MS Windows
briani 27239
USB harddisk kan ikke findes
Fra : Rune \(7800\)

Dato : 31-12-03 13:29

Hej
Jeg har købt en usb harddisk der skulle kunne køre USB2,0.
sat en 80 GB maxtor i og installeret driverne, disken er formateret og
aktiv, altid virket på ide kabel, den siger den ping lyd når jeg sætter den
til og skrivet at den er koblet til men jeg kan ikke se den i "denne
computer" eller "administration" den melder ikke om noget fejl i
enhedshåndtering.

Jumpere er sat til master og cable select er også prøvet

Styre systemet er windows XP, med service pack 1 og alt hvad der er af
opdateringer på "windows update"

Så jeg er på herrens mark og kan ikke få lortet til at virke, så gode råd er
velkommen

Mvh Carlo Pedersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-12-03 13:41

"Rune \(7800\)" <gustne_rune*SLET*@hotmail.com> wrote:

> [...]
>til og skrivet at den er koblet til men jeg kan ikke se den i "denne
>computer" eller "administration" den melder ikke om noget fejl i

Hva' ser du i 'Enhedshåndtering' ?!?!

Når du sætter USB disken til burde der dukke

* en USB-lagerenhed op under USB-controllere.
* en 'standard enhed' under Lagerenheder.
* samt et-eller-andet under Diskdrev.

<mlr>

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 31-12-03 13:52

> Hva' ser du i 'Enhedshåndtering' ?!?!
>
> Når du sætter USB disken til burde der dukke
>
> * en USB-lagerenhed op under USB-controllere.
> * en 'standard enhed' under Lagerenheder.
> * samt et-eller-andet under Diskdrev.

Den er under "enhedshåndtering"

Under diskdrev som usb-disk
under usb-controllere som usb storage adaptor

Carlo

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-12-03 14:09

"Rune \(7800\)" <gustne_rune*SLET*@hotmail.com> wrote:

>Den er under "enhedshåndtering"
>
>Under diskdrev som usb-disk
>under usb-controllere som usb storage adaptor

I så fald burde den også dukke op under 'Diskhåndtering' som Flytbar
drev ?!?!

Så vidt jeg kan gennemskue har du formatteret disken inden du smed den
i USB-boxen - Måske er det problemet: USB-controlleren ka' måske ikke
genkende formatet (nogle af mine drev accepterer f.eks kun FAT, ikke
NTFS !!).

<mlr>

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 31-12-03 14:15

> "Rune \(7800\)" <gustne_rune*SLET*@hotmail.com> wrote:
> Så vidt jeg kan gennemskue har du formatteret disken inden du smed den
> i USB-boxen -

Det er den disk jeg bruger til sikkerheds kopier, så den er formatteret
(NTFS)

Måske er det problemet: USB-controlleren ka' måske ikke
> genkende formatet (nogle af mine drev accepterer f.eks kun FAT, ikke
> NTFS !!).

Det håber jeg squ ikke :-/

Carlo

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-12-03 14:39

"Rune \(7800\)" <gustne_rune*SLET*@hotmail.com> wrote:

>Den er under "enhedshåndtering"
>
>Under diskdrev som usb-disk

OK, kig så på 'Egenskaber' -> 'Diskenheder'

Hva' sker der når du trykker 'Udfyld' ?!?!

<mlr>

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 31-12-03 15:34

> Hva' sker der når du trykker 'Udfyld' ?!?!

Disk 1
Type ukendt
Status ulæselig
Partitionstype ikke tilgængelig
Kap. 0MB
IAP 0MB
Res. Plads 0 MB

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-12-03 15:54

>Disk 1
>Type ukendt
>Status ulæselig
>Partitionstype ikke tilgængelig
>Kap. 0MB
>IAP 0MB
>Res. Plads 0 MB

Ok, Din USB controller bli'r i hvert fald genkendt, men disken
og/eller diskpartitionen gør ikke...

Der kan være flere årsager til problemet -

Måske understøtter IDE-controllen i USB boksen slet ikke så store
diske som den 80 Gb du har lagt i ?!

Eller også genkender USB systemet ikke din NTFS partition ?!

Jeg ville nok i første omgang prøve at lægge en FAT partition på
disken....

<mlr>

Fra : ..::jmj::..

