Så har jeg lige bestilt dette til opgarder~
Fra : Per Nielsen

Dato : 05-01-04 23:16

Bundkort: Abit NF7-S rev. 2.0
CPU: AMD Athlon Barton 2500+
RAM: 512MB Corsair Value DDR3200
Køler: Thermalright SKL947-U
Blæser: Papst 80mm low noise 19db

Håber at køleren uden problemer kan smækkes på bundkortet, og derefter
overclocke til 3200+ . Det er min hensigt at supplere med 512MB Corsair
Value DDR3200 RAM mere i næste måned.

WinXP Pro fully updated
GeForce4 Ti 4400 (275/550) (overclocked til 285/650)

Fra : Thomas W. Madsen

Dato : 05-01-04 23:20

> [...]
> Value DDR3200 RAM mere i næste måned.
>
> WinXP Pro fully updated
> GeForce4 Ti 4400 (275/550) (overclocked til 285/650)

Jamen tillykke med det....

/Thomas

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-01-04 23:39

Thomas W. Madsen wrote:
> Jamen tillykke med det....

Takker. Jeg skulle måske lige have spurgt til sidst om der var nogen der
havde kommentarer (positive/negative) til noget af det.

Fra : Jens Gregersen

Dato : 05-01-04 23:29

> Bundkort: Abit NF7-S rev. 2.0
> CPU: AMD Athlon Barton 2500+
> RAM: 512MB Corsair Value DDR3200
> Køler: Thermalright SKL947-U
> Blæser: Papst 80mm low noise 19db

Det ville også være mit valg hvis jeg gad tage mig sammen til at
opgradere lige pt.

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-01-04 23:41

Jens Gregersen wrote:
> Det ville også være mit valg hvis jeg gad tage mig sammen til at
> opgradere lige pt.

Inkl. forsendelse ialt 2.865,- (VISA over nettet). Så må opgradering af
grafikkort vente til når sommeren går på hæld, øv ....

Fra : Jens Gregersen

Dato : 06-01-04 00:08

> Inkl. forsendelse ialt 2.865,- (VISA over nettet). Så må opgradering af
> grafikkort vente til når sommeren går på hæld, øv ....

Ja, hardware bliver sgu billigere og billigere!
Jeg tør næsten ikke tænke på hvad jeg slap for min 1400mhz T-fugl, Abit
KT7a-raid, Geforce 2 PRO og 512mb pc133-ram i sommeren 2001 :)

Surt med grafikkortet, men fedt med resten ;)

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-01-04 00:17

Jens Gregersen wrote:
> Ja, hardware bliver sgu billigere og billigere!
> Jeg tør næsten ikke tænke på hvad jeg slap for min 1400mhz T-fugl,
> Abit KT7a-raid, Geforce 2 PRO og 512mb pc133-ram i sommeren 2001 :)

Jeg blev egentlig også lidt overrasket, da jeg fik regnet lidt på det. Men
jeg havde på forhånd (stålfast ) sat mig en max-grænse på 3.000,- inkl.
forsendelse. Ville ellers godt have haft 512MB DDR3200 RAM mere, suk.

> Surt med grafikkortet, men fedt med resten ;)

Ja, vi får at se hvordan det klarer skærene når kræfterne skal prøves med
MoHAA: Pacific Asault, Half-Life2 og Doom3. Specielt de to sidste er vist
nogle værre søm udtrækkere. Gad vide om man skulle tage et lån til et
grafikkort ;). Jeg går også og overvejer om jeg skal skifte fra GeForce til
ATI næste gang.

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-01-04 01:27

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle værre søm udtrækkere. Gad vide om man skulle tage et lån til et
> grafikkort ;). Jeg går også og overvejer om jeg skal skifte fra GeForce

Jeg har ikke fortrudt mit skifte.
Det var så også noget af en hastigheds forskel for mit vedkommende.
Fra Geforce 2 GTS 32 MB til ATI 9700 np 128 MB.

HL2 og Doom3 skulle efter sigende klare sig en del bedre på ATI kort frem
for nVdia kort.
Dette bygger på udtalelser fra John Carmack, diverse beta tests af HL2 og
andre ting og sager.

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-01-04 08:41

Martin Johansson wrote:
> HL2 og Doom3 skulle efter sigende klare sig en del bedre på ATI kort
> frem for nVdia kort.
> Dette bygger på udtalelser fra John Carmack, diverse beta tests af
> HL2 og andre ting og sager.

Det var ikke noget med at det ene spil kørte bedre på nVidia og det andet
bedre på ATI? Men det kan være at min hukommelse spiller mig et puds ;)). Da
der er et stykke tid til at spillene udkommer, kan tingene jo også nå at
ændre sig. Jeg er ikke længere "mærke-fanatiker", den tid ligger tilbage til
de "gode gamle" 3dfx-dage, hvor jeg hoppede på et Voodoo1 kort (tror det var
4MB). Jeg går efter et kort der uanset mærke giver mest for pengene, og som
selvfølgelig kan trække de spil jeg helt sikkert skal have fat i.

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-01-04 11:43

> [...]
som
> selvfølgelig kan trække de spil jeg helt sikkert skal have fat i.

Tjaa det bliver jo interessant.

Men HL2 bliver jo skrevet om fra bunden, siger de.
Doom3 er ikke kommet endnu.
Spørgsmålet er dog hvor meget der vil ændre sig.

Fra : Olesen

Dato : 06-01-04 16:18

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffa912b$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men HL2 bliver jo skrevet om fra bunden, siger de.

Mener ellers, HL2's motor basalt set er
hentet fra et tidligere produkt, og kun tilføet
directx 9 - funktioner/effekter.

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-01-04 21:59

> [...]
>
> Mener ellers, HL2's motor basalt set er
> hentet fra et tidligere produkt, og kun tilføet

Ja det er muligt at den byggede på noget tidligere.
Men efter at de fik den "stjålet" laver de hele molevitten om, siger de.

Fra : Olesen

Dato : 06-01-04 16:17

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffa00d1$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> for nVdia kort.
> Dette bygger på udtalelser fra John Carmack, diverse beta tests af HL2 og

Det siges dog, der sker ting og sager, når DirectX 9.1 kommer på markedet.
Det sku' gi' Nvidia et gevaldigt boost, da netop pixelshaderfunktionen
blir' optimeret mere til Nvidias fordel end hidtil, noget med 32-bit
præcisionen, som Nivida konstant 'regner i', hvorimod ATI
kan gå ned i præcision, 16 eller 24 når det kræves af spilprogrammøren,
med øgede frames til følge.

