forsikring
Fra : Pia J

Dato : 04-01-04 17:30

En ting har jeg aldrig tænkt over mht. hestekøb - skal sådan en sag
ansvarsforsikres ligesom hunde? Hvad er ca. prisen?

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-01-04 17:31

In article <3ff83f92$0$266$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:
> En ting har jeg aldrig tænkt over mht. hestekøb - skal sådan en sag
> ansvarsforsikres ligesom hunde? Hvad er ca. prisen?

nej, den skal ikke ansvarsforsikres. Det er kun dit ansvar hvis
du ikke passer den forsvarligt, fx. hvis du ikke har en ordentlig
fold, eller rider uforsvarligt.

JonB

Fra : Pia J

Dato : 04-01-04 18:24

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> nej, den skal ikke ansvarsforsikres. Det er kun dit ansvar hvis
> du ikke passer den forsvarligt, fx. hvis du ikke har en ordentlig
> fold, eller rider uforsvarligt.

Nåja, det er jo strengt taget også min skyld, hvis min hund pløjer naboens
rosenbed op eller bider nogen... :) Men det dækker forsikringen alligevel.
Men man kan jo være uheldig, jeg har da passet en hest som blev så skræmt
over, at der var jagt på ejendommen, at han knoklede igennem 3 elhegn. Var
han nu løbet ud foran en bil med skade på andre end sig selv til følge, hvem
betaler så?

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-01-04 18:35

In article <3ff84c27$0$260$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> [...]
> han nu løbet ud foran en bil med skade på andre end sig selv til følge, hvem

måske jægerne, men ellers er det bare et hændeligt uheld. Også selvom den
invaliderer en enlig mor med 3 børn. Tough. Man skal have en ulykkesforsikring.
Biler har ALTID ansvaret, også selvom at hesten løber ud foran den.

JonB

Fra : Marlene

Dato : 04-01-04 18:51

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> In article <3ff84c27$0$260$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

Snip

> måske jægerne, men ellers er det bare et hændeligt uheld. Også selvom den
> invaliderer en enlig mor med 3 børn. Tough. Man skal have en
ulykkesforsikring.

Det er ikke lovpligtigt. Men igen i det nævnte tilfælde, så kontakter de
forulykkedes forsikringsselskab hestens ejers forsikringsselskab.

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 04-01-04 18:27

> [...]
>
> nej, den skal ikke ansvarsforsikres. Det er kun dit ansvar hvis
> du ikke passer den forsvarligt, fx. hvis du ikke har en ordentlig

Stadigvæk er det også dit ansvar, hvis din hest løber ud fra folden og løber
ind i en bil, som bliver skadet; så skal _du_ betale for skaderne.

Mvh. Marlene.

Fra : Pia J

Dato : 04-01-04 18:36

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> wrote in message

> Stadigvæk er det også dit ansvar, hvis din hest løber ud fra folden og
løber
> ind i en bil, som bliver skadet; så skal _du_ betale for skaderne.

Mit næste spørgsmål er så; KAN man ansvarsforsikre en hest, og er der nogen
der gør det? Eller dækker ens egen måske?

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-01-04 18:36

In article <3ff84ee7$0$265$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:

> "Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> wrote in message

> løber
>
> Mit næste spørgsmål er så; KAN man ansvarsforsikre en hest, og er der nogen
> der gør det? Eller dækker ens egen måske?

nej du kan ej. Din ansvarsforsikring dækker kun hvis det er dit ansvar
og hvis bare folden er forsvarlig, så er det ikke dit ansvar hvis den
løber ud. Det har jeg prøvet, og både mit forsikrings selskab og forsikrings
oplysningen sagde "det er ikke dit ansvar"

JonB

Fra : Marlene

Dato : 04-01-04 18:54

> [...]

> løber ud. Det har jeg prøvet, og både mit forsikrings selskab og
forsikrings
> oplysningen sagde "det er ikke dit ansvar"

Jeg spurgte lige min mand, hvordan det foregik, da han fik en stor fjordhest
ned på vores bil for nogle år siden (på motorvejen); det var ejeren af
hesten, som kom til at betale.

Mvh. Marlene.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-01-04 19:24

In article <bt9k0h$1v8o$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:

> [...]
> ned på vores bil for nogle år siden (på motorvejen); det var ejeren af

Så har den ikke været forsvarligt i folden, eller trukket forsvarligt
eller redet forsvarligt.

JonB

Fra : Anet

Dato : 04-01-04 21:16

> Så har den ikke været forsvarligt i folden, eller trukket forsvarligt
> eller redet forsvarligt.