Dato : 31-12-03 13:56

"Rune (7800)" <gustne_rune*SLET*@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> opdateringer på "windows update"
>
> Så jeg er på herrens mark og kan ikke få lortet til at virke, så gode råd

Tag et kig under Diskhåndtering..

...::jmj::..

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 31-12-03 14:04

"..::jmj::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Tag et kig under Diskhåndtering..

Der er den ikke. Der er HD 0+1 (2*120) og cd-rom 0+1, men ikke den lille
disk på 80

Carlo

Fra : Jens Jensen

Dato : 31-12-03 14:04

Jeg ville klikke på Start-knappen, højreklikke på Denne computer, vælge
Administrér og klikke på Diskhåndtering i den venstre rude. Så kommer den
nok til at du

Men USB-portene skal selvfølgelig være aktiveret i BIOS'en.

v.h.

/jj

Fra : Rune \(7800\)

Dato : 31-12-03 14:09

"Jens Jensen" <wordeksperten@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok til at du
>
> Men USB-portene skal selvfølgelig være aktiveret i BIOS'en.

Ja, var det bare så nemt... den er der bare ikke.
USB portene er aktiveret, der kommer den der "usb-lyd" når jeg tænder og
slukker for harddisken.
Desuden kører min printer på samme usb2-kort.

Carlo

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 31-12-03 17:39

> Ja, var det bare så nemt... den er der bare ikke.
> USB portene er aktiveret, der kommer den der "usb-lyd" når jeg tænder og
> slukker for harddisken.
> Desuden kører min printer på samme usb2-kort.

Har du prøvet at sætte disken til et USB1.1 stik på bundkortet i stedet for
dit usb2-kort?

Og du er 100% sikker på at disken virker? Der _kunne_ jo være sket noget
under flytningen til usb-kassen.

--
Mvh.
Peter Bak

Fjern koen fra min e-mail ved direkte svar!

Fra : M. Jørgensen

Dato : 31-12-03 16:08

> [...]
> opdateringer på "windows update"
>
> Så jeg er på herrens mark og kan ikke få lortet til at virke, så gode råd

Prøv at sætte den almendeligt i pc'en og se om XP kender den, jeg har været
ude for at der kan være opstået en fejl på disken og det kan ikke rettes
automatisk over usb.
/Mogens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-01-04 15:00

> [...]
> opdateringer på "windows update"
>
> Så jeg er på herrens mark og kan ikke få lortet til at virke, så gode råd

Lad os allerførst vide hvilken USB-kasse, du har købt.

Jeg har selv købt en af dem, T Hansen også sælger, og haft et 3 måneders
slagsmål med den. Tilsluttet den bærbare via et USB2-PC Card.
Dette blev først ombyttet - hvilket ikke hjalp - så returneret og et andet
mærke indkøbt. Samme resultat: efter en times tid gik Fat-en i mudder.
Fik jeg ikke afbrudt disken i tide og flyttet den over på USB 1.1 måtte jeg
slette partitionen og reformattere disken ! Lidt lort med 35-40 Gig data -
det tar let over 20 timer at kopiere via USB 1.1
Endelig fik jeg taget mig sammen til at købe et USB-2 kort til min
stationære - og tænk: straks lavede USB-kassen samme nummer der !
Ny kasse indkøbt hos Zitech og alt kører 100%......
Senere eksperimenter har vist at hvis indmaden - hd og kassens egen
elektronik - ligger på vort marmor sofabord, så ruller det gerne 24/7 !!
Altså er der et eller andet komponent, der ikke kan lide varme - vel at
mærke et komponent, der ikke rigtigt bruges til USB-1.1 !!!

Så du kan let komme til at slås med et andet problem end du egentligt regner
med. Jeg havde faktisk testet kassen mod 2 andre pc'ere allerede i starten -
men åbenbart bare ikke ladet dem køre længe nok til at problemet opstod.....

Hvis du har en anden disk så prøv at teste med den i USB-kassen - så får du
i det mindste sikkerhed for om kassen virker.
Det gjorde jeg selv - men kommer til at tænke på at den test-disk var Fat-32
formatteret, da jeg satte den til første gang - måske det kan gøre en
forskel.
Vær forresten opmærksom på at disken skal dukke op i administrattion under
diske - ikke under flytbare medier.

--
Mvh