Der tales om et boost på 33% til Nvidias fordel.

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-01-04 01:25

"Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> KT7a-raid, Geforce 2 PRO og 512mb pc133-ram i sommeren 2001 :)
>
> Surt med grafikkortet, men fedt med resten ;)

Jeg smed over 7500 kr. for:
Abit KT7-Raid 1595 kr.
900 Mhz Thunderbird (tidlig crap stepping) 1600 kr. (forrykt i dag)
ASUS V7700 Deluxe Geforce 2 GTS (kostede 2500 kr. alene ungh)
Aopen HQ08 kabinet.
I december 1999.

Siden da, er alt på nær kabinettet udskiftet

Fra : Olesen

Dato : 06-01-04 16:44

> Så må opgradering af
> grafikkort vente til når sommeren går på hæld, øv ....

...eller vente en stund, og købe et Geforce 5900SE, som giver high-end
ydelse, til mid-end pris !
I visse discipliner er den hurtigere end den ægte 5950ULTRA...!!

Det utrolige er, at ydelsesforskellen på den billige 5900SE
og den kostbare 5950ULTRA ofte er latterlig lille, og næppe mærkbar
i praksis.

Geforce 5700 afløses af 5900SE, og det er godt,
da prisen ca. blir' den samme, men ydelsen markant
højere !

Så 5700 tror jeg aldrig vil få fat i kunderne, og
5900SE vil virkelig skabe røre i branchen.

Men gør jer lige en tjeneste, og læs denne test, og
studêr benchmarkene grundigt. Sådanne fornemme
ydelser er ikke set i årevis, da afløseren af et
bestående kort sjældent har givet mærkbar forøgelse
af ydelsen, se bla. hvordan det gik med Radeon 9700pro/9800pro
og 9800 XT.

http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/gffx_5900xt(3).shtml
http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/gffx_5900xt(4).shtml
http://www.hothardware.com/hh_files/S&V/gffx_5900xt(7).shtml

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-01-04 18:50

Olesen wrote:

> ..eller vente en stund, og købe et Geforce 5900SE, som giver high-end
> ydelse, til mid-end pris !
> I visse discipliner er den hurtigere end den ægte 5950ULTRA...!!

Ja måske, hvis der ikke er noget andet til den tid :)).....

> [...]
> bestående kort sjældent har givet mærkbar forøgelse
> af ydelsen, se bla. hvordan det gik med Radeon 9700pro/9800pro

Den vil jeg da lige studere. Men et lille hurtigt kig siger mig at det
hurtigste ATI-kort de har med er et Radeon 9600 XT. Lidt underligt synes
jeg. Så testen vil nok kun sige mig lidt om hvordan de hurtigste nVidia kort
performerer i forhold til hinanden i dagens og gårsdagens spil. Men den skal
da læses. Efter opgradering af bundkort + CPU + RAM er tiden nu ved at være
inde til at sætte mig lidt ind i grafikkortene igen.

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-01-04 22:00

> [...]
> bestående kort sjældent har givet mærkbar forøgelse
> af ydelsen, se bla. hvordan det gik med Radeon 9700pro/9800pro

9800 chippen er også blot en mindre opdatering/optimering af chippen på
9700.
Det kunne være derfor der ikke ses de helt store forskelle.

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 05-01-04 23:46

In news:btcnma$4qu$1@sunsite.dk ,
Per Nielsen <dazzler53@hotmail.com> typed:
> [...]
> overclocke til 3200+ . Det er min hensigt at supplere med 512MB
> Corsair Value DDR3200 RAM mere i næste måned.

Melder du lige tilbage omkring det med køleprofilen og pladsen på bundkortet
? Det kunne være fedt med nogle billeder og lign, vi (jeg?) kunne se hvor
meget plads der er til den..
For stor og vild ser den jo ud :)

--
/Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 05-01-04 23:49

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> Melder du lige tilbage omkring det med køleprofilen og pladsen på
> bundkortet ? Det kunne være fedt med nogle billeder og lign, vi
> (jeg?) kunne se hvor meget plads der er til den..
> For stor og vild ser den jo ud :)

Ville jeg også gerne se! Pladsen skulle jo gerne være det samme, som på mit
Abit NF7 rev. 2.0...

--
Martin K

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-01-04 23:52

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> Melder du lige tilbage omkring det med køleprofilen og pladsen på
> bundkortet ? Det kunne være fedt med nogle billeder og lign, vi
> (jeg?) kunne se hvor meget plads der er til den..
> For stor og vild ser den jo ud :)

Ja, det er en dejlig bamse (køleren). Der var desværre 3-4 dages ventetid på
bundkortet, så hvis jeg er heldig får jeg det fredag eller lørdag. Jeg
vender lige tilbage med nogle indtryk, når jeg har fået det hele op at køre.
Desværre har jeg ikke noget digital kamera .........men hvis jeg stryger
en god ven meget med hårene, kan jeg måske få lov at låne hans.......

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-01-04 01:35

"Bjarke Ravn-Jonsen" <usenet@mandril.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
bundkortet
> ? Det kunne være fedt med nogle billeder og lign, vi (jeg?) kunne se hvor

Her er et lidt mørkt billede af den monteret på et NF7-S rev 2.0.
Profilen er roteret 90 grader så den er vertikal, men der er plads ligemeget
hvordan den vendes.
http://www.short-media.com/forum/showpost.php?p=88884&postcount=4

SLK-900 er tæt på ikke at kunne være på et NF7-S rev. 2.0
Det er en tråd jeg har startet ang. chipsæt køling, også udviklede det sig i
en anden retning.

Hvis der er flere der overvejer at bestille den, vil jeg lige give dette tip
videre.
Jeg så linket til denne butik i casemodding gruppen.
http://www.pc-cooling.de
SLK-947U er koster ca. 280 kr. hos dem

De skulle efter sigende også sende en pose vingummi med i pakken.
Forsendelsen koster ca. 60 kr. og levering 3-4 dage.
De har også mange andre spændende ting.

