SELECT til DHTML-menu
Fra : Jacob ..

Dato : 04-01-04 20:24

Jeg har en DHTML-menu hvor jeg ønsker at SELECTE fra en tabel
(tblKategorier), fra min database menupunkterne.

Det gør jeg således:

class="menulink" class=&{ns4class};><font face="Tahoma"
color="#000000" size="2"></font></td>

Den henter godt nok fra tabelen men som alm. hyperlink. Dvs at
class bliver slet ikke aktiveret. Kan nogen se om min
response.write konflikter med classen?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-04 21:46

Jacob .. skrev:

> Jeg har en DHTML-menu hvor jeg ønsker at SELECTE fra en tabel
> (tblKategorier), fra min database menupunkterne.

Har du et link til din side. Det er lettere at hjælpe på den måde.

Hvad indeholder strLink? (prøv evt. at se på kildekoden i en
browser)

> class="menulink" class=&{ns4class};>

a) Det ser ud som om ovenstående står "frit" - altså ikke som
parametre til en html-kode.

b) Den anden klassetildeling - &{ns4class}; ligner en mærkelig
blanding af asp-, html- og javascript-kode.

c) Hvis du vil tildele to klasser til en html-kode, gøres det
sådan: <p class="klasse1 klasse2"> - ikke <p class="klasse1"
class="klasse2">.

gøre med dit aktuelle problem, men den er nem at udskifte med mere
tidssvarende kode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob ..

Dato : 04-01-04 22:34

> Hvad indeholder strLink? (prøv evt. at se på kildekoden i en
> browser)

Det var lige hvad jeg gjorde og det inspirerede mig til at forsøge
med på en anden facon, som virker nu.

> a) Det ser ud som om ovenstående står "frit" - altså ikke som
> parametre til en html-kode.

Det var nemlig det den gjorde, jeg gjorde det således i stedet:

rs("KatID") & ""%>" class="menulink" class=&{ns4class};><font
face="Tahoma" color="#000000" size="2"><%Response.Write "" &

> gøre med dit aktuelle problem, men den er nem at udskifte med mere
> tidssvarende kode.

Hvorledes? Mit css indeholder andre formateringer af links end min
menu, så jeg er nødt til at "fonte" her for at få den ønskede font.

Jeg har lavet min menu som en include fil og ikke en del af mit css.

Men takker for hjælpen - endnu et kvalificeret svar fra dig, Jens!
Tak!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-01-04 23:05

On Sun, 4 Jan 2004 21:34:15 +0000 (UTC), Jacob .. <laessoe@yahoo.com>
wrote:

>Hvorledes? Mit css indeholder andre formateringer af links end min
>menu, så jeg er nødt til at "fonte" her for at få den ønskede font.

Nej, du kan bruge style, hvis du skal "moderere" det foruddefinerede
stylesheet - fx:
style="font-family:'Tahoma',sans-serif;color:#000000;font-size:0.8em;">blabla</p>

Nå, men det er vist off-topic, så:
FUT: dk.edb.internet.webdesign.html
(- som jeg sjældent læser.)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-01-04 23:08

Jacob .. skrev:

> rs("KatID") & ""%>" class="menulink" class=&{ns4class};>

Du har stadig to klasseparametre - det er en fejl.

> Hvorledes? Mit css indeholder andre formateringer af links end
> min menu, så jeg er nødt til at "fonte" her for at få den
> ønskede font.

Der er mange muligheder. Den simple er blot at erstatte <font...>
med <span style="...">. Det bliver i dit tilfælde som følger:

small; color=#000;">

Hvis du skal bruge den stylekode mere end én gang, kan det svare
sig at lægge den eksternt:

..info{
font-family: Tahoma, Arial, Sans-serif;
font-size: small;
color=#000;
}

Så kan du også lægge den som ekstra klasse på a-elementet:

<a ... class="menulink ns4class info">

- eller du kan lade info- og menulink-klasserne dele de tildelinger
de har til fælles:

a.menulink, a.info{
   /* fællesdefinitioner */
}

a.info{
   /* Definitioner kun til infoklassen */
}

> Jeg har lavet min menu som en include fil og ikke en del af
> mit css.

Godt det samme - du kan ikke lægge en menu i css. CSS bestemmer
visninger, ikke indhold. Dermed er det svært at definere en menu
alene i css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob ..

Dato : 04-01-04 23:24

Jens & Jørn, tak for gode svar og råd. Som altid lige i øjet.

Fik også lidt css at tænke over - Tak