslidende end at blive kastet mellem forskellige
parter som alle påstår at det er "de andres" problem.

Men held og lykke med det :)

0:) JG

Fra : D_AA_P

Dato : 11-01-04 17:31

Tror jeg fandt mit problem. (HÅBER)
Efter at jeg skrev sidst kom jeg i tanke om at jeg havde slået autoupdate
FRA i win2000.
Nogle uheldtigt updates det fik min maskine til at gå ned eller genstarte.
Var så lige inde og kigge hos Microsoft om der var noget nyt, og der var en
ny driver til " Silicon Image SiI 3112 SATARaide Controller " Version
1.0.0.40.
Den sidste nye hos ASUS var Version 1.0.0.28 BETA.
Så den blev installeret med det samme og maskinen har ikke lavet problemer
siden og jeg kører med begge SATA diske stadigvæk.
Nu håber jeg bare at det var det og maskinen kommer til at kører perfekt
igen uden alle de stop.

Hilsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 11-01-04 18:07

D_AA_P wrote:
> [...]
> genstarte. Var så lige inde og kigge hos Microsoft om der var noget
> nyt, og der var en ny driver til " Silicon Image SiI 3112 SATARaide

Jeg er da lidt nysgerrig efter at vide hvor du helt nøjagtigt fandt
driveren? Jeg kan ikke rigtigt finde noget, eller også søger jeg på en
forkert måde.

Fra : D_AA_P

Dato : 11-01-04 21:59

Brugte Windows Update i start-menuen.
Under " Driveropdateringer " var der en opdatering der hed " Silicon Image
SiI 3112 SATARaide Controller " eller i den stil.

Hilsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 12-01-04 01:15

D_AA_P wrote:
> Brugte Windows Update i start-menuen.
> Under " Driveropdateringer " var der en opdatering der hed " Silicon
> Image SiI 3112 SATARaide Controller " eller i den stil.

Det får jeg desværre ikke her. Kun nogle andre drivere til grafikkortet. Men
det kræver måske også at der i det hele taget _er_ installeret sata-drivere?
Og det har jeg ikke endnu.

Fra : D_AA_P

Dato : 12-01-04 12:41

update tester hvilket bundkort man har i maskinen, så har dit bundkort ikke
SATA viser update heller ikke nogle driver til den.
Grunden til det (tror jeg) er at hvis ALLE driver til forskellige systemer
skulle vises, ville folk meget let blive forviret og bare hente alle driver
der var = stor belastning på serverne + folk ville få mange forkerte drivere
på deres maskiner + Microsoft spare penge på server, da update selv
begrænser det antal driver folk kan hente til lige netop deres maskine.

Fra : Per Nielsen

Dato : 12-01-04 17:12

D_AA_P wrote:
> update tester hvilket bundkort man har i maskinen, så har dit
> bundkort ikke SATA viser update heller ikke nogle driver til den.

Så virkede det da pludselig, underligt. Det gjorde det nemlig ikke første
gang, derfor reagerede jeg på dit indlæg. Faktisk kontaktede XP selv
automatisk windows update da maskinen var startet op og nyt hardware fundet.
Og vupti, få sekunder efter var driverne installeret, jeg behøvede ikke en
gang at genstarte.

Jeg har et Abit NF7-S med sata, så det er da udmærket at få lagt de nyeste
drivere ind. Så mangler jeg bare lige at undersøge om sata-kabler fås i
80cm.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-04 17:24

On Sun, 11 Jan 2004 17:31:08 +0100, "D_AA_P" <d_aa_p@tele2adsl.dk>
wrote:

>Tror jeg fandt mit problem. (HÅBER)

Ok... det lyder faktisk lige så underligt som dit problem - jeg har
aldrig før hørt om at problematiske drivere kan skabe den type
klik-lyd i en harddisk... men jeg krydser da fingre for det alligevel
var det :)

Personligt ville jeg dog hellere skaffe drivere og firmware/BIOS
opdateringer direkte fra producenten (her Silicon Image) istedet for
at bero mig på MS's versioner - og ASUS er i alt fald håbløs at vente
på, de opdaterede ialt fald aldrig nVidia driverne til deres kort (så
er det godt nVidias generic drivere kører :) ).

Tog lige et kig på SI siden - deres seneste Sil3112 driver er stemplet
09/04/2003, 1.1.0.52, så med mindre MS bruger anden
versionsnummerering er den muligvis nyere.

Men godt det virker i alt fald :)

0:) JG

Fra : D_AA_P

Dato : 15-01-04 17:18

> [...]
> 09/04/2003, 1.1.0.52, så med mindre MS bruger anden
> versionsnummerering er den muligvis nyere.

Hvor pokker fandt du den henne, jeg kan ikke finde nogle drivers til noget
inde på den side???