start på php - øvelse 9 - side22
Fra : RuneStone

Dato : 06-01-04 16:08

nogle som kan give et eks. på dette spørgsmål:

Lav en funktion der skriver tre variabler ud på skærmen. Variablerne skal
sendes til fuktionen inden i parentesen.

mvh. Rune Thougaard
--
www.rtk-design.dk || www.vinperlen.dk

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 06-01-04 16:15

RuneStone wrote:
> nogle som kan give et eks. på dette spørgsmål:

Nu er det ikke fordi det her er en lektiehjælpsgruppe..(?)

> Lav en funktion der skriver tre variabler ud på skærmen. Variablerne skal
> sendes til fuktionen inden i parentesen.

function showthem($a, $b, $c){
print "a: $a, b: $b, c: $c\n";
}

showthem('Snegle', 'Spiser', 'Fisk');

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : RuneStone

Dato : 06-01-04 17:09

> Nu er det ikke fordi det her er en lektiehjælpsgruppe..(?)
Det er skam heller ikke lektier, men et forsøg på at lære PHP, men forstod
ikke lige spørgsmålet... :D

> function showthem($a, $b, $c){
> print "a: $a, b: $b, c: $c\n";
> }
>
> showthem('Snegle', 'Spiser', 'Fisk');

i showthem, finder den så bare variablen frem i tal eller alfabetisk
rækkefølge...?

mvh. Rune Thougaard

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 06-01-04 17:17

On Tue, 06 Jan 2004 17:09:29 +0100, RuneStone wrote:

> i showthem, finder den så bare variablen frem i tal eller alfabetisk
> rækkefølge...?

Nej.

Variable har navne - i eksemplet herover tager showthem 3 parametre
($a, $b, $c) og disse vil være tilgængelige som variable inde i
funktionen (dvs. mellem { og }).

Hvis du f.eks. vil udskrive den streng der er "gemt" i første parameter
($a), så skriver du bare

print $a;

Der er altså ikke tale om nogen rækkefølge men derimod en fast
navngivning.

Giver det mening? :)

Mvh.
/Thomas

Fra : RuneStone

Dato : 06-01-04 18:58

> [...]
> ($a), så skriver du bare
>
> print $a;
>
> Der er altså ikke tale om nogen rækkefølge men derimod en fast

Nej, eller jo lidt men ikke nok :P

Jeg må læse kapitlet om igen... :P

mvh. Rune Thougaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-04 20:23

RuneStone skrev:

>Nej, eller jo lidt men ikke nok :P

Det lader til at du ikke ved hvad (funktions)variable bruges til?

Når man definerer en funktion, bestemmer man samtidig hvad dens
parametre (overførte værdier) skal hedde - uanset hvad de hed der
hvor funktionen bruges, og uanset om de måske slet ikke hed
noget.

Når først navnet er fastlagt, har rækkefølgen kun betydning ved
funktionskaldet.

function showthem($a, $b, $c){
   print $a.$b.$c"; // Minimal udskrift.
}

// Main:
showthem('1','2','3');

Det er rækkefølgen der bestemmer at '1' hedder $a mens funktionen
arbejder, men inden i funktionens kode kan man blande $a, $b og
$c som man lyster. Man kunne f.eks. have valgt:
   print $c.$b.$a";
hvis man ville det.

Hvis man har:
$navn='Bertel ';
$verbum='skriver ';
$genstand='kode!';

Så vil
   showthem($navn, $verbum, $genstand)
resultere i
   Bertel skriver kode!

Rækkefølgen ved kaldet afgør at $navn kaldes $a i funktionens
kode.

--
Bertel

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 06-01-04 18:31

Nezar Nielsen wrote:

> Nu er det ikke fordi det her er en lektiehjælpsgruppe..(?)

Måske jeg misforstår dig, men jeg synes det er rart at se nogen prøve at
læse sig til noget, og så spørge når de kører fast.

Mvh
Tonni

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 07-01-04 10:56

Tonni Aagesen wrote:

> Måske jeg misforstår dig, men jeg synes det er rart at se nogen prøve at
> læse sig til noget, og så spørge når de kører fast.

Yep.
Det kunne bare også opfattes som: "jeg har fået den her opgave for i
lektier, er der ikke nogen der kan lave den for mig" - ikke at jeg siger
at det VAR ment sådan (hence the spørgsmålstegn), men det kunne opfattes
sådan..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 06-01-04 16:19

RuneStone wrote:
> nogle som kan give et eks. på dette spørgsmål:
>
> Lav en funktion der skriver tre variabler ud på skærmen. Variablerne skal
> sendes til fuktionen inden i parentesen.

function p3 ($param1, $param2, $param3) {
   print "1: $argv1 | 2: $argv2 | 3: $argv4";
}

p3("Parameter nr. 1", "Parameter nr. 2", "Parameter nr. 1");

Mvh
Tonni

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 06-01-04 17:28

Tonni Aagesen wrote:

> function p3 ($param1, $param2, $param3) {
> print "1: $argv1 | 2: $argv2 | 3: $argv4";

Øh -------------^ ---------^ ----------^

der skulle vist ha' stået $param1, $param2 og $param3.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 06-01-04 18:26

Nezar Nielsen wrote:

> der skulle vist ha' stået $param1, $param2 og $param3.

Ahh ja, tid at holde fyraften!?! :)

Mvh
Tonni