Ram, forskel på enkelt- og dobbeltsidet D~
Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 04-01-04 16:09

Kan det være rigtigt, at et bundkort (husker ikke navnet) kun kan bruge
enkeltsidet ram?
Har netop prøvet at montere dobbeltsidet 2 x 256 Samsung PC2100 ECC ram, men
med kun hyletone som resultat!
Virker fint med enkeltsidet ram.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-01-04 17:21

"Jørgen Thorsgaard" <joergen.thorsgaard@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> enkeltsidet ram?
> Har netop prøvet at montere dobbeltsidet 2 x 256 Samsung PC2100 ECC ram,

Mon ikke det nærmere er pga. at det er ECC ram?
Mange bundkort vil ikke have noget med ECC ram at gøre.

Er din enkeltsidet ram også ECC?

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 04-01-04 17:39

"> Mon ikke det nærmere er pga. at det er ECC ram?
> Mange bundkort vil ikke have noget med ECC ram at gøre.

Det er muligt.
Har aldrig hørt om dette problem før, men heller ikke prøvet det.
Har nu prøvet på et Asus P4E, der heller ikke vil kendes ved det.
Er ECC specielt anvendt til mærkevaremaskiner?

> Er din enkeltsidet ram også ECC?

Nej.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-01-04 18:27

> [...]
> Har nu prøvet på et Asus P4E, der heller ikke vil kendes ved det.
> Er ECC specielt anvendt til mærkevaremaskiner?

Nej det anvendes ofte til servere og så til Athlon 64 FX 51.

Se også her for en mini guide ang. ram.
http://www.corsairmemory.com/memory_basics/153707/index.html
Bemærk især pkt. 8 det omhandler ECC ram.
Sig lige til hvis der er noget du ikke forstår.

> Nej.

nForce2 bundkort kan eksempelvis slet ikke køre med ECC ram, de nægter at
starte op.

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 04-01-04 19:17

> [...]
> Bemærk især pkt. 8 det omhandler ECC ram.
> Sig lige til hvis der er noget du ikke forstår.

Jeg forstår godt systemet, men opfatter ECC som en ekstra kvalitet.
derfor kan jeg ikke forstå, at jeg ikke kan få dem til at virke

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-01-04 21:03

> Jeg forstår godt systemet, men opfatter ECC som en ekstra kvalitet.
> derfor kan jeg ikke forstå, at jeg ikke kan få dem til at virke

Det er ikke nødvendigvis bedre kvalitet.
Men det er en lidt anden teknologi end non-ecc moduler.
Man har normalt heller ikke behov for dem i det alm. system.
Chipsættet skal også understøtte ECC, og det gør eksempelvis nForce2 ikke.

Her er også lidt mere baggrundsviden om ECC
http://www.corsairdirect.com/ecc.html
I følge teksten kan Super novaer ude i verdensrummet, være skyld i de single
bit soft errors som ECC moduler retter.
Interessant.

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 04-01-04 21:20

> [...]
> http://www.corsairdirect.com/ecc.html
> I følge teksten kan Super novaer ude i verdensrummet, være skyld i de

Absolut interessant.
Mit her og nu problem er imidlertid, at jeg har købt 2 x 256 MB Samsung DDR
PC 2100 ECC ram til brug i en ganske alm. P4 pc, med et mb, som understøtter
PC 2100 DDR ram.
De er købt brugt til en ven, men jeg kan ikke få dem til at virke.
Jeg vil ikke forsøge at sælge dem videre, med mindre jeg er sikker på, de
dur på i hvert fald nogle systemer,
hvilket jeg synes er vanskeligt at finde ud af.
De 2 pc'er, som jeg har prøvet at montere dem i, kan i hvert fald ikke bruge
dem.

Fra : Michael Andersen

Dato : 04-01-04 22:04

"Jørgen Thorsgaard" <joergen.thorsgaard@privat.dk> skrev i en meddelelse news:3ff87585$0$69982$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> hvilket jeg synes er vanskeligt at finde ud af.
> De 2 pc'er, som jeg har prøvet at montere dem i, kan i hvert fald ikke bruge

Har du tjekket i BIOS om du får mulighed for at definere der.
Det har jeg et bunkort med mulighed for.

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 04-01-04 22:07

> Har du tjekket i BIOS om du får mulighed for at definere der.
> Det har jeg et bunkort med mulighed for.

Ja.
PC'en detekter slet ikke ram'en, mår jeg tænder den.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 04-01-04 17:39

<------------------>
> Kan det være rigtigt, at et bundkort (husker ikke navnet) kun kan bruge
> enkeltsidet ram?
<------------------->
Ja, se din manual, det hele startede den gang Intel kom med deres I820
chipset

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 04-01-04 17:59

> Ja, se din manual, det hele startede den gang Intel kom med deres I820
> chipset

Det er ECC-ram.
Virker heller ikke på I865 chipsettet.
Forstår det ikke, da jeg ikke regner med ram'en er defekt.
Er det alm. kendt, at ECC-ram ikke virker på alle bundkort?
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-01-04 22:15

> Det er ECC-ram.
> Virker heller ikke på I865 chipsettet.
> Forstår det ikke, da jeg ikke regner med ram'en er defekt.
> Er det alm. kendt, at ECC-ram ikke virker på alle bundkort?

Hvis du har et bundkort med I865 chipset, så er det derfor.
865 understøtter ikke ECC.
http://download.micron.com/pdf/technotes/TN0452_A.pdf

Fra : Jørgen Thorsgaard

Dato : 04-01-04 22:22

> Hvis du har et bundkort med I865 chipset, så er det derfor.
> 865 understøtter ikke ECC.
> http://download.micron.com/pdf/technotes/TN0452_A.pdf

Tak for hjælpen Martin.
Det er problemet.
Ergo må jeg sælge ram'en til en, hvis bundkort understøtter ECC og så købe
noget andet.
--
Mvh.
Jørgen

Fra : Martin Johansson

Dato : 04-01-04 22:46

> Tak for hjælpen Martin.
> Det er problemet.
> Ergo må jeg sælge ram'en til en, hvis bundkort understøtter ECC og så købe
> noget andet.

Det var da så lidt.

Det er nok det bedste, altså at sælge det til en der kan bruge det.