Hvilken side af vejen kørte man i??
Fra : Show The Andersens

Dato : 04-01-04 15:34

Hvilken side af vejen kørte man i??
Vi kom igår på vej hjem fra nytårsferie til at tale om om man altid har kørt
i højre side af vejen i Danmark. Havde man "færdselslov" før der kom biler?
Selv om gaderne var smalle må man alligevel have kunnet passere hinanden i
hestevogne.

Annette

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-01-04 15:38

Sun, 4 Jan 2004 15:34:02 +0100, skrev Show The Andersens:

> [...]
>Selv om gaderne var smalle må man alligevel have kunnet passere hinanden i

Nu tror du jo nok at jeg er gal, men jeg mener faktisk at automobiler
skulle køre MIDT på vejen i de første år. Jeg er i hevrt fald ret
sikker på, at vi aldrig har haft venstrekørsel i Danmark.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : PM

Dato : 05-01-04 03:29

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> skulle køre MIDT på vejen i de første år. Jeg er i hevrt fald ret
> sikker på, at vi aldrig har haft venstrekørsel i Danmark.

Jeg skal ikke gøre mig klog på lovgivningen, men af praktiske årsager, har
man tidligere på hesteryg, redet venstre om modridende. Årsagen er den
enkle, at man jo oftest var højrehåndet og kunne forsvare eller angribe med
sværd
mod højre. Samme filosofi ligger bag spindelstrappers drejning, men med den
rettelse, at det skulle være lettere for forsvarerne at klare sig. Derfor
højre om, hvor det er svært for en angriber at svinge sværdet, da denne
altid vil have trappens kerne på slagsiden.

PM

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-01-04 02:40

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev Mon, 5 Jan 2004 03:28:37 +0100

> [...]
>enkle, at man jo oftest var højrehåndet og kunne forsvare eller angribe med

Såvidt jeg er orienteret er denne fremstilling korrekt forsåvidt angår
England.

På det meste af kontinetet derimod red man tværtimod højre om, for at
vise sine fredelige hensigter.

Og når man så samtidig løftede højre hånd som hilsen (= den miltiære
honnør, en gestus der har været kendt helt fra oldtiden) så var det
yderligere en understregning af dette.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : PM

Dato : 09-01-04 11:28

> [...]
>
> Og når man så samtidig løftede højre hånd som hilsen (= den miltiære
> honnør, en gestus der har været kendt helt fra oldtiden) så var det

Lyder rimeligt og sympatisk. Spindeltrappens højredrejning skulle være
gældende for alle borge og tårne i Europa, har dog ikke kontrolleret.

Det er osse i England man havde store ølkrus med glasbund. Så kunne man
følge modpartens adfærd til trods for øjnenes afdækning.

Preben Müller

Fra : Ulvir

Dato : 10-01-04 00:32

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er osse i England man havde store ølkrus med glasbund. Så kunne man
> følge modpartens adfærd til trods for øjnenes afdækning.

Mit engelsk ølkrus (lavet af tin, og med glasbund) er 5 tommer, altså knap
13cm i diameter. Når jeg drikker af den, kan jeg stadigvæk kik ud over
kanten. Men jeg kender til en anden forklaring på kruse med glasbund.

I England var der i det 18'de århundrede et kongeligt uvæsen der hed 'Press
Gangs'. Deres formål var, bl. a. at hverve folk til The Royal Navy. Til
dette formål brugte de en trick til at lure de mindre opmærksomme i en
fælde. De blev inviteret på en øl, uden at de viste at der var en mønt i
vedkommendes ølkrus. Da dette blev tømt, opdagede manden mønte, som han
derefter stak i lommen. Hvorpå han blev ønsket til lykke med hans første
løn som sømand i Hans Majestets Kongelig Marine. Følg med.. Derfor blev
tinkrussene tit og ofte udstyret med glasbund. Så kunne man se mønten- og
betakke sig, inden man drak øllet- eller hævede sin 'første hyre'.

Denne historie har jeg fået fortalt af et par ældre engelske søfolk, der
gjorde tjeneste i The Royal Navy igennem mange år. Så jeg tror at der er et
gran sandhed i den...

Venlig hilsen/regards- Ulvir.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-01-04 21:05

Ifølge en artikel i et gammelt nummer af Skalk skyldes højrekørslen, at man
i disse lande tog udgangspunkt i _kørende_ trafik (i modsætning til
_ridende_, som ganske rigtigt giver venstre'kørsel')

Normalt sad kusken i venstre side af bukken, og for at kunne overskue
afstanden til den modkørende var det sikrest at passere højre om..

Det passer jo osse med, at de fæle krigeriske svenskere valgte den kamp-
baserede venstrekørsel, mens vi fredelige danskere valgte højre

mvh
Krabsen

Sendt via Opera.
www.krabsen.dk
www.responsnord.dk
mfl

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-03-04 21:29

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote in message news:btai4p$d26$2@sunsite.dk...

> [...]
> højre om, hvor det er svært for en angriber at svinge sværdet, da denne
> altid vil have trappens kerne på slagsiden.

Jeg har også hørt samme historie, men hvorfor gik højrekørsel så over til at
blive den mest gængse regel?

Jesper
--
Borderbase - your online guide to international borders
http://www.nicolette.dk/borderbase

Fra : allan ringsborg mads~

Dato : 10-03-04 21:57

uden at være helt sikker mener jeg det er en reminiscens fra
napoleonskrigene i begyndelsen af 1800-tallet.

mvh allan ringsborg madsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-01-04 09:46

Show The Andersens skrev:
> [...]
> har kørt i højre side af vejen i Danmark. Havde man "færdselslov" før
> der kom biler? Selv om gaderne var smalle må man alligevel have

Her er et par årstal fra en tråd i dk.videnskab.historie
i april 2003:

1758 indføres en vejforordning om højrekørsel i København.
1793 indføres højrekørsel i hele Danmark.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-01-04 09:57

"Show The Andersens" <ingen@svarmulighed-se-signatur.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff8245e$1$29381$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hvilken side af vejen kørte man i??
*******
Reglen om højrekørsel blev påbudt i mange lande i 18. århundrede, i
København 1758.
Reglen har været gældende i de fleste europæiske lande til anden
verdenskrig, undtaget Storbritanien, Sverige, Østrig, Tjekoslovakiet, Malta
m. fl.
På tysk ordre gik Tjekosl. og Østrig over til højrekørsel ved besættelsen
1939.
I Sverige højrekørsel fra 1967 og Island 1968.
I England tygger de stadig på det . . . .
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Bent Fleron

Dato : 05-01-04 10:56

Flemming Svendsen wrote:

> På tysk ordre gik Tjekosl. og Østrig over til højrekørsel ved
> besættelsen 1939.
> I Sverige højrekørsel fra 1967 og Island 1968.
> I England tygger de stadig på det . . . .

England sendte observatører til Sverige da man overgik til højrekørsel,
men rygterne vil vide englænderne blev forskrækkede over omkostningerne.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Show The Andersens

Dato : 08-01-04 21:16

Tak for svarene. Det er utroligt hvilken viden folk i gruppen umiddelbart
har.

Annette