Det var eksempelvis der jeg fandt en Tt Smartfan 2.
Den kan slet ikke købes herhjemme, så vidt jeg ved.
Derudover skulle det være den bedste til en 947U

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 05-01-04 23:49

Per Nielsen wrote:
> Bundkort: Abit NF7-S rev. 2.0

Jeg har set et Abit NF7 rev. 2.0, som jeg er meget tilfreds med. Men skulle
jeg købe idag, ville jeg vælge et Abit AN7, der er en opdateret version af
NF7-S...

--
Martin K

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-01-04 01:18

> Bundkort: Abit NF7-S rev. 2.0

Har selvsamme bundkort, det er det bedste jeg har haft mellem hænderne.
Har brugt Abit i snart 5 år og er stadig tilfreds.

Har haft:
Abit PX5, KT7-Raid, KT7A-Raid og NF7-S rev. 2.0

> CPU: AMD Athlon Barton 2500+

Fornuftigt valg.
Er den låst eller ulåst?
Det gør dog ikke det store hvis man har ram til at oc den på FSB.

> RAM: 512MB Corsair Value DDR3200

Uha, her ser det ud til at der bliver sparet en smule.
Corsair value er ikke nær så godt som XMS, det kan dog også ses i prisen.
Det kan sikkert ikke køre med de laveste timings, og da slet ikke når du
oc'er det

> Køler: Thermalright SKL947-U

Glimrende valg, har selv bestilit den samme køler i Tyskland, sparede en hel
del.
Har dog ikke modtaget pakken endnu, men skulle gerne have den inden udgangen
af ugen.
Den nye SP-97 er dog bedre, men også en del dyrere.
Jeg har selv valgt en Tt SmartFan 2 80mm, det skulle være den bedste blæser
til en 947U.

> Blæser: Papst 80mm low noise 19db
>
> Håber at køleren uden problemer kan smækkes på bundkortet, og derefter
> overclocke til 3200+ . Det er min hensigt at supplere med 512MB Corsair
> Value DDR3200 RAM mere i næste måned.

Der skulle være fin plads til køleren på NF7-S rev 2.0.
947U passer bedre end 900U, den er blevet tilpasset.

> WinXP Pro fully updated
> GeForce4 Ti 4400 (275/550) (overclocked til 285/650)

Giver ganske god ydelse stadigvæk, mangler dog DX9 understøttelse.
Held og lykke med projektet, det eneste punkt jeg vil klage over er ram
modulerne.

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-01-04 08:27

Martin Johansson wrote:

> Fornuftigt valg.
> Er den låst eller ulåst?
> Det gør dog ikke det store hvis man har ram til at oc den på FSB.

Aner ikke om den er låst eller ulåst, det gør så at jeg er næsten sikker på
at den er låst.

> [...]
> Corsair value er ikke nær så godt som XMS, det kan dog også ses i
> prisen. Det kan sikkert ikke køre med de laveste timings, og da slet

Mest fordi at jeg ikke har brug for at overclocke RAM'en. Min kommende
333FSB Barton 2500+ vil jeg være meget tilfreds med at kunne få til at køre
3200+ ;)) (400FSB). RAM'en skulle køre CAS 2.5 og er 1. parts. Hvad er XMS?

> Glimrende valg, har selv bestilit den samme køler i Tyskland, sparede
> en hel del.

Øv, det havde jeg jo ikke lige tænkt på :)).

> Den nye SP-97 er dog bedre, men også en del dyrere.

Man kan næsten altid få noget bedre, hvis man vil betale for det (surprise
;))). Jeg havde sat en maxgrænse for det hele på 3.000,-.

> Jeg har selv valgt en Tt SmartFan 2 80mm, det skulle være den bedste
> blæser til en 947U.

Hvor har du købt den henne? Jeg søgte på www.pc-cooling.de , men kunne ikke
lige finde noget. Og hvordan er støjniveauet?

> Der skulle være fin plads til køleren på NF7-S rev 2.0.
> 947U passer bedre end 900U, den er blevet tilpasset.

Lyder godt.

> Giver ganske god ydelse stadigvæk, mangler dog DX9 understøttelse.

Ved det godt. Det var enten den opgradering jeg har valgt, eller et ATI
Radeon 9700 Pro. Det skulle så køre på et Microstar K7T Turbo2 (VIA KT133A),
Athlon XP 1800+, 640MB PC133. Andre havde måske foretaget den modsatte
prioritering. Regner med at købe nyt grafikkort ca. til august. Men er der
lidt problemer med Half-Life2 og Doom3 må jeg jo tage et banklån ;)).

> Held og lykke med projektet, det eneste punkt jeg vil klage over er
> ram modulerne.

Ja, måske. Men det er vel ikke så galt når de bare skal køre 400mhz?
Hurtigere RAM ville vel højst kunne give et par enkelte % mere?

Fra : Barto / Jakob

Dato : 06-01-04 14:03

> [...]
hel
> del.
> Har dog ikke modtaget pakken endnu, men skulle gerne have den inden

Hej

Hvor i tyskland har du bestilt den? Jeg kender til pc-cooling.de, men synes
nu stadig den er lidt for dyr når man regner porto oveni.
På forhånd tak

Jakob

Fra : Martin Johansson

Dato : 06-01-04 22:03

"Barto / Jakob" <admin@REMOVEbarto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
synes
> nu stadig den er lidt for dyr når man regner porto oveni.

280 kr + 60 kr i porto.
Det er sandt at man kun sparer ca. 50 kr hvis man regner porto med.
Herhjemme er billigste pris 385 kr + 50-70 kr i porto (kan ikke huske hvad
waterheads tager)
Jeg fandt også en blæser, som ikke kan købes herhjemme.

Fra : Jack L.

Dato : 06-01-04 17:56

Per Nielsen wrote:
> Bundkort: Abit NF7-S rev. 2.0
> CPU: AMD Athlon Barton 2500+
> RAM: 512MB Corsair Value DDR3200
> Køler: Thermalright SKL947-U
> Blæser: Papst 80mm low noise 19db

Hej Per,
interessant indlæg. Jeg står selv foran en opgradering. Det bliver dog nok
et EPOX 8RDA3+ bundkort, jeg ved ikke helt hvorfor men EPOX 8RDA3+, ASUS
A7N8X Deluxe samt ABIT NF7-S rev2.0 ser ud til at være meget populære for
AMD-brugere.

