Wake on LAN
Fra : Palle Jensen

Dato : 05-01-04 14:41

Hej med Jer,

Ved sgu ikke rigtigt om jeg er OT her?

Jeg overvejer at sætte en FTP server op derhjemme. Men jeg forudser
at den vil stå tændt en del spildtid, da FTP'en ikke anvendes hele
tiden. Men den skal jo gerne være til rådighed.

Nu ved jeg at der er "Wake on LAN" understøttelse på de fleste nye
bundkort (Eller hvad?). Men kræver det også at netkortet understøtter
det? Er der nogen af Jer som har erfaringer med at en FTP server
virker ved "Wake on LAN"?

Har det noget på sig at tænke på Wake on LAN i FTP sammenhæng? Er jo
lidt nærig med strømmen....

--
Palle Jensen

For kontakt via E-mail: Skift "invalid" ud med "dk"
For contact via E-mail: Change "invalid" to "dk"

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 05-01-04 15:40

Palle Jensen <palle.jensen@tiscali.invalid> writes:

> Hej med Jer,
>
> Ved sgu ikke rigtigt om jeg er OT her?

Absolut ikke, dette er et spørgsmål som kun handler om netværk.

> Nu ved jeg at der er "Wake on LAN" understøttelse på de fleste nye
> bundkort (Eller hvad?). Men kræver det også at netkortet understøtter
> det?

Det gør det.

> Har det noget på sig at tænke på Wake on LAN i FTP sammenhæng? Er jo
> lidt nærig med strømmen....

Du har vist ikke styr på hvad "Wake on LAN" går ud på. Pointen er at man
ved at sende en pakke der indeholder netkortets MAC-adresse 6 (mener jeg
det er) gange lige efter hinanden, kan få maskinen til at tænde. Det kan
du ikke bruge i dette tilfælde.

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Palle Jensen

Dato : 05-01-04 16:33

Henrik Christian Grove wrote in

> Du har vist ikke styr på hvad "Wake on LAN" går ud på.

- Nope... Derfor jeg spørger

> [...]
> MAC-adresse 6 (mener jeg det er) gange lige efter hinanden, kan
> få maskinen til at tænde. Det kan du ikke bruge i dette

- Tak og øv.. :-/

Fra : Sjang

Dato : 05-01-04 21:12

> [...]
> (mener jeg det er) gange lige efter hinanden, kan få maskinen til at
> tænde. Det kan du ikke bruge i dette tilfælde.

Ehh det er jeg ikke helt enig i. Maskinen kan godt tændes via internettet
(hvis ftp-serveren skal have ekstern adgang), og så kræver det bare at
maskinen skal tændes før ftp'en skal bruges. Det vil sige, at hvis Palle
sidder et andet sted, og skal have fat i noget af hans eget materiale - så
skal han bare lige have sin maskine tændt først. Og den kan jo så sættes op
til at starte ftp-serveren automatisk.

Det er dog lidt mere bøvlet hvis andre personer skal have adgang til ftp'en,
for så kræves det jo af dem at de har software til det, og kan finde ud af
at sende et Wake-up signal. Og det er ikke sikkert det er en så smart ide.

Kig eventuelt her, hvor der er en lille guide til hvordan man gør, og
hvilket software man skal bruge:
http://www.theforumz.com/forumz/showthread/t-51647.html

/Sjang

Fra : Palle Jensen

Dato : 06-01-04 08:13

Sjang wrote in

> [...]
> til ftp'en, for så kræves det jo af dem at de har software til
> det, og kan finde ud af at sende et Wake-up signal. Og det er

- Jo ikke noget problem. Mit formål med serveren er netop en lille
sluttet kreds på 2-3 personer som skal kunne lægge filer op. Det
ville ikke være noget problem at disse fik det lille util.

> Kig eventuelt her, hvor der er en lille guide til hvordan man
> gør, og hvilket software man skal bruge:
> http://www.theforumz.com/forumz/showthread/t-51647.html

- Super!

Tak for en konstruktiv løsning