MSDOS og printere
Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-01-04 18:42

Jeg kender nogen som stadig kører DOS, og bruger PrtScrn-tasten til det
den blev sat der for. :) Men nu er deres oldgamle printer gået itu og de
skal have fat i en ny. De har spurgt mig om de bare kan gå ud og købe en
hvilkensomhelst ny printer på markedet, eller om de skal have noget
specielt, fordi de bruger DOS.

Jeg fik ikke mange år i DOS-tiderne, så jeg kunne ikke svare dem. Er der
mon nogen herinde som kan hjælpe?

--
Lars Stokholm

They come with their weather hanging around them, but can't
knock my door down! - Kate Bush (Get Out of My House)

Fra : Kasper

Dato : 06-01-04 19:30

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> wrote in message
> [...]
> specielt, fordi de bruger DOS.
>
> Jeg fik ikke mange år i DOS-tiderne, så jeg kunne ikke svare dem. Er der

Hey

Jeg ved i al fald du kan ikke bare købe hvilken som helst (:

Jeg vil nok anbefale en med hardware emulering af diverse standardprintere,
og en med inbygget ram. men har ikke lige en bestemt printer i hovedet ved
min brother HL-5070 kan noget emulering, men har ikke testet om det kører i
dos

Man kan sikkkert få nogle med software emulering til dos, men dem tror jeg
man skal passe på med

Kasper

Fra : Ove Pedersen

Dato : 06-01-04 19:45

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> specielt, fordi de bruger DOS.
>
> Jeg fik ikke mange år i DOS-tiderne, så jeg kunne ikke svare dem. Er

Jeps, de skal bare undlade at købe en af de såkaldte GDI printere (af
nogle producenter døbt Windows printere) , eller printere der kun har
USB interface, altså ikke f.eks HP LaserJet 1000w, men gerne en HP
Laserjet 1300 som har både almindeligt parallel interface og indbygget
PCL6 "printersprog"

Der findes selvfølgelig lignende printere fra andre producenter.

ove pedersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-01-04 20:25

In dk.edb.hardware, Ove Pedersen wrote:

> [...]
> USB interface, altså ikke f.eks HP LaserJet 1000w, men gerne en HP
> Laserjet 1300 som har både almindeligt parallel interface og indbygget

Det lyder som om der er håb for dem, trods alt. :)

Jeg havde engang deres maskine på visit, og så vidt jeg husker skulle
printeren ikke bruge nogle drivere. Man sluttede den bare til
parallelporten og så kunne man printe (det kan godt passe, ikke?).
Har det noget at gøre med at det ikke er/var en GDI-printer? - eller er
der ingen sammenhæng?

Det nemmeste ville jo være hvis det var så nemt, at de bare koblede den
til, og så virkede den - både for dem selv, men ikke mindst også for
mig. :)

Fra : Ove Pedersen

Dato : 06-01-04 20:48

> [...]
den
> til, og så virkede den - både for dem selv, men ikke mindst også for

Der skulle være gode muligheder for at det lykkes. Hvad med at låne en
printer til test hos en forhandler?
Ved du hvilken printer de har for nuværende, det ville jo være det
enkleste at vælge en der taler samme sprog.

ove pedersen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-01-04 21:43

Med hensyn til lasere skal jeg lade det være usagt, men blækprintere tror
jeg faktisk ikke, at du kan finde til dos mere. Det er ikke så længe siden,
at en jeg kender forsøgte at få en printer som virkede under win 3.1 og det
lykkedes ikke. De laver ikke drivere til dem.
Prøv i dk.marked.privat.edb.ekstern at søge efter en brugt printer, som kan
bruges i dos. Så vil jeg næsten tro, at du kan få smidt en i nakken, idet
der jævnligt foræres sådanne væk. Når man direkte søger efter en, kan det
dog godt være, at gribbene kommer frem, men det burde være til at få en for
50-100 kr.

Kurt

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-01-04 22:26

In dk.edb.hardware, Ove Pedersen wrote:

> Ved du hvilken printer de har for nuværende, det ville jo være det
> enkleste at vælge en der taler samme sprog.

Jeg forhører mig lige om det, og vender tilbage. Det bliver nok først i
overmorgen, så hav tålmodighed. :)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 07-01-04 16:27

In dk.edb.hardware, Lars Stokholm wrote:

> Jeg forhører mig lige om det, og vender tilbage. Det bliver nok først i
> overmorgen, så hav tålmodighed. :)

Det blev så lidt hurtigere. Det er en "IBM 4070 IJ by Lexmark".

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-01-04 17:30

> Det blev så lidt hurtigere. Det er en "IBM 4070 IJ by Lexmark".

Har folk glemt mig eller er der bare ingen der kan svare? :) Hvis I ikke
kan svare, I der har forsøgt at hjælpe, så er det selvfølgelig fair nok.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide det, så jeg kan sige videre at jeg
ikke kunne hjælpe.

Tak for hjælpen ellers, eller forsøget på det.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-01-04 22:30

> [...]
> ikke kunne hjælpe.
>
> Tak for hjælpen ellers, eller forsøget på det.

Tja - jeg gav et svar den 6. uden at få reply, men du kunne måske ikke lide
svaret?
Generelt skal man bare kigge på pakken med printeren i, der står normalt et
eller andet sted, hvilke operativsystemer, som printeren understøtter.
Skulle I mod forventning finde en ny printer som understøtter dos og win
3.1, må du meget gerne vende tilbage og korrekse mig

Kurt

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-01-04 23:06

In dk.edb.hardware, Kurt B. Andersen wrote:

> Tja - jeg gav et svar den 6. uden at få reply

Der var ikke så meget at sige. :)

> men du kunne måske ikke lide svaret?

Jo da, det var et fint svar. :) Der er bare det ved det, at Ove spurgte:
"Ved du hvilken printer de har for nuværende, det ville jo være det
enkleste at vælge en der taler samme sprog".

Nu gav jeg så navnet, så kunne det være at en eller anden kunne fortælle
hvilket sprog den brugte. Det er jo en nem ting lige at stikke ud til en
forhandler.

Okay, jeg skal prøve at huske det. ;)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-01-04 00:48

> [...]
>
> Nu gav jeg så navnet, så kunne det være at en eller anden kunne fortælle
> hvilket sprog den brugte. Det er jo en nem ting lige at stikke ud til en

Ja det sker så, når man som jeg konsekvent hele tiden sletter læste svar og
der er klippet og klistret i de efterfølgende indlæg, så kan jeg pludselig
ikke se sammenhæng mellem indlæg og tidligere indlæg og svarer så en gang i
mellem på noget, som er i en anden sammenhæng.

Kurt

Fra : Lars Stokholm

Dato : 09-01-04 17:38

Jeg siger til dem at det er sådan noget de skal kigge efter. Kan du med
nogenlunde sikkerhed sige om det er nok at det ikke er GDI? Der er ikke
andre ting der skal (eller ikke skal) være opfyldt?

> Der skulle være gode muligheder for at det lykkes. Hvad med at låne
> en printer til test hos en forhandler?

Det foreslår jeg så.