Dertil har jeg dog nogle spørgsmål til dig vedrørende køleren, idet du må
have gravet lidt frem i kølerjunglen. Hvad var grunden til at du valgte
denne køler? Jeg overvejer selv en Zalman CNPS7000A-Cu (730g) og er rimelig
støjsvag. Den skulle dog ikke være særlig overclockingvenlig idet blæserens
omdrejningshastigheden ikke er særlig høj.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-01-04 19:04

Jack L. wrote:
> [...]
> (730g) og er rimelig støjsvag. Den skulle dog ikke være særlig
> overclockingvenlig idet blæserens omdrejningshastigheden ikke er

Den overvejede jeg også i starten, specielt pga. at den skulle være
støjsvag. Men jeg blev anbefalet at investere i en Barton 2500+, da næsten
alle disse skulle kunne overclockes til 3200+ (overvejede egentlig først en
2800+ boxed). Men det kræver selvfølgelig ordentlig køling, og så var det så
at jeg også blev anbefalet en Thermalright. Jeg tyggede lidt på det og det
endte så med at det blev en sådan. Det er måske lidt overkill, og mindre
kunne måske også gøre det. Men så ved jeg ihvertfald at kølingen er i orden.
Og så har jeg parret den med en støjsvag Papst 80mm low noise 19db blæser.

Så hvis du ikke har tænkt dig at overclocke det helt vilde er der da helt
sikkert billigere alternativer derude. Bl.a. den du har nævnt. De lave
omdrejningstal du nævner formoder jeg hænger sammen med at den skal være
støjsvag.

Fra : Jack L.

Dato : 06-01-04 19:31

Per Nielsen wrote:
> [...]
>
> Så hvis du ikke har tænkt dig at overclocke det helt vilde er der da
> helt sikkert billigere alternativer derude. Bl.a. den du har nævnt.

Billigere og billigere, den koster nu også 324 DKK eksl. forsendelse. Har
Martin Johannson ret mht. de 280 DKK for Thermalright-kølerprofilen så er
den heller ikke meget dyrere, også efter at købet af en blæser.
Det interessante derimod er om Thermalright-profilen /er/ bedre end
Zalmans profil, forstået at den køler bedre end Zalman CNPS700A-Cu? Det må
det være siden den angiveligt skulle være mere overclockingvenlig. :) Noget
du eller andre tør udtale om? :)

> De lave omdrejningstal du nævner formoder jeg hænger sammen med at
> den skal være støjsvag.

Det er korrekt.

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-01-04 19:44

Jack L. wrote:
> [...]
> køler bedre end Zalman CNPS700A-Cu? Det må det være siden den
> angiveligt skulle være mere overclockingvenlig. :) Noget du eller

Jeg har ikke læst nogen tests, så der kan jeg ikke lige hjælpe dig. Den blev
mig anbefalet i enten denne gruppe eller i dk.edb.hardware.bundkort. Min
hukommelse spiller mig et puds her :). Hvis du gider kan du jo søge på mit
navn i en af de to grupper og indenfor ca. den sidste uges tid. Et stort
plus er også at den er af ren kobber (Cu), af hensyn til varmeledningsevnen.

Fra : Jack L.

Dato : 06-01-04 23:54

Per Nielsen wrote:
> [...]
> dk.edb.hardware.bundkort. Min hukommelse spiller mig et puds her :).
> Hvis du gider kan du jo søge på mit navn i en af de to grupper og

Skulle det have interesse for nogen så kan man læse Pers tidligere
diskussion i http://makeashorterlink.com/?O3BE23BF6. Jeg kan se at der har
været en del som deltog i den diskussion. :) Hm, du har næsten også fået mig
på Thermalright-toget hehe

Et stort plus er også at den er af
> ren kobber (Cu), af hensyn til varmeledningsevnen.

Zalman CNPS7000A-Cu består nu vist også af rent kobber. Jeg må undersøge
lidt nærmere mellem de to kølere inden jeg træffer valget. Tak for hjælpen
du. :)

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 00:14

Jack L. wrote:
> [...]
> der har været en del som deltog i den diskussion. :) Hm, du har
> næsten også fået mig på Thermalright-toget hehe

Du er da godt nok ihærdig ;). Nu kan jeg også godt se at det var Martin
Johansson der anbefalede Thermalright. Det mente jeg også at det var efter
hukommelsen, men da jeg ikke var 100% sikker ville jeg ikke skrive det.
Greetings to Martin :).

> Zalman CNPS7000A-Cu består nu vist også af rent kobber. Jeg må
> undersøge lidt nærmere mellem de to kølere inden jeg træffer valget.

Det ser det da ud til at du har ret i. Det var A'et der lige snød mig. Og
fordi der på edbpriser også er listet et par Al-Cu kølere (Zalman).

> Tak for hjælpen du. :)

Jamen det er jo det vi er her for :). Hvis du bestemmer dig for en Zalman
kunne det da være interessant at høre lidt om dine erfaringer. Hvis du
snubler over nogle gode tests hvor begge kølere er indblandet (det lyder sq
helt kriminelt), må du også meget gerne lige give et link.

Fra : Jack L.

Dato : 07-01-04 01:59

Per Nielsen wrote:
> Det ser det da ud til at du har ret i. Det var A'et der lige snød
> mig. Og fordi der på edbpriser også er listet et par Al-Cu kølere
> (Zalman).

Det er korrekt, der findes en variant som er en blanding af aluminium og
kobber.

> [...]
> Hvis du snubler over nogle gode tests hvor begge kølere er indblandet
> (det lyder sq helt kriminelt), må du også meget gerne lige give et

Så skulle du slet ikke have nævnt navnet SKL947U for den ser yderst
interessant ud. :)
Det tætteste jeg kommer på med en test hvor begge kølere er indblandet er
faktisk i et link som jeg fandt i din tidligere diskussion fra
silentpcreview, jvf. http://makeashorterlink.com/?K64613CF6. Lidt synd at
der ikke har været flere lignende tests.

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 02:04

> [...]
> hukommelsen, men da jeg ikke var 100% sikker ville jeg ikke skrive det.

