Computer slukker efter kort tids brug
Fra : Kaasing

Dato : 05-01-04 16:51

Hej
En af mine kammerater har netop fået ny computer, en selvbyg som jeg har
bygget for ham. Når han spiller fryser computeren kort inde i spillet og
lukker ned, efter kort tids brug.
Er det ikke højest sandsynligt at det er pga af enten for varm cpu, harddisk
eller grafikkort?
Hvis der er brug for flere detaljer, skal jeg gerne lige undersøge nærmere,
det her er det eneste han har sagt indtil videre.

/Poul

Fra : MB

Dato : 05-01-04 17:11

Når maskinen går ned, så prøv at tjek, i BIOS, hvor varm CPU'en er .. det
'plejer' at være CPU'en der bliver for varm..

/Morten

Fra : Thomas G

Dato : 05-01-04 20:53

> harddisk

> Når maskinen går ned, så prøv at tjek, i BIOS, hvor varm CPU'en er .. det
> 'plejer' at være CPU'en der bliver for varm..

Jeg har præcist samme problem men dog det er mit grafikkort .... efter at ha
testet efter nedenstående metode ... (køber aldrig et grafikkort uden køler
igen). Ved belastning med lukket kabinet går der cirka 10-30 min så står mit
grafikkort af (skærmen fryser og lyden køre i loop). Jeg ved det ikke er
CPU'en for den har fungeret ok ved langt højere temperaturer (monterede en
køler forkert).

Jeg kan selvfølgelig ikke sige at det er grafikkortet med 100% sikkerhed,
men prøv at pille siden/låget/andet til kabinettet af og spil ... sker der
ikke noget så ved du da i det mindste at det er varme (sæt evt. en blæser
til at blæse luft ind i kabinettet fra siden) ... Er varme dit problem kan
du efterfølgende prøve at finde kilden ved f.eks.

- Luk kabinettet og sæt hastigheden ned på CPU'en (via bios hvis den giver
mulighed for dette)
- Spil (en hel masse
- Går PC'en kold er det med stor sansynlighed grafikkortet ... sker der
intet er det din CPU er af en eller anden grund bliver for varm

eller

- Samme procedurer med grafikkortet (med ATI kort kan du bruge
http://www.rage3d.com/ ... Nvida bruge ... aner ikke hvad der er bedst lige
nu)

Sørg for kun at ændre en parameter hver gang du tester så du kan stole på
dit resultat.

Held og Lykke

mvh Thomas G

Fra : Brian Lund

Dato : 06-01-04 00:57

> [...]
> CPU'en for den har fungeret ok ved langt højere temperaturer (monterede en

Hvis der ikke er nogen køler på kan jeg sgu godt forstå hvis den bliver for
varm! :o

Men hvis du derimod blot har et grafikkort med passiv køleprofil, ja så er
det jo bare at købe en blæser til at puste lidt på det, en støjsvag model
som f.eks. en 80 mm pabst 12 dB eller måske 19 dB modellen kan sagtens klare
det job...

Hvis du har købt kortet med den passive profil (Altså med passiv fra
fabrikken), og det bliver for varmt ja så er det bare med at få det byttet
med det samme... Det kan ikke passe at de sætter det sådan sammen fra
fabrikken at det ikke passer sammen :)

Jeg selv har et Radeon 9500 pro med en passiv profil fra Zalman (ZM80A-HP),
ingen ekstra udluftning i mit kabinet som har et rimeligt _dårligt_ airflow.
Profilen bliver varm, men uanset hvad jeg laver kører min PC stabilt!

Brian

Fra : Thomas G

Dato : 06-01-04 18:31

> Hvis der ikke er nogen køler på kan jeg sgu godt forstå hvis den bliver
for
> varm! :o

ved lidt belastning ... vupti 85 grader og PC'en slukkede (AMD overheat
protection eller noget i den stil ... sættes op i BIOS). Jeg havde monteret
kølerprofilen på CPU'en omvendt (man har vel lov at være dum ind i mellem
heldigvis var der ingen skade sket ... jeg vendte kølerprofilen om og
alt fungerede (ja der er en blæser på)

> [...]
> fabrikken), og det bliver for varmt ja så er det bare med at få det byttet
> med det samme... Det kan ikke passe at de sætter det sådan sammen fra

Nemlig det var sådan fra fabrikken, men kortet fungerer fint nok så længe
der ikke bliver for varmt i kabinettet ... så producenten kan jeg vel ikke
bebrejde (har et kabinet fra webconsult med flis/måtter på indersiden ...
desværre holder det ikke kun støj inde ... varmen bliver også derinde).

Det er et Radon 9000 kort som snart skal skiftes så jeg lever med det lidt
endnu.

mvh Thomas G