Hvalp hvor tidligt???
Fra : Mars

Dato : 06-01-04 17:00

Vi skal ha en hvalp, og går og venter på den skal blive gammel nok....sagen
er den at moren(tæven) har frastødt hvalpene og de er 6 uger nu, er det for
tidligt at få den ???

ms

Fra : Holm

Dato : 06-01-04 17:17

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse
> [...]
nok....sagen
> er den at moren(tæven) har frastødt hvalpene og de er 6 uger nu, er det

Hej MS

Ja det er det afgjort !
Selvom moderen siger fra overfor hvalpene , så sker det i en naturlig
process , men de lærer stadigvæk utroligt meget af tæven .
Jeg var så privilligeret at have både moren og faren til min hvalp , og de
gik alle sammen indtil jeg måtte af med tæven , da var min hvalp ½ år , og
han har været ekstremt hurtig til at lære alting og det var især af hans mor
han lærte det meste.

Det er alt for tidligt for hvalpen at komme hjemmefra , den skal minimum
være 8 uger, alt andet er synd !

Man skal aldrig undervurdere tævens indflydelse på hvalpene i de sidste uger
, selvom det nogen gange kan se voldsomt ud når hun afviser dem , men det
sker kun for at gøre dem mere selvstændige.

Hav tålmodighed , det lønner sig i længden !
Og held og lykke når I får hvalpen hjem .

Hilsen Holm

Fra : skingur

Dato : 06-01-04 23:05

"Holm" skrev d. 06-01-04 17:17 dette indlæg :

> [...]
> sker kun for at gøre dem mere selvstændige.
>
> Hav tålmodighed , det lønner sig i længden !
> Og held og lykke når I får hvalpen hjem .

Vælger lige IKKE at klippe!!'''

"naturen" skal gå sin gang, så selvom tæven er træt af hvalpe, må hun
døjes med dem lidt endnu.
Min staldchef har lige fået en 12 ugers hvalp hjem. Hvilken selvtillid,
den har!!! Den går på alt med krum hals...alle hvalpe skulle blive ved
deres mor, til de er mindst 10 uger!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-04 12:30

Tue, 06 Jan 2004 22:04:48 GMT, skingur wrote:

>Min staldchef har lige fået en 12 ugers hvalp hjem. Hvilken selvtillid,
>den har!!! Den går på alt med krum hals...alle hvalpe skulle blive ved
>deres mor, til de er mindst 10 uger!!!!

HØRT!

--
Mvh Sonja P. http://www.sonpet.dk sonpet@***pc.dk fjern de 3 *
-

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 07-01-04 12:45

skriver her oppe:

min basenjitæve har fået hvalpe og de er nu 3 uger - og de kommer ikke
hjemmefra før de er mindst 10 uger gamle .......... der er godtnok 7 af dem,
og det bliver da morsomt at have dem her og se dem vokse op og blive præget
af både hundemor og hundefar plus "det løse" , der kommer i huset - En 8
ugers hvalp er for umoden til at komme hjemmefra, er og har altid været min
mening ...

hilsen Pia

Pia Palmblad Wright
Slarisdal 7B, Torsted,
DK-8700 Horsens, Denmark
http://home19.inet.tele.dk/fallohide/

Fra : Broegger

Dato : 06-01-04 23:56

Hej

Man skal heller ikke undervurdere den effekt de andre hvalpe i kuldet
har... så jeg stemmer også for _minimum_ 8 uger.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : M. Jørgensen

Dato : 07-01-04 08:35

Efter råd fra radiodyrlægen er det den dag hvor hvalpen er nøjagtig 8 uger,
så er den nemmest at præge, og skulle i følge ovenstående ikke blive en
problemhund.

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-04 12:34

Wed, 7 Jan 2004 08:35:02 +0100, M. Jørgensen wrote:

>Efter råd fra radiodyrlægen er det den dag hvor hvalpen er nøjagtig 8 uger,
>så er den nemmest at præge, og skulle i følge ovenstående ikke blive en
>problemhund.

Husk lige, at det fjols også sagde, at hvalpen ikke måtte være
1 time under/over 8 uger, da den ellers vil blive problemhund.
Hvor mange hunde tror du selv på kommer hjemmefra NØJAGTIGT når
de er 8 uger? Der må dælme være flere problemhunde i DK,
end JEG har stødt på! Sikke noget bavl!
Hvalpen skal helst være 9-10 uger, da den så ikke længes så vildt
efter mor og søskende og har mod på nye oplevelser. Med andre ord
er moden til at komme hjemmefra.

Fra : Pia J

Dato : 07-01-04 13:18

"x Vuf x" <vuf@hurra.dk> wrote in message

> Husk lige, at det fjols også sagde, at hvalpen ikke måtte være
> 1 time under/over 8 uger, da den ellers vil blive problemhund.