(klip)

Da hestene går mange timer (forhåbentlig) på folden hver dag så er det
derfor meget vigtigt at have et ordentligt hegn. Derfor har jeg også valgt
at have et Poda hegn til mine folde. Det er godt nok dyrt men godt og det er
vedligeholdelsesfri stort set.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-01-04 08:19

Anet wrote:

> [...]
> at have et Poda hegn til mine folde. Det er godt nok dyrt men godt og det er

Og hvis man vil undgå den lidt højere pris, kan man sagtens lave et
tilsvarende hegn, hvor der bare ikke står poda på tingene.

Vi har lavet et hegn (ligesom Podas kvæg-hegn med to tråde) af
materialer der svarer til Poda's i kvalitet. Men det har sikkert ikke
kostet mere end halvdelen af prisen.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 05-01-04 17:38

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi har lavet et hegn (ligesom Podas kvæg-hegn med to tråde) af
> materialer der svarer til Poda's i kvalitet. Men det har sikkert ikke

(klip)

Da vi bor op til en befærdet vej så er det vigtigt for mig at kunne
dokumentere at jeg har et ordentligt hegn og det kan jeg gøre med Poda
kvitteringen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 04-01-04 18:49

> [...]
nogen
> der gør det? Eller dækker ens egen måske?

Vi har en løsøreforsikring, som også dækker vores heste (det er to gamle
damer, så de har så megen "værdi"), hvis der skulle ske skader på f.eks.
naboens mark, hvis de skulle løbe over og træde alt kornet ned!

Mvh. Marlene.

Fra : Jacob

Dato : 04-01-04 20:15

Har man en landbrugsforsikring, hvilket man jo ofte har hvis der løber
krikker rundt ude foran vinduerne, så er det normale, at hestene figurerer i
forsikringen og det koster ikke mange basører, at forsikre dem med, så gør
dog det.

Jacob

Fra : Marlene

Dato : 05-01-04 09:21

"Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsikringen og det koster ikke mange basører, at forsikre dem med, så gør

Vi har netop en landbrugsforsikring, hvortil der hører en løsøreforsikring,
og vores to heste hører som sagt derunder.

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-01-04 08:17

Pia J wrote:
> "Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> wrote in message

> løber

> Mit næste spørgsmål er så; KAN man ansvarsforsikre en hest, og er der nogen
> der gør det? Eller dækker ens egen måske?

Ja, det kan man. Det er en del af vores landbrugsforsikring ved
Østifterne. Den dækker både vores egne, opstaldede, heste i træning osv.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-01-04 18:35

In article <bt9icb$1s1d$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Stadigvæk er det også dit ansvar, hvis din hest løber ud fra folden og løber
> ind i en bil, som bliver skadet; så skal _du_ betale for skaderne.

vrøvl. Det er altid bilen der har ansvaret.

JonB

Fra : Marlene

Dato : 04-01-04 18:48

> vrøvl. Det er altid bilen der har ansvaret.

Nixen - har lige haft det oppe at vende med vores forsikringsselskab i
forbindelse med, at vi er flyttet. Det er rigtigt, at ejeren af bilen får
pengene fra sit forsikringsselskab, men så kontakter forsikringsselskabet
naturligvis ejeren af hesten for at få pengene der.

Mvh. Marlene.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-01-04 19:23

In article <bt9jk6$1ulp$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:

> [...]
> pengene fra sit forsikringsselskab, men så kontakter forsikringsselskabet
> naturligvis ejeren af hesten for at få pengene der.

Ja, og jeg har spurgt både mit eget og forsikrings oplysningen...
Så længe den har været hegnet forsvarligt ind, så er det et hændeligt
uheld hvis den løber nogen ned, eller gør skade.
Med hensyn til biler, så har biler altid et objektivt ansvar.

JonB
ps: jeg gider ikke diskutere jura mere, det hører ligesom ikke
hjemme her inde

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-01-04 08:22

Jon Bendtsen wrote:

> Ja, og jeg har spurgt både mit eget og forsikrings oplysningen...
> Så længe den har været hegnet forsvarligt ind, så er det et hændeligt
> uheld hvis den løber nogen ned, eller gør skade.

Det lyder rimeligt.

> Med hensyn til biler, så har biler altid et objektivt ansvar.

Mon ikke nærmere det er føren af bilen der har det objektive ansvar?

> JonB
> ps: jeg gider ikke diskutere jura mere, det hører ligesom ikke
> hjemme her inde

Forsikring af heste? Hvorfor hører det ikke hjemme her?

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 07-01-04 17:53

>Mon ikke nærmere det er føren af bilen der har det objektive ansvar?

   Mjaeh - det er jo derfor man skal have en ansvarsforsikring
til bilen. Det er ikke vigtigt hvem der kører bilen - du kan jo ha
lånt den ud til naboen.....

