Sp:Koprolali
Fra : CONNIE CLAUSEN

Dato : 11-04-01 19:02

Hej
Er der nogle der har erfaringer indenfor Koprolali (tvangshandlinger der
består i at sige grimme ord). Jeg ved dette symtom ses i forbindelse med
Tourette. Mit spørgsmål går på om dette også kan opstår i forbindelse med
Down Syndrom (mongolisme) - og hvordan forholder man sig bedst til denne
lidelse.
Connie
conse@get2net.dk

Fra : Strid

Dato : 12-04-01 09:36

Jeg har kun oplevet det nogen gange i forbindelse med mine besøg på
psykiatrisk.
Jeg ved ikke mere om det en det .

Astrid

Fra : Mari

Dato : 12-04-01 11:18

> [...]

med
> Down Syndrom (mongolisme) - og hvordan forholder man sig bedst til

Downs syndrome er ikke arveligt betinget (bortset fra meget lille
%-del), men
skyldes en celledelingsfejl - et ekstra kromosom nr. 21.
Tourette derimod anses for at være arveligt betinget, og Koprolali er
lidt
ligesom en "gradbøjning" af de tvangshandlinger (tics), der kan
forekomme.
Man er ikke enig om, hvordan det nedarves.

Hvis der er et sammenfald af disse diagnoser hos en person - så synes
det
at være tilfældigt.
Man vil nok mene, at tvangshandlinger hos mennesker med downs syndrome
skyldes sen psykisk udvikling.

Hvorimod mennesker med Tourette almindeligvis er helt normalt begavede
- men er ikke altid bevidste om deres tvangshandlinger.
Læs evt. videre i nedenstående i links.

Hvordan man forholder sig til Koprolali?? Personen foretager en
ubevidst
handling - og kan ikke "samarbejde" sålænge anfaldet står på.
Det bedste man kan gøre er derfor, at lære sig den pågældendes adfærd at
kende, så man er opmærksom på bevidste og ubevidste handlinger. Og
herefter "lukke ørerne og lade være med at lade ukvemsordene passere
igennem filteret" - og så selvfølgelig afværge at personen skader sig
selv
under et anfald.

Og........ frem for alt - søg oplysninger - f.eks. gennem medlemskab
af
patientforening. Der sker udvikling hele tiden.

--

Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

http://www.danmodis.dk/tourette.htm