Det han sagde var vist at 90% af alle problemhunde var fjernet før eller
efter 8 uger. Men han glemte at nævne, at det er 90% af de velfungerende
hunde nok også....

:Pia

Fra : M. Jørgensen

Dato : 08-01-04 08:56

Nu hørte jeg desværre ikke selv udsendelsen, men har haft kontakt til flere
opdrættere, fordi jeg søger efter hund. De har åbentbart hørt udsendelsen,
og vil fremover følge dette råd!! Jeg kan da godt se at du selvfølgelig ved
meget mere end en dyrlæge???

Fra : Leyna

Dato : 08-01-04 09:31

On Thu, 8 Jan 2004 08:56:24 +0100, "M. Jørgensen" <zulu@mail.dk>
wrote:

> [...]

>og vil fremover følge dette råd!! Jeg kan da godt se at du selvfølgelig ved

Vi har forskellige meninger om hvornår en hvalp tidligst må komme
hjemmefra, og dyrlæger er altså også en slags mennesker, der også har
forskellige meninger. Deres ord er ikke lov, og deres udtalelser ikke
altid korrekte.Bare fordi det er blevet sagt i radio eller tv, så er
det altså ikke nødvendigvis den weneste sandhed. Hundeopdrættere ved
mange gange en del som dyrlægen måske ikke ved, for opdrætterne SER jo
hvalpene mens dyrlægen først får dem mellem hænderne når der er noget
galt.
Nu er det ikke fordi jeg ikke har tiltro eller respekt for dyrlæger,
for det har jeg da, men jeg har skam også stor respekt for den
specialviden som mange opdrættere ligger inde med, og at stille sig op
og proklamere, at man har den eneste sandhed (I dette tilfælde at de
fleste hunde bliver problemhunde fordi de er kommet hjemmefra en time
tidligere eller senere end dyrlægen har anbefalet) skal ALLE vist være
påpasselige med.
Jeg fik selv min hvalp da han var 12 uger, men kunne have fået ham da
han var 10 uger. Dette havde jeg desværre ikke mulighed for, men
hunden blev da ikke det mindste problemhund af den grund.

En lille ting mere. Vil du ikke være sød at skrive dit svar UNDER det
du svarer på? Det gør det noget nemmere at overskue.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 08-01-04 12:26

Hej igen M. Jørgensen

Jeg har erfaring med mange forskellige racer da jeg har lavet en del
hvalpetests og her har jeg lært at det er MEGET individuelt alt efter
miljø, arvemasse/gener og hvad niveau de enkelte hvalpe er på...de
nederste i et kuld tager absolut IKKE skade af at blive hos moderen
længere end 8 uger...jeg har set hvalpe der er endt som problem hunde
fordi de var så bange når de blev fjernet fra deres normale miljø,
hvis de havde fået muligheden for at blive styrket, ville de måske
ikke have været så angst.

Du behøver ikke hidse dig sådan op fordi jeg fremlægger min mening på
baggrund af mine erfaringer, det har jeg vel lov til herinde, også
selvom du måske ikke lige er enig?
-håber da bare at de opdrættere lærer at se på deres kuld og bruge
deres sunde fornuft istedet for kun at gå efter en regel som kun er
lavet for netop at sikre at man ikke fjerner hvalpe for tidligt fra
moderen.

Se hvor meget en enkelt udtalelse kan gøre fra en dyrlæge der taler
generelt om hvilke regler der gælder...det er tilladt alligevel at
bruge sin egen sunde fornuft og se på de enkelte hunde i ens kuld, og
vurdere om de nu er stabile nok til at komme ud i verden, også selvom
en dyrlæge udtaler sig om gældende regler og det vil jeg da håbe der
er mange opdrættere der gør...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-01-04 12:36

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen Jeannette

Det er jo et problem, som der bliver skabt, fordi man anvender det meget
vide begreb " kan " Altså hunden der bliver taget fra moderen før tiden "
kan " blive en problemhund.
Hunden der tages fra moderen efter ottende uge " kan " blive en problemhund.
Skal vi være ærlige, hunde der tages til tiden " kan " blive problemhunde.

Det vigtige, tror jeg, er om den person der skal have hunden, forstår at
præge hunden, og få den til at glemme, at den er kommet hjemmefra, og derved
får mindsket savnet.

Hvis han/hun, ikke forstår det, havde den måske bedre af en uge eller to
mere, hjemme i kassen hos mor og søskende.
Børn udvikler sig jo heller ikke lige hurtigt, der er der også nogle, som
sakker lidt agterud. Mange undersøgelser tyder dog på, at dette bestemt
ikke er noget, som forældre skal være kede af, for de klarer sig ofte bedre,
efter skolen.

M.V.H.....Benny..