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-01-04 19:06

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Mjaeh - det er jo derfor man skal have en ansvarsforsikring
> til bilen. Det er ikke vigtigt hvem der kører bilen - du kan jo ha
> lånt den ud til naboen.....

Jeg mente, hvis den f.eks. var parkeret. Eller holdt stille. Uanset hvor
meget man er den hårde trafikant, og hvor meget objektivt ansvar der er
tale om, vil jeg da heller ikke tro at man har skylden hvis man f.eks.
holder stille. Om man så er i bilen eller ej.

Men på den anden side, hænger fornuft og lovgivning jo ikke altid sammen...

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 05-01-04 08:20

Jon Bendtsen wrote:

> vrøvl. Det er altid bilen der har ansvaret.

Også hvis den står parkeret uden fører? Jeg tvivler...

-dennis

Fra : Anet

Dato : 04-01-04 21:13

> [...]
løber
> ind i en bil, som bliver skadet; så skal _du_ betale for skaderne.

(klip)

Jeg kender til en faktisk sag hvor en dyr hest var løbet ud af folden. Da
folden var forsvarlig lavet i forhold til hestens størrelse og holdbarheden
af hegnet var i orden så var det den lastbil der påkørte hesten der kom til
at betale for aflivning, værdi af hesten til ejerne osv.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 05-01-04 09:23

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> at betale for aflivning, værdi af hesten til ejerne osv.

Det var da synd for lastbilchaufføren; det kan aldrig være hans skyld, at en
hest løber ud foran hans bil. Tror du ikke, at hans forsikringsselskab har
haft kontaktet hestens ejers forsikringsselskab?

I tilfældet med den påkørte fjordhest (hvor der heldigvis ikke skete noget
med hesten, men stor skade på vor bil) var der slet ingen tvivl; hestens
ejer kom til at betale med det samme, og det fik min mand også at vide med
det samme af politiet, som kom ud på stedet.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 05-01-04 17:41

> [...]
> hest løber ud foran hans bil. Tror du ikke, at hans forsikringsselskab har
> haft kontaktet hestens ejers forsikringsselskab?

Ja, lastbilchaufføren var meget rystet over det også fordi at hesten stort
set blev aflivet lige for øjnene af ham og ejerne var jo også helt ude af
den. Lastbilchaufføren var ansat hos en vognmand og det var vognmandens
forsikring der kom til at betale den dyre hest til de tidligere hesteejere.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 04-01-04 23:05

On Sun, 4 Jan 2004 16:31:12 +0000 (UTC) Jon Bendtsen wrote:

> nej, den skal ikke ansvarsforsikres. Det er kun dit ansvar hvis
> du ikke passer den forsvarligt, fx. hvis du ikke har en ordentlig
> fold, eller rider uforsvarligt.

Det er vist ikke helt korrekt. I nogle tilfælde har man objektivt
ansvar. Se http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-594.html

Så vidt jeg husker dækker en almindelig ansvarsforsikring de skader ens
hest må forvolde (hvis det er en ansvar), så længe man ikke tjener penge
på ens hest. Hvilket står her: http://www.fh.dk/51769/

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/

Fra : Stensgaard Arabians ~

Dato : 05-01-04 20:32

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på ens hest. Hvilket står her: http://www.fh.dk/51769/
>

> --
> Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

Din egen indbo (løsøre) forsikring dækker skader på evt. bil, hvis din hest
løber ud af folden, eller på anden måde løber fra dig. Sådan er det i hvert
tilfælde i Tryg Baltica.
Men tag dog og forhør dig ved dit eget forsikrings selskab.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-01-04 22:05

On Mon, 5 Jan 2004 20:31:39 +0100 Stensgaard Arabians ( STAR ) wrote:

> Din egen indbo (løsøre) forsikring dækker skader på evt. bil, hvis din hest
> løber ud af folden, eller på anden måde løber fra dig. Sådan er det i hvert
> tilfælde i Tryg Baltica.

Er det ikke fordi man har "Familiens basisforskring" som udover en
inboforsikring også indeholder en ansvarsforsikring?

> Men tag dog og forhør dig ved dit eget forsikrings selskab.

Eftersom jeg ikke ejer en hest og ikke er erhvervsdrivende, må min
ansvarsforsikring vel være nok, hvis jeg skulle blive ansvarlig for et
eller andet.

Fra : Malene Schack Peders~

Dato : 16-01-04 17:42

Hej Pia,
jeg mener at selve ansvaret er dækket over din almindelige
ansvarsforsikring. Men det er vel altid en god ide at få sin hest forsikret,
hvis der skulle ske noget med hesten selv... *SS*

Malene