falske underdomæner, hjæææælp
Fra : Thomas

Dato : 30-12-03 12:15

Jeg kan ikke finde ud af det...

Følgende skal ske:

man skriver f.eks www.gramkofi.dk/thomas i sin browser
Mappen thomas eksisterer ikke men skal lave et udtræk af databasen w3t_Users
hvor thomas er i rækken w3t_Username

derefter skal den sende videre til
www.gramkofi.dk/profilside.php?index=thomas

Det vil sige at den skal faktisk bare indsætte
?index=thomas istedet for /thomas

Men kalder man bare www.gramkofi.dk så skal den selvfølgelig ikke gøre
noget, ej heller skal den gøre noget hvis mappen eksisterer på serveren.

Hvordan ???

Da jeg er fuldstændig håbløs til dette, og skal være færdig idag og ikke
gider slås med det mere er jeg parat til at betale den som kommer med det
færdige script 500 kr for ulejligheden.

overført ASAP via bank eller EWIRE.dk

Thomas@4701.dk

Fra : Jimmy

Dato : 30-12-03 12:31

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote in message
> Jeg kan ikke finde ud af det...

Dette spørgsmål bliver stillet ugentligt.
Du kan uden problemer finde svarene ved at kigge tilbage i gruppen eller på
google.

Er der stemning for at samle svarene og lægge det i FAQ?

Mvh
Jimmy

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-12-03 13:09

Thomas wrote:

> [...]
> gider slås med det mere er jeg parat til at betale den som kommer med det

Du er havnet i en forkert gruppe. Hvis du spørger i
news:dk.opslag.stillinger (som er den rette gruppe), står der sikkert
mange på spring, som kan lave et script mod betaling.

Denne gruppe er beregnet til konkrete spørgsmål om PHP.

Godt nytår :)

Mvh
Tonni

Fra : Danni Finne

Dato : 30-12-03 12:10

> Det vil sige at den skal faktisk bare indsætte
> ?index=thomas istedet for /thomas

Du kan bruge rewrite til dette, kig her:

http://mbn.dk/?aid=21&lang=dk
http://mbn.dk/?aid=31&lang=dk

> Da jeg er fuldstændig håbløs til dette, og skal være færdig idag og ikke

Tak for informationen - Man får bare ekstra lyst til at hjælpe når
arbejdsengagementet er i orden.

--
Danni

Fra : Thomas

Dato : 30-12-03 13:31

hej danni

at jeg indrømmer at jeg er håbløs til dette gør vel ikke initiativet mindre
)

Jeg har kigget på linksene og fundet dette eksempel

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-F
RewriteRule ^([^/]+)/?$ /redir.php?forening=$1

som skal skrives ind i min .htaccess

Når jeg så via min ftp kigger på min server kan jeg ikke finde nogen
..htaccess fil ??

hvor finder jeg den ???

thomas

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 30-12-03 13:40

Thomas wrote:
> Når jeg så via min ftp kigger på min server kan jeg ikke finde nogen
> .htaccess fil ??
>
> hvor finder jeg den ???

Den skal du sandsynligvis lave selv. Det er bare en tekstfil, så din
favoriteditor eller notepad er ganske udmærket til formålet.

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : Thomas

Dato : 30-12-03 13:43

Hmm det er lige prøvet, men hver gang får jeg internal server error på alle
sider ???

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 30-12-03 17:32

Så nu virker det

det var jo slet ikke så svært )

Men det virkede først da jeg lagde domænet over på den nye server, den gamle
kunne ikke ...

Tak til alle for jeres hjælp og forståelse

Thomas

Fra : Danni Finne

Dato : 03-01-04 11:02

> Så nu virker det
> det var jo slet ikke så svært )

No problem, du kan sætte dine 500,- ind på kontoen hos "Foreningen for
nytårstrætte PHP wizards."...

> Men det virkede først da jeg lagde domænet over på den nye server, den
gamle
> kunne ikke ...

Du skal have lov til at ændre i de grundlæggende apache direktiver, altså
lave om på webserver konfigurationen vha. htaccess.

--
Danni

Fra : Leonard

Dato : 30-12-03 13:43

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote:

>Når jeg så via min ftp kigger på min server kan jeg ikke finde nogen
>.htaccess fil ?

Det er fordi filer der begynder med . er skjulte.
Enten skal du finde et ftp-prog der kan vises de skjulte filer eller
hvor du kan skrive navnet på filen manuelt.
Jeg bruger EditPlus og i ftp-delen der kan jeg heller ikke se
..htaccess, men når jeg skriver navnet i feltet får jeg fat i den
alligevel.
Endelig kan du satse på at der ikke er nogen .htaccess fil i forvejen
og at du kun skal bruge den til dette, så kan du bare gemme den lokalt
og derefter overføre den med din sædvanlige ftp - du kan ikke se den,
men den er der.
--
mvh Leonard
Har du kigget på: http://dk.php.net/ el. http://www.webcafe.dk/

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 30-12-03 13:24

Thomas wrote:
> [...]

> Men kalder man bare www.gramkofi.dk så skal den selvfølgelig ikke gøre
> noget, ej heller skal den gøre noget hvis mappen eksisterer på

Såfremt dit website kører på Apache serveren, skal du nok se nærmere på
mod_rewrite-udvidelsen, der kan omskrive den indtastede url til en anden og
vise denne i stedet.

I dit eksempel kunne det fx. se nogenlunde sådan ud:

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteCondition %{REQUEST_FILENAME} !-F
RewriteRule ^/([a-z]+)$ /profilside.php?index=$1 [NC]
</IfModule>

Dette skal du smide i en .htaccess-fil i roden af www.gramkofi.dk.

Ovenstående skulle (hvis mod_rewrite altså kører på serveren) sørge for, at
når brugeren beder om www.gramkofi.dk/thomas, viser Apache ham
www.gramkofi.dk/profilside.php?index=thomas, hvis biblioteket /thomas ikke
findes i forvejen. Derefter skal du så sørge for at forsøge at hente
brugeren ud ud fra $_GET["index"], men det regner jeg med, at du selv kan
finde ud af.

Det skal siges at ovenstående er komplet utestet.

Du kan læse mere om mod_rewrite her: http://www.sitepoint.com/print/910. Der
er flere eksempler på dansk her: http://mbn.dk/?aid=21&lang=dk

--
Med venlig hilsen / Regards