Hehe ja det ser det ud til.
Jeg har også fået tudet ørene fulde af Thermalright på et board jeg
frekventerer.
Lige gyldigt hvad man skulle have kølet, blev Thermalright anbefalet.

> [...]
sq
> helt kriminelt), må du også meget gerne lige give et link.

Her er et review hvor de to kølere er oppe imod hinanden.
Jeg kan dog ikke finde det online så man må nøjes med googles cache.
http://makeashorterlink.com/?D26616CF6

Fra : Jack L.

Dato : 07-01-04 14:46

Martin Johansson wrote:
> Her er et review hvor de to kølere er oppe imod hinanden.
> Jeg kan dog ikke finde det online så man må nøjes med googles cache.
> http://makeashorterlink.com/?D26616CF6

Underligt at den ikke længere er officiel tilgængelig, men du skal have tak
for linket. :)

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 15:04

Jack L. wrote:

> Underligt at den ikke længere er officiel tilgængelig, men du skal
> have tak for linket. :)

Det virker lige i øjeblikket her. Der bliver bare ikke loadet nogle images.
Ellers har Thermalright selv links til nogle reviews på deres hjemmeside.

http://www.systemcooling.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1165
http://www.ipkonfig.com/Reviews/Heatsinks/SLK-947U/
http://www.atruereview.com/thermalright/index.php
http://www.pcgameworld.com/article.php/id/149/
http://www.cluboverclocker.com/reviews/heatsinks/thermalright/slk-947u/
http://www.procooling.com/reviews/html/thermalright_947u_heatsink_rev.php
http://www.fastlanehw.com/reviews.php?action=view&revid=69&page=4

Der var også et link til et polsk review, men det valgte jeg fra (;.

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 09:08

Hej Martin og Jack.

Linket http://makeashorterlink.com/?O3BE23BF6 virker ikke rigtigt for mig.
"Serveren blev ikke fundet". Har en af jer mulighed for at poste linket på
en anden måde?

Fra : Jack L.

Dato : 07-01-04 14:31

Per Nielsen wrote:
> Hej Martin og Jack.
>
> Linket http://makeashorterlink.com/?O3BE23BF6 virker ikke rigtigt for
> mig. "Serveren blev ikke fundet". Har en af jer mulighed for at poste
> linket på en anden måde?

Det må være linket til din tidligere diskussion. Jeg kan give dig det fulde
link men det bliver garanteret knækket:

http://www.google.dk/groups?hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=bt1pn
n%24eud%241%40sunsite.dk&rnum=9&prev=/groups%3Fas_epq%3Ddazzler53%40hotmail.
com%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26as_ugroup%3Ddk.edb.hardware.*%26as_drrb%3Db%
26as_mind%3D20%26as_minm%3D12%26as_miny%3D2003%26as_maxd%3D6%26as_maxm%3D1%2
6as_maxy%3D2004%26as_scoring%3Dd%26lr%3Dlang_da%26hl%3Dda

Iøvrigt virker makeashorter-linket fint her, onsdag d. 7. januar 2004,
klokken 14:25.

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 14:59

Jack L. wrote:
> [...]
> fulde link men det bliver garanteret knækket:
> Iøvrigt virker makeashorter-linket fint her, onsdag d. 7. januar 2004,

Nu virker det da også her i skrivende stund, hvilket det ikke gjorde lidt
over kl. 9 i morges. Serveren har sikkert bare ikke været på.

Så skal der læses lidt.

Fik for øvrigt køler + blæser ind ad døren for knapt 1 time siden. Det er
godt nok lidt af en m*th*r f*ck*r. Man kan godt lige i starten blive lidt
forvirret over hvordan pokker man skal få samlet/monteret dyret. Men der er
nogle installationvejledninger på Thermalright's hjemmeside (der fulgte ikke
nogen med i kassen, lidt dårligt synes jeg), http://www.thermalright.com/ .
Ovre til venstre under Installation. Under Download kan vejledningerne
downloades som pdf-filer. Nemt at gå til.

Indtil videre har jeg fået monteret blæseren på køleren. Længere kan jeg
ikke komme lige nu, da jeg mangler at få tilsendt bundkort, CPU og RAM fra
et andet firma. Kan næsten ikke vente ;).

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 16:37

> [...]
> ikke komme lige nu, da jeg mangler at få tilsendt bundkort, CPU og RAM fra
> et andet firma. Kan næsten ikke vente ;).

Øv snyd. du fik din før mig.
Nå ok, min kommer sikkert i morgen.

Men jeg har så bundkort + diverse i forvejen.

Fra : Jack L.

Dato : 07-01-04 16:56

Martin Johansson wrote:

> Øv snyd. du fik din før mig.
> Nå ok, min kommer sikkert i morgen.

Martin, melder du ikke lige tilbage hvor lang tid det har taget for den
tyske forhandler at sende køleren til dig? Tak. :)

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 18:17

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Martin, melder du ikke lige tilbage hvor lang tid det har taget for den
> tyske forhandler at sende køleren til dig? Tak. :)

Det har taget to dage at få sagerne tilsendt.
Jeg bestilte den 4/1.
De sendte den 5/1
Jeg modtog varerne i dag 7/1.

Men kan markere at man ønsker delleverancer når man bestiller.
Så sendes de ting de har på lager med det samme.
Det var dog ligemeget i mit tilfælde, alt var på lager.

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 18:46

Martin Johansson wrote:
> Men kan markere at man ønsker delleverancer når man bestiller.
> Så sendes de ting de har på lager med det samme.

Man kunne forestille sig at det så koster lidt ekstra i porto?

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 20:44

> Man kunne forestille sig at det så koster lidt ekstra i porto?

Nein, det stod der at det ikke gjorde

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 21:42

Martin Johansson wrote:

> Nein, det stod der at det ikke gjorde

Det lyder da godt nok. Kan man tage det som en tommelfingerregel, eller?

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 21:50

> Det lyder da godt nok. Kan man tage det som en tommelfingerregel, eller?

