Brug af Nokia 3310, tidligere Sonofon, nu ~
Fra : Michael Døj

Dato : 28-12-03 22:29

Hej i gruppen og glædelig jul.

Jeg har gennem det sidste års tid hart en
3310 med Variant abb. (privat).

Nu har jeg fået en ny firmatelefon, og abb.
hos Sonofon er afmeldt (tlf. nummeret er flyttet
med over til TDC).

Jeg har foræret min svoger den gamle 3310.
Han har i forvejen et TDB Mobil abb. Når
han sætter sit SIM kort i 3310´eren får han
at vide, at der er en SIM-fejl.

Hvordan låser jeg telefonen op, så svogeren
kan bruge sit eksisterende SIM-kort?

På forhånd tak.
--
Med venlig hilsen / Best regards
Michael Døj, Esbjerg

*****
Slet de store bogstaver i min emailadresse.
Delete the capital letters in my email address.
*****

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 22:38

> Hvordan låser jeg telefonen op, så svogeren
> kan bruge sit eksisterende SIM-kort?

Ringer til Sonofon's kundeservice på 72127212. Der er to måder at få koden
på: selvbetjening eller personlig betjening. Personlig betjening er at
foretrække, da jeg kan høre, at du ikke har prøvet at låse en Nokia telefon
op før.

Når du ringer skal du have to ting klar: IMEI-nummeret på telefonen (findes
under batteriet - 15 cifre langt, og starter med 35 - uden diverse /, kun
tallene) - og det telefonnummer den er købt med hos Sonofon.

Du vil så få oplyst en 10-cifret kode, og blive guidet i at låse telefonen
op. Skulle du ikke blive dette foregår det på følgende måde:

Sæt TDC SIM-kort i telefonen (eller andet SIM-kort, som ikke er fra
Sonofon).

Indtast PIN-koden til det indsatte kort.

Telefonen skriver nu "Indsæt korrekt SIM-kort" - her taster du:

#pw+1234567891+1#

1234567891 er den kode du får fra Sonofon. Vær dog opmærksom på, at pw+
kommer frem ved brug af *-tasten - 4 tryk på den giver f.eks. et P.

Smid mig en mail hvis du har yderligere spørgsmål.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Hornbech

Dato : 29-12-03 09:53

Hej.
Istedet for nummeret 72127212 så ring istedet til 80292929 dette nummer er
nemlig gratis nummer til Sonofon Kundeservice.
Og ja det er en fordel hvis man kender det nummer der blev købt med
telefonen, men det er overhovedet ikke noget krav. har en forbruger f.eks
købt en telefon for mange år siden og solgt den videre og denne person har
solgt den igen, så er det umuligt for en person at kende nummeret. Så rent
forbrugerretsmæssigt er det derfor er det ikke et krav at man kender
nummeret.

Med venlig hilsen
René

Fra : Fischer

Dato : 29-12-03 12:50

> [...]
> kende nummeret. Så rent forbrugerretsmæssigt er det
> derfor er det ikke et krav at man kender nummeret.

Jo, det kan det sagtens være!
Det er helt op til teleselskabet.
For knapt et års tid siden skulle jeg hjælpe en pige med at få låst en
telefon op hos Orange. Hun havde købt den af en veninde, hvis far
oprindeligt havde købt telefonen med et Orange abonnement.
Hos Orange nægtede de at udlevere koden til mig hvis ikke jeg kunne en
speciel kode som køberen havde valgt ved oprettelsen af abonnementet eller
alternativt kunne den oprindelige købers personnummer!
Det var altså slet ikke nok at kunne nummeret som telefonen var købt med.

Jeg klagede dengang til IT- og Telestyrelsen , som sagde at det ikke var
deres bord, men henviste mig til Konkurrencestyrelsen.

Her følger Konkurrencestyrelsens svar på min klage:

---Mail begynd-------------------------------------
Ved salg af mobiltelefoner med abonnement yder nogle teleselskaber et
tilskud, således at prisen på telefonen bliver lavere. For at undgå at en
kunde blot køber en telefon med tilskud og derefter bruger denne hos et
andet teleselskab, har teleselskaberne lov til at låse telefonen i seks
måneder, hvorefter låsekoden skal udleveres på kundens anmodning. Låsekoden
er således med til at sikre mobilkunderne billigere telefoner, fordi
teleselskaberne ved, at de har seks måneder til at tjene tilskuddet tilbage.
Låsekoden har dog også den sekundære funktion, at den kan virke som
tyverisikring. Såfremt en telefon stjæles vil låsekoden begrænse
anvendelsesmulighederne, hvilket begrænser incitamentet til i det hele taget
at stjæle telefonen. Det er derfor ikke ulovligt, at et teleselskab anmoder
om oplysninger, som kun den oprindelige køber må formodes at kende, før end
en låsekode udleveres. Dette begrænser ikke mulighederne for at sælge brugte
telefoner, fordi sælger af telefonen blot vil skulle sørge for, at telefonen
låses op før salget. Konkurrencestyrelsen finder derfor ikke grundlag for at
foretage sig yderligere i sagen.
Med venlig hilsen
---Mail slut----------------------------------------

Personligt synes jeg det er een stor gang bullshit, men der er li'som ikke
så meget mere at gøre.
Det lykkedes mig at få fat i den oprindelige ejers personnummer og dermed få
fat i koden.

*Fischer

Fra : Michael Døj

Dato : 29-12-03 14:04