Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
For høj ejendomsvurdering
Fra : KJ

Dato : 05-01-04 12:12

I forbindelse med en lånomlægning har jeg fået vurderet mit hus, og det er
blevet vurderet af ejendomsmægler til ca. 100.000kr mindre end det er
vurderet til, når der skal beregnes ejendomsskat... Det har således været
vurderet for højt i ejendomsvurderingen siden 1999, da jeg købte huset.

Ejendomsvurderingen er jo blot en administrativ fremskrivning, ikke en
konkret vurdering, så dette misforhold er vel ikke unaturligt.

Men det betyder jeg har betalt mellem 500-1000kr for meget om året i
ejendomsskat. Mit spørgsmål er så, om jeg kan få pengene tilbage for de
foregående år, hvor jeg har betalt for meget i ejendomsskat? Eller er det
bare ærgeligt, fordi jeg skulle ha reageret tidligere?

Er det en relativt let proces at få ændret ejendomsvurderingen? Noget jeg
bør vide i den sammenhæng?

Med håbet om gode svar

-KJ

Fra : Godt Nytaar

Dato : 05-01-04 18:03

"KJ" <spammers@burninhell.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vurderet til, når der skal beregnes ejendomsskat... Det har således været
> vurderet for højt i ejendomsvurderingen siden 1999, da jeg købte huset.

Det er jo ikke sikkert, at huset har været vurderet for højt hele tiden.
For det første er det jo ikke sikkert at pågældende ejendomsmægler har ret i
sin vurdering.
For det andet kan handelsværdien i den melllemliggende periode sagtens have
været højere end nu.

> Ejendomsvurderingen er jo blot en administrativ fremskrivning, ikke en
> konkret vurdering, så dette misforhold er vel ikke unaturligt.

Det har du jo helt ret i.

> [...]
> foregående år, hvor jeg har betalt for meget i ejendomsskat? Eller er det
> bare ærgeligt, fordi jeg skulle ha reageret tidligere?

Det er bare bad luck, at du mener at have betalt 'for meget' - din chance
for at få dem retur er vist meget meget små.

> Er det en relativt let proces at få ændret ejendomsvurderingen? Noget jeg
> bør vide i den sammenhæng?

Når ejendomsvurderingerne kommer ud er der en tidsfrist. Hvis du vil gøre
indsigelse mod vurderingen skal det ske inden denne - og du skal kunne
argumentere med væsentlige argumenter. I dit tilfælde taler vi formentlig om
5-10 % afvigelse (jeg kender ikke din pris) og det er efter al sandsynlighed
det udsving du må være nødt til at æde.

Godt Nytår

Fra : Peder Porse

Dato : 05-01-04 18:37

> Det har du jo helt ret i.

Hvor ved du det fra?

> [...]
> 5-10 % afvigelse (jeg kender ikke din pris) og det er efter al sandsynlighed

Skattestyrelseslovens § 34 giver mulighed for at vurderingsmyndigheden
kan genoptage en vurdering i op til tre år bagud. Men det forudsætter at
der er nye oplysninger der kan begrunde en anden ansættelse af
ejendomsværdi.

Personligt tror jeg ikke, man vil genoptage på dette grundlag (at en
ejendomsmægler skønner en handelspris der er nogle procent lavere end
den seneste vurdering, der er i prisnivau 1. januar 2002..huet kan være
blevet dårligere siden, proserne i området kan være faldet .

Men som skrevet, skulle der have været klaget over 2002-vurderingen
inden 1/7 2002 hvis der skulle være en reel mulighed for en anden
ejendomsværdi..eller grundværdi..kender jo ikke sagen i øvrigt.

pp

Fra : Godt Nytaar

Dato : 05-01-04 19:26

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor ved du det fra?

På nær nogen få stikprøver foregår den offentlige ejendomsvurdering ved at
se på udviklingen af handelspriserne i området. Det er grundlaget for den
procent, hvormed man øger eller sænker ejendomsvurderingen. Det vil jeg
tillade mig at kalde administrativ fremskrivning.

Godt Nytår