Se her:
http://www.pc-cooling.de/catalog/service_info.php

Der står:
Teillieferung (zulassen)

Sofern Sie uns Teillieferungen gestatten, versenden wir umgehend nach
Bestelleingang alle zum Zeitpunkt Ihrer Auftragserteilung lieferbaren
Artikel.
Der Rechnungsbetrag wird in diesem Fall bereits mit der ersten Lieferung
vollständig eingezogen - ausstehende Artikel werden im
Gegenzug unmittelbar nach Verfügbarkeit kostenfrei nachgeliefert. Es
entstehen keine zusätzlichen Kosten.
Falls Sie keine Teillieferung wünschen wird Ihre Bestellung versendet,
sobald alle gewünschten Artikel vollständig lieferbar sind.
Sie erhalten bei Versand Ihrer Bestellung eine Nachricht per e-mail.

Med mine begrænsede tysk kundskaber kan jeg læse at:
De sender alt der er på lager når du bestiller.
Regningen følger første forsendelse.
Efterfølgende varer bliver eftersendt uden beregning.
Det var et kort resume.
Man skal aktivt markere at man ønsker del leverancer.
Ganske smart hvis folk glemmer det.

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 21:55

Martin Johansson wrote:
> [...]
> Lieferung vollständig eingezogen - ausstehende Artikel werden im
> Gegenzug unmittelbar nach Verfügbarkeit kostenfrei nachgeliefert. Es

Kostenfrei nachgeliefert. Verdammt, so ein ding muss ich auch haben ;)) .
Det lyder jo godt nok. Jeg synes ikke rigtigt at jeg er stødt på det hos
danske internetfirmaer, eller også har jeg bare ikke lagt mærke til det.

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 22:13

> [...]
> Det lyder jo godt nok. Jeg synes ikke rigtigt at jeg er stødt på det hos
> danske internetfirmaer, eller også har jeg bare ikke lagt mærke til det.

Nææh der er ikke så mange der benytter sig af det.
Dvdoo gør, men de sælger desværre ikke edb hardware.
Jeg kan ikke lige komme i tanke om andre?

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 22:20

Martin Johansson wrote:
> Nææh der er ikke så mange der benytter sig af det.
> Dvdoo gør, men de sælger desværre ikke edb hardware.
> Jeg kan ikke lige komme i tanke om andre?

Kender godt dvdoo, takker for tippet.

Fra : Jack L.

Dato : 07-01-04 23:21

Martin Johansson wrote:
> [...]
> Så sendes de ting de har på lager med det samme.
> Det var dog ligemeget i mit tilfælde, alt var på lager.

Tak for oplysningerne, især det med delleverancen. :)

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 16:59

Martin Johansson wrote:
> Øv snyd. du fik din før mig.
> Nå ok, min kommer sikkert i morgen.
>
> Men jeg har så bundkort + diverse i forvejen.

Øv, selv snyd ;)) . De skulle først få bundkortet hjem i morgen torsdag
(hvis ikke det bliver udsat yderligere), og så har jeg føst legetøjet fredag
eller lørdag. Nederen.......det kribler og krabler jo bare efter at komme i
gang, når man først har gennemført bestillingen.

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 17:29

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffc278f$0$95098$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
[SNIP]
> Øv snyd. du fik din før mig.
> Nå ok, min kommer sikkert i morgen.
>
> Men jeg har så bundkort + diverse i forvejen.

Retter lige mig selv.
Den kom faktisk lige for 5 minutter siden.
Så det var ikke meget før du fik din.

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 17:35

Martin Johansson wrote:
> Retter lige mig selv.
> Den kom faktisk lige for 5 minutter siden.
> Så det var ikke meget før du fik din.

Øv og atter øv ;)) . De mangler at få bundkortet hjem, CPU og RAM ligger
klar. Bummer.

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 18:13

> Øv og atter øv ;)) . De mangler at få bundkortet hjem, CPU og RAM ligger
> klar. Bummer.

Det må man sige.
Bittert, bittert.

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 21:13

> Øv og atter øv ;)) . De mangler at få bundkortet hjem, CPU og RAM ligger
> klar. Bummer.

Så er den monteret, det var ikke så svært.
Man skal dog passe på ikke at stramme noget for meget, så siger det *knæk*.
Den nye Tt Smart Fan II larmer helt vildt sammenlignet med min gamle Silent
Viking.
Og pot metret man kan bruge til at justere hastigheden med virker ikke pt.
Pot metret faldt faktisk af den ledning det sad på, dårligt samle arbejde.
Jeg vil dog ikke returnere den, da det er en nem rep. og de har sikkert
heller ikke flere af den slags.

Blæseren fra min gamle Viking virker pludselig ikke mere.
Jeg afmonterede den fra min Viking, og flyttede den over på SLK-947U.
Men den ville ikke dreje rundt, jeg prøvede så med tre andre blæsere der
alle virkede fint.
Underligt, meget underligt?

Abit Eq rapporterer nu 35,5 grader i modsætning til 51 grader før ved samme
hastighed.
Dog skal det siges at mange mener at Thermalright snyder måleren en smule.
Køleren er smallere end cpu'en og derfor vil en del luft, især fra en 92mm
blæser måske køle føleren i soklen.
Det er under 100% belastning F@H.

Du kan roligt glæde dig, og husk at passe på når du håndterer køleren,
ellers kommer der fingeraftryk
Du skal passe særligt på på undersiden, et fingeraftryk leder ikke varmen
særligt godt.
Jeg havde en plastikpose på den ene hånd når jeg håndterede køleren, nemt og
lige til.

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 21:51

Martin Johansson wrote:
> Man skal dog passe på ikke at stramme noget for meget, så siger det
> *knæk*. Den nye Tt Smart Fan II larmer helt vildt sammenlignet med
> min gamle Silent Viking.

Jeg håber min Papst low noise (80mm 19db) kan klare arbejdet ;)) . Hvis jeg
kan høre en forskel skifter jeg også blæseren i min PSU ud til en Papst.

> [...]
> samle arbejde. Jeg vil dog ikke returnere den, da det er en nem rep.
> og de har sikkert heller ikke flere af den slags.

Ups. Sorry to say it, men måske meget godt at jeg ikke røg på sådan en.

> [...]
> Jeg afmonterede den fra min Viking, og flyttede den over på SLK-947U.
> Men den ville ikke dreje rundt, jeg prøvede så med tre andre blæsere

En ulykke kommer sjældent alene? Virker Viking blæseren hvis du tilslutter
den et andet stik på bundkortet?