Fra : M. Jørgensen

Dato : 08-01-04 17:17

Hej Jeanette.
Nu var det slet ikke dig jeg svarede, og er det ikke lige at overdrive når
du skriver at jeg hidser mig op?
I stedet for at overfuse mig, som bare henviser til en radio udsendelse, og
nej jeg tror ikke på alt hvad jeg høre og ser i radio og tv. Med hensyn til
erfaring, så har jeg både prøvet at få en hvalp på 6 uger, fordi moderen
døde, og en hvalp på 12 uger. Begge hunde blev ikke problemhunde, men det
kunne måske være os som havde været heldige med de to hunde vi har haft. Det
var ment som et positivt og velmenende råd, ikke en hårdnakket påståelse. Og
når jeg læser dit indlæg til mig, er jeg da enig.
Mvvh M. Jørgensen

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 07-01-04 13:20

Hej

Øhm, radiodyrlægen kan jo ikke lige vurdere om enkelte hvalpe kunne
have behov for mere tid med moderen og de andre hvalpe, det er ret
individuelt...og han taler jo generelt...

Og jeg støtter klart at man gerne venter til 12 uger med at hente en
hvalp, det giver netop mere selvsikkerhed og det kunne jo også hjælpe
de hvalpe der er usikre med at få mere styrke ved at blive hvor den er
tryg, det har stor betydning for den senere udvikling og for hvor glad
og samarbejdsvillig den bliver...

En problem hund er netop betegnelsen for hunde med stor usikkerhed og
for dem er det bedste at blive længere hos en hvalpemoder...

Jeg ved at reglen herhjemme ligger på 8 uger, men skulle jeg vælge en
hund idag ville jeg hellere vente med at få den for at sansynliggøre
at den har både selvsikkerhed og frygtløshed, jo mere af dette, jo
mere stabil og glad hund får man med hjem og derved undgår man en
problemhund, hvis man altså også ved hvordan man behandler en hund

Man kan sagtens præge en hund der er 12 uger ligeså godt som var den 8
uger...det er et ? om indsats og målrettet træning.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 07-01-04 22:53

> [...]
nok....sagen
> er den at moren(tæven) har frastødt hvalpene og de er 6 uger nu, er det

Er der ikke en lov der siger at hvalpen SKAL være mindst 8 uger? alt andet
derunder er ulovligt? eller er det bare mig der tror der er en lov?

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Pia J

Dato : 08-01-04 10:42

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message

> Er der ikke en lov der siger at hvalpen SKAL være mindst 8 uger? alt andet
> derunder er ulovligt? eller er det bare mig der tror der er en lov?

Nej, du har ganske ret.

:Pia

Fra : Claus Rathlou

Dato : 08-01-04 10:49

> Er der ikke en lov der siger at hvalpen SKAL være mindst 8 uger? alt andet
> derunder er ulovligt? eller er det bare mig der tror der er en lov?
>
> Bolette
> www.bolettes.dk

Du har ret, der gælder følgende:

Bekendtgørelse om overdragelse af hundehvalpe (Hundehvalpe)

BEK nr 601 af 12/07/1993 (Gældende)

Lovgivning som forskriften vedrører
LOV Nr. 386 af 06/06/1991

Senere ændringer til forskriften

Den fulde tekst

Bekendtgørelse om overdragelse af hundehvalpe

(Hundehvalpe)

I medfør af § 11, jf. § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lov nr. 386 af 6.
juni 1991 som ændret ved lov nr. 183 af 14. april 1993 fastsættes:

§ 1. Enhver overdragelse af hundehvalpe, der er under 8 uger gamle, er
forbudt.

Stk. 2. Reglerne i stk. 1, finder ikke anvendelse, når der er tale om
en samlet overdragelse af moderdyr og hvalpe.

§ 2. Overtrædelse af § 1 straffes med bøde.

§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 1993.

§ 4. Bekendtgørelse nr. 274 af 15. oktober 1953 angående handel med
hunde, ophæves.

Justitsministeriet, den 12. juli 1993

Erling Olsen

/ Niels Boesen

Officielle noter

Ingen
------

Claus

Fra : LejfM

Dato : 08-01-04 11:02

Citat fra bekentgørelsen
Justitsmin. bek. nr. 601 af 12. juli 1993

[...]

LejfM

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 08-01-04 12:11

Hej Bolette

Jo i DK er der en lov der hedder 8 uger, men du må gerne indføre
hunde/hente hunde fra andre lande hvor grænsen er lavere end 8
uger...så reglen er ikke så meget værd jo...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 08-01-04 17:12

Hej Jeannette

> Jo i DK er der en lov der hedder 8 uger, men du må gerne indføre
> hunde/hente hunde fra andre lande hvor grænsen er lavere end 8
> uger...så reglen er ikke så meget værd jo...

Ahhhhhh på den måde, mente bare der var noget om det, og det var der jo så
både og.

Tak for svaret

Mange hilsner fra
Bolette