Dieselpest
Fra : RasMussen

Dato : 04-01-04 21:34

Er i dene gruppe der har erfaring med bekæmpelse af dieselpest.

Vi fik dieselpest i vores diesel i sommer, hvorefter vi skiftede filtre,
smed den angrebne diesel ud, gav motorens brændstofsystem en kemisk
bakteriekur og har siden tilsat dette kemiske biobekæmpelsesmiddel hver gang
vi har tanket, men nu har vi problemet igen - hjælp!

mvh

Jens RasMussen

Fra : John Smith

Dato : 05-01-04 09:50

http://www.prox.dk/default.asp?Action=Details&Item=262

Fra : John Smith

Dato : 05-01-04 09:55

RasMussen wrote:
> [...]
> kemisk bakteriekur og har siden tilsat dette kemiske
> biobekæmpelsesmiddel hver gang vi har tanket, men nu har vi problemet

http://www.sxk.se/tekniska/btf/bransle/mikrob.htm

Hoppas du fattar svenska.

Fra : Aske

Dato : 05-01-04 20:01

Hej Jens er du sikker på det er dieselpest ? har du et
vandudskillelsesfilter, ellers var det måske løsningen, for der dannes en
del kondensvand i olietanken, hvis tanken ikke er fyldt, og temperaturen
bliver lav. Har du vandproblemer vil det hjælpe at rense vandudskilleren og
tilsætte olien "Water Absorber"
mvh @ske

Fra : Bjarne - 8270

Dato : 05-01-04 20:03

Hejsa Jens,

Dieselpest er et fænomen (?) som skabes af en bakterie der vælter sig i den
megen parafin der lever i dieslen. Dette kan ske når temperaturen er for høj
over en for lang periode og et par andre kemiske forhold også er på plads.
Du skal gøre som du allerede har beskrevet, men du mangler stadig at tage
medicinen for at det ikke skal ske igen. De fleste olieselskaber har idag en
Diesel Conditioner, som er en samling af special additiver man hælder ned i
tanken hver gang man fylder op. Disse additiver holder bl.a. pesten væk, ud
over at de også forbedre forbrændingen, minimerer koksdannelse osv. og for
nogle produkters vedkommende også hindre udskildelse af parafin ved lavere
temperaturer (hvis du skulle have noget sommer diesel i tanken nu det er
blevet kold vinter).

--
/Bjarne - 8270 Holme

***************

Svar sendes til adressen 'bjarne.bak@paul.dk' hvor 'paul' erstattes med
'get2net'

***************

Fra : Lars

Dato : 06-01-04 09:51

> [...]
>
> mvh
>
> Jens RasMussen
>
> Jeg har haft et angreb af diselpest i min bil. Kostede mig en
hovedrengøring af hele brændstofsystemet og en ny diselpumpe. (Den var dyr!)
Ringede til Statoil og spurgte en tekniker hvad man kunne gøre for at
forebygge. Han forklarede at der skulle være tre ting tilstede for at
diselpest kan trives: Luft, disel og vand. Det eneste angrebspunkt der er ar
vandet. Jeg fik anbefalet at tilsætte en kvart liter kaburatorsprit hver
anden/tredie gang jeg tankede, det ville så blande sig med vandet og brænde
vandet af.
Det virkede, jeg har ikke haft problemer siden.
vh
Lars

Fra : Dan Spares

Dato : 06-01-04 13:36

Dieselpest?

Fra : John Smith

Dato : 06-01-04 18:04

RasMussen wrote:
> [...]
> kemisk bakteriekur og har siden tilsat dette kemiske
> biobekæmpelsesmiddel hver gang vi har tanket, men nu har vi problemet

Jeg har nu läst masser om "dieselpest"

de lever af vand!!!! dvs er der vand i diesel...så får du
bakterier.....disse bakterier kan ikke leve i diesel uden vand.....

Svenske shell rekomenderer at hvis man har samme problem...sommer efter
sommer....så er der noget galt med selve "dieselbeholderen".......(olie og
vand har jo forskellig densited...derfor bör man måske kigge efter kondens
vand i selve diesel tanken)...[att olie er höjest og vand nederst, skal vel
ikke forklares]

Da jeg selv er praktisk lagd....ville jeg bytte/ändre selve....
tanken....(Så at bunden i tanken er flad + måske rengöre den, og så at man
kan tömme ud vand...efter vile perioder)

Jeg har en del fine billeder på dieselpest....på store skibe.......det er
kilovis.....! i det stoft....

Da jeg er navigatör blev jeg lidt forbavsed.....troede ikke liv kunde findes
i raffinered olie.....
¨

Tok

Fra : Hanne og Hans

Dato : 07-01-04 14:01

Hold tanken fyldt så der ikke kan opstå kondensvand.
Hans.

Fra : RasMussen

Dato : 08-01-04 19:30

Vi har haft båden i snart 10 år og har ikke haft problemer før i år, vi har
en tank som kan rumme ca. 1200 L diesel så den har tit været halvt fyldt.
Vi tankede i Bagenkop havn på vores sommertur, og på vej hjem fra til
københavn startede problemerne, motoren satte ud og ville ikke tage
omdrejninger,
behøver jeg at nævne at det selvfølgelig var dårligt vejr og midt om natten!
Murphy's lov!

Vi tømte dieslen ud, skiftede filtre, rensede tanken, derefter har vi ved
hver tankning tilsat biodiesel, som skulle forhindre dieselpest, jeg tror vi
fortsætter med det, måske et andet mærke og større dosis, måske prøver i
også med sprit.

Vi har de sidste par gange vi har tanket hentet dieslen hos Statoil, på en
alm. tank, der er vel ikke forskel på den diesel man køber på en tank og
den man køber på havnen?

Tak for alle råd og kommentare, flere gode råd modtages gerne!

Jens