> [...]
> smule. Køleren er smallere end cpu'en og derfor vil en del luft, især
> fra en 92mm blæser måske køle føleren i soklen.

Ok, det vil jeg lige have in mente. Men man kan jo også lige føle efter på
køleren, og mærke om den er mærkbart køligere end den gamle (boxed på en
1800+ i mit tilfælde). Hvad er F@H ?

> [...]
> varmen særligt godt.
> Jeg havde en plastikpose på den ene hånd når jeg håndterede køleren,

Godt tip, tak skal du have. Har desværre fumlet lidt med den og monteret
blæser uden gummi/plastikhandsker ;)) . Men det er vel også kontaktfladen
der har størst betydning.

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 21:58

> [...]
> kan høre en forskel skifter jeg også blæseren i min PSU ud til en Papst.

> Ups. Sorry to say it, men måske meget godt at jeg ikke røg på sådan en.

Hehe måske, men tror nu ikke resten af blæseren er noget skidt.
De har bare ikke fået krympeflexet krympet ordentligt. Forstod du den?
Den blæser forøvrigt fint, jeg var lige ved at blæse væk da jeg satte den
til.

> En ulykke kommer sjældent alene? Virker Viking blæseren hvis du tilslutter
> den et andet stik på bundkortet?

Jeg prøvede at tilslutte den direkte til PSU, det virkede heller ikke.
Desuden virkede alle de andre blæsere i det samme stik på bundkortet.
Hvordan man kan ødelægge en blæser ved at afmontere den fra en profil, er
mig en gåde?

> Ok, det vil jeg lige have in mente. Men man kan jo også lige føle efter på
> køleren, og mærke om den er mærkbart køligere end den gamle (boxed på en
> 1800+ i mit tilfælde). Hvad er F@H ?

Folding at Home, svarer lidt til Seti at Home og lignende.
Her folder man dog proteiner i stedet.
Det er ganske godt til at give 100% belastning.

> Godt tip, tak skal du have. Har desværre fumlet lidt med den og monteret
> blæser uden gummi/plastikhandsker ;)) . Men det er vel også kontaktfladen
> der har størst betydning.

Jo det er sandt, men jeg synes ikke at fingeraftryk vil se så pænt ud.
Men bare du holder snitterne fra kontaktfladen er det fint.

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 22:18

Martin Johansson wrote:
> [...]
> De har bare ikke fået krympeflexet krympet ordentligt. Forstod du
> den? Den blæser forøvrigt fint, jeg var lige ved at blæse væk da

Njaaaaaj, så skal man nok have set den "in real life".

> [...]
> Desuden virkede alle de andre blæsere i det samme stik på bundkortet.
> Hvordan man kan ødelægge en blæser ved at afmontere den fra en

Beats me.

> Folding at Home, svarer lidt til Seti at Home og lignende.
> Her folder man dog proteiner i stedet.
> Det er ganske godt til at give 100% belastning.

Hvad kan ellers anbefales (offline)? 3DMark eller noget i den retning?

> Jo det er sandt, men jeg synes ikke at fingeraftryk vil se så pænt ud.
> Men bare du holder snitterne fra kontaktfladen er det fint.

Ja, nu har hverken jeg eller andre den store lyst til at sidde og kigge på
en køler i funktion, så det går jo nok ;)) . Bare kontaktfladen behandles
med respekt.

Fra : Martin Johansson

Dato : 07-01-04 22:34

> Njaaaaaj, så skal man nok have set den "in real life".

> Beats me.

Også her, men det kan være at den genopstår senere?

> Hvad kan ellers anbefales (offline)? 3DMark eller noget i den retning?

Prime95 er godt til at teste om ens oc er stabil.
Hvis der laves regne fejl skal man for det meste sætte Vcore op, eller også
har man nået toppen.
Ellers er der diverse programmer:
Hot cpu tester
Sandra kan vidst også?

Se også her:
http://www.tweak.dk/blandede.php

3DMark tester hele systemet, dog mest grafikkortet.
Det er ikke godt til at se om ens cpu kører ordentligt

Hver sin smag.

Fra : Jack L.

Dato : 07-01-04 23:21

Per Nielsen wrote:
> Jeg håber min Papst low noise (80mm 19db) kan klare arbejdet ;)) .
> Hvis jeg kan høre en forskel skifter jeg også blæseren i min PSU ud
> til en Papst.

Kan jeg også bede dig melde dig om erfaringerne når alt engang skulle være
på plads?

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-01-04 11:03

Jack L. wrote:
> Kan jeg også bede dig melde dig om erfaringerne når alt engang skulle
> være på plads?

Jepper. Jeg har sågar i aftes fået lov at låne min vens digitale kamera
(gasp!), så jeg har mulighed for at smide et par billeder i en binær gruppe
en gang i weekenden eller i næste uge, hvis det skulle have nogen interesse
:)) .

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-01-04 12:08

> [...]
gruppe
> en gang i weekenden eller i næste uge, hvis det skulle have nogen

Jeg snuppede også et par billeder.
Er der interesse for at de postes i dk.binaer?

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-01-04 12:11

Martin Johansson wrote:
> Jeg snuppede også et par billeder.
> Er der interesse for at de postes i dk.binaer?

Helt sikkert. Melder du lige tilbage under hvilken tråd du poster dem? :))

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-01-04 12:48

> Helt sikkert. Melder du lige tilbage under hvilken tråd du poster dem? :))

Så er der postet i dk.binaer. (med lidt problemer)
Tdc har åbenbart en max filstørrelse.
De befinder sig i tråden SLK-947U postet 8/1-04 klokken 12.22.

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-01-04 15:14

Martin Johansson wrote:
> Så er der postet i dk.binaer. (med lidt problemer)
> Tdc har åbenbart en max filstørrelse.
> De befinder sig i tråden SLK-947U postet 8/1-04 klokken 12.22.

Damn :(( , den gruppe har jeg ikke adgang til på Sunsite's newsserver. Er
der en der kender en gratis offentlig newsserver derude med ovennævnte
gruppe?

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-01-04 17:35

> Damn :(( , den gruppe har jeg ikke adgang til på Sunsite's newsserver. Er
> der en der kender en gratis offentlig newsserver derude med ovennævnte
> gruppe?

