Hvordan får man bash til følgende?
Fra : Thomas Albech

Dato : 20-04-01 09:25

Hej NG!

Jeg er bekendt med 'tr', men det jeg vil er at være i stand til at replace
en textstring i en lang række filer. Dvs. at jeg skal have bash til at tage
eks. '*.log' i et katalog erstatte alle forekomster af en string med en
anden og gemme filerne igen. HVORDAN?

Tak,
thomas

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 20-04-01 09:37

On Fri, 20 Apr 2001 10:24:32 +0200, Thomas Albech wrote:

> [...]
> eks. '*.log' i et katalog erstatte alle forekomster af en string med en

Perl:

$ perl -pi.orig -e 's/foo/bar/g' *.html

Ovenstående replacer 'foo' med 'bar' i alle filer der matcher på *.html,
gemmer backup som <fil>.orig

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Thomas Albech

Dato : 20-04-01 09:51

Tak for hjælpen, det virker bare ikke når man bruger brackets ex.

perl -pi.orig -e 's/[ITE]Niller/[ITE]Test/g' *.log

/thomas

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 20-04-01 10:09

On Fri, 20 Apr 2001 10:51:03 +0200, Thomas Albech wrote:
> Tak for hjælpen, det virker bare ikke når man bruger brackets ex.
>
> perl -pi.orig -e 's/[ITE]Niller/[ITE]Test/g' *.log

Ovenståended er et regulært udtryk. '[' skal escapes:

perl -pi.orig -e 's/\[ITE\]Niller/\[ITE\]Test/g' *.log

Læs http://usenet.dk/netikette/quote.html