Jeg har lige lånt lidt plads på min søsters side.
Så nu kan du se dem.
http://www.gizzemissen.dk/billeder.htm

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-01-04 18:16

Martin Johansson wrote:
> Jeg har lige lånt lidt plads på min søsters side.
> Så nu kan du se dem.
> http://www.gizzemissen.dk/billeder.htm

Hey, fedt Martin. Takker for kigget :)). Er det et Abit NF7 og ikke et
NF7-S? Hils gizzemissen.

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-01-04 18:27

> Hey, fedt Martin. Takker for kigget :)). Er det et Abit NF7 og ikke et
> NF7-S? Hils gizzemissen.

Det er et NF7-S rev 2.0.
Der står bare NF7 på alle kortene.
Hvis man pudser brillerne kan man se at der står MCP-T på min southbridge.
MCP-T er den med onboard soundstorm.

Den der sidder på NF7 hedder SPP og har bla. ikke soundstorm.

BTW billedet med blæseren monteret viser ikke hvordan der ser ud nu.
Jeg valgte at teste med mit gamle geforce 2 GTS.
Nu er mit Radeon 9700 med Zalman ZM80C-HP tilbage på plads.
Det fylder en hel del.

Jeg skal nok lige smide en hilsen for dig.

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-01-04 18:31

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffd92ee$0$95008$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Der står bare NF7 på alle kortene.
> Hvis man pudser brillerne kan man se at der står MCP-T på min southbridge.

Retter lige mig selv, du kan pudse brillerne nok så meget.
Man kan ikke se det på det formindskede billede.
Men jeg kan se det på mit original billede.

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-01-04 19:11

Martin Johansson wrote:
> Det er et NF7-S rev 2.0.
> Der står bare NF7 på alle kortene.
> Hvis man pudser brillerne kan man se at der står MCP-T på min
> southbridge. MCP-T er den med onboard soundstorm.

OK, det var også det jeg mente du havde skrevet på et tidspunkt.

> Nu er mit Radeon 9700 med Zalman ZM80C-HP tilbage på plads.
> Det fylder en hel del.

Bare det var mig :)) . Tøffer afsted med et GeForce4 Ti 4400 overclocked til
Ti 4600.

> Jeg skal nok lige smide en hilsen for dig.

Ja, gør endelig det. Og lidt ekstra kattemad til misserne. ;)

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-01-04 19:40

> OK, det var også det jeg mente du havde skrevet på et tidspunkt.

> Bare det var mig :)) . Tøffer afsted med et GeForce4 Ti 4400 overclocked
til
> Ti 4600.

Tør øjnene, det er bedre end meget andet på markedet.
Kender en der havde købt et FX5200 han skulle rigtigt blære sig.
Han ville banke mit Radeon i alle benchmarks, hævdede han.
Han tog fejl gjorde han, jeg vandt derimod alle benchmarks.
Det værste er, at han sikkert kunne have fået noget bedre, for de penge han
smed for sit FX5200.

Det eneste du mangler med dit Ti 4400, er Dx9 understøttelse, resten har du.

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-01-04 19:50

Martin Johansson wrote:
> Det eneste du mangler med dit Ti 4400, er Dx9 understøttelse, resten
> har du.

Hvad er det et DX9 grafikkort giver af ekstra features?

Fra : N/A

Dato : 08-01-04 20:09

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-01-04 20:09

> Hvad er det et DX9 grafikkort giver af ekstra features?

Det understøtter naturligvis DX9 i hadware, dette gør at DX9 spil afvikles
hurtigere.
Desuden vil de mange DX9 effekter kun være at se med et DX9 grafikkort.
Bemærk at Ati følger microsofts DX9 API til punkt og prikke.
Det gør nVidia ikke.

Eksempelvis skal mange effekter deaktiveres i Max Payne 2, for at det virker
med et ikke Directx 9 kompatibelt grafikkort.

Men jeg vil hellere have et hurtigt DX8 grafikkort fremfor et langsomt DX9.
Altså eksempelvis et Ti 4400 fremfor et FX5200.

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-01-04 20:21

Martin Johansson wrote:
> [...]
>
> Men jeg vil hellere have et hurtigt DX8 grafikkort fremfor et
> langsomt DX9. Altså eksempelvis et Ti 4400 fremfor et FX5200.

Takker for forklaringen. Jeg håber jeg kan klare mig med Ti 4400 en 6-8
måneder endnu, men det kan da også godt være at Half-Life2 og/eller Doom3
får mig til at skifte standpunkt. ;))

Fra : Martin Johansson

Dato : 08-01-04 20:26

> Takker for forklaringen. Jeg håber jeg kan klare mig med Ti 4400 en 6-8
> måneder endnu, men det kan da også godt være at Half-Life2 og/eller Doom3
> får mig til at skifte standpunkt. ;))

Det er meget muligt.
Du finder nok ud af om du skal skifte, når et af de to spil udkommer.
Du skulle kunne tvinge det meste i knæ.

Fra : Per Nielsen

Dato : 09-01-04 10:15

Martin Johansson wrote:
> Det er meget muligt.
> Du finder nok ud af om du skal skifte, når et af de to spil udkommer.
> Du skulle kunne tvinge det meste i knæ.

Jeg skal helst kunne køre spillene i 1024x768x32 og 2x FSAA (på en 19"), så
er jeg meget godt tilfreds. Men der har jeg f.eks. store problemer i starten
af den russiske mission i Call of Duty. Der hakker den godt nok voldsomt i
det, så jeg glæder mig til nogle flere hestekræfter. Ellers kører resten af
CoD udmærket. Desværre må opgradering af grafikkortet vente lidt.

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-01-04 13:48

> [...]

af
> CoD udmærket. Desværre må opgradering af grafikkortet vente lidt.

Mange har rapporteret om hakkeri i den bane.
Jeg vil lige sige at jeg ikke oplevede spor.
Min cpu kørte på det tidspunkt 2 Ghz og mit Radeon 9700 vad oc'et til ca
9700 Pro niveau.
Ny har begge dele fået et ekstra spark i røven.
Men mange har rapporteret om hakken, selv på et setup der ligner mit.
Tror nu mere de har sat det forkert op.

Det var forresten i 1024x768x32 4xFSAA 4xANI og alle detaljer på max.