problemer med mailform
Fra : -Thomas H.-

Dato : 29-12-03 18:50

Hejsa og glædelig baghjul

Jeg har lagt en mailform op på min hjemmeside, men den vil ikke sende mail
ud fra min server. Hvis jeg angiver en mail adr. som ligger på serveren så
virker den.

Jeg har også webmail, og der kan jeg sagtens sende ud fra.

Jeg kører linux (mandrake 9.0) og Qmail som mailserver..
Jeg ved ikke hvad fejlen er, så jeg håber lidt i kan hjælpe

i kan se koden på siden her:

<?
$modtager = "$modtager";
$sendt = "tak !
if($action == "") {
echo"
<head>
<title>opret</title>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='../css/homepage.css'>
</STYLE>
</head>
<form method='POST' action='$PHP_SELF' name='sendmail'>
collapse'
bordercolor='#111111' width='350' height='200' id='AutoNumber1'
bgcolor='#7CC4E2'>
border='0'
cellpadding='0' cellspacing='0' style='border-collapse: collapse'
width='100%'
id='AutoNumber2' bgcolor='#7CC4E2'>
adr.:</font></td>
name='modtager' size='20'
class='field'></font></td>
size='2'>Navn</font></td>
name='navn' size='20' class='field'></font></td>
size='2'>Brugernavn.:</font></td>
name='bruger' size='20' class='field'></font></td>
size='2'>Password.:</font></td>
name='pass' size='20' class='field'></font></td>
size='2'>:</font></td>
name='email' size='15' class='field'></font></td>
&nbsp;</font></td>
value='Send' name='send' class='knap'> <input type='submit' value='Slet alt'
name='slet' class='knap'></font></td>
<input type='hidden' name='action' value='send'>
</form>

} else {
mail("$modtager", "sendt fra siden ", "Hejsa", "From: Admin <>;");
}?>

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Kim Emax

Dato : 29-12-03 19:06

-Thomas H.- wrote:

> mail("$modtager", "sendt fra siden ", "Hejsa", "From: Admin <>;");

Måske er din mailserver utilfreds med at du ikke angiver en afsender? Prøv
med ""From: Admin admin@dinserver.dk"

Iøvrigt får du ingen af dine formfelter med i mailen, det er vel ikke din
hensigt?

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : -Thomas H.-

Dato : 29-12-03 20:04

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> skrev i en meddelelse

> Måske er din mailserver utilfreds med at du ikke angiver en afsender? Prøv
> med ""From: Admin admin@dinserver.dk"

Nope det hjalp ikke...

> Iøvrigt får du ingen af dine formfelter med i mailen, det er vel ikke din
> hensigt?
Nej, det kan jeg godt se, men de er ændret til det jeg postede på
nyhedsgruppen her.. Der er formfelter i den originale.

MVH
Thomas H.

Fra : Kim Emax

Dato : 29-12-03 21:13

-Thomas H.- wrote:
> "Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> skrev i en meddelelse

> Nope det hjalp ikke...

nu rettede du det til det korrekte servernavn, ik? og jeg lavede en fejl,
der skal naturligvis stå:

"From: Admin <admin@dinserver.dk>"

> Nej, det kan jeg godt se, men de er ændret til det jeg postede på
> nyhedsgruppen her.. Der er formfelter i den originale.

ok, ellers smid et link til en .phps fil og evt. en phpinfo side. Er der en
SMTP server kompileret med i PHP? kig efter sendmail_path

Fra : -Thomas H.-

Dato : 29-12-03 21:25

Jeg har skrevet admin@"og så min server".dk

> ok, ellers smid et link til en .phps fil og evt. en phpinfo side. Er der
en
> SMTP server kompileret med i PHP? kig efter sendmail_path

Jeg tror det er min sendmail der er noget galt med.. for jeg syntes det
virker mærkeligt at den kan sende "internt" og ikke "externt"

http://www.trainweb.dk/home/bekraeft.php den php fil indeholder koden fra
mit første indlæg.

Jeg bruger som sagt Qmail, så jeg skal ikke udelukke at det er en
opsætningsfejl i min Qmail !?

MVH
Thomas h.

Fra : Kim Emax

Dato : 29-12-03 22:16

-Thomas H.- wrote:

> Jeg har skrevet admin@"og så min server".dk

altså en valid adresse? Fik du <> med omkring adressen?

> Jeg tror det er min sendmail der er noget galt med.. for jeg syntes
> det virker mærkeligt at den kan sende "internt" og ikke "externt"

måske snarere en opsætningsting i php.

> http://www.trainweb.dk/home/bekraeft.php den php fil indeholder koden
> fra mit første indlæg.

det kan jeg ikke bruge til noget... lav en .phps fil og/eller en fil, der
indeholder "print phpinfo()" og post den her...

> Jeg bruger som sagt Qmail, så jeg skal ikke udelukke at det er en
> opsætningsfejl i min Qmail !?

altså kan du sende mail ellers, så lader den del jo til at virke...

Fra : -Thomas H.-

Dato : 29-12-03 22:32

> det kan jeg ikke bruge til noget... lav en .phps fil og/eller en fil, der
> indeholder "print phpinfo()" og post den her...

sådan her ? http://www.trainweb.dk/home/bekraeft.phps
ellers forstår jeg ikke hvad du mener !?

> altså kan du sende mail ellers, så lader den del jo til at virke...

Jeg kan godt sende mail, også externt.

MVH
Thomas H.

Fra : Kim Emax

Dato : 29-12-03 22:42

-Thomas H.- wrote:

> sådan her ? http://www.trainweb.dk/home/bekraeft.phps
> ellers forstår jeg ikke hvad du mener !?

jeps, så kan man se koden....

From: Admin <admin@trainweb.dk>;");

Drop det ; efter >

og prøv at sætte dette ind i toppen og se om ikke dette virker:

mail("thomas@trainweb.dk", "subject: test", "body: det virker sgu", "From:
Admin <admin@trainweb.dk>");

Virker det stadig ikke, så smid en print phpinfo() ind på siden eller en
anden side og post et link her.

gennem din egen mailserver forståes?

Fra : -Thomas H.-

Dato : 29-12-03 23:00

> jeps, så kan man se koden....
>
> From: Admin <admin@trainweb.dk>;");
>
> Drop det ; efter >
>
>og prøv at sætte dette ind i toppen og se om ikke dette virker:

så kommer den med fejl.

jeg kan sende til mig selv hvis jeg sender til @trainweb.dk, men hvis jeg
sender til f.eks @mail.dk så kommer der inget frem

her har du sådan en : http://www.trainweb.dk/info.php

> gennem din egen mailserver forståes?

Ja gennem min mailserver til en @mail.dk adresse.

MVH
Thomas H.

Fra : Kim Emax

Dato : 29-12-03 23:26

-Thomas H.- wrote:

> så kommer den med fejl.

Hviiiilken fejl?

> jeg kan sende til mig selv hvis jeg sender til @trainweb.dk, men hvis
> jeg sender til f.eks @mail.dk så kommer der inget frem

mailserveren siger sikkert "hey, det domain kender jeg, så jeg smider mailen
ned i mailboxen med det samme..."

> her har du sådan en : http://www.trainweb.dk/info.php

sendmail_path /var/qmail/bin/sendmail -t

Ser vist okay ud... hvis qmail altså ligger der

Fra : -Thomas H.-

Dato : 29-12-03 23:46

> Hviiiilken fejl?

Parse error: parse error in /var/www/html/home/bekraeft.php on line 78

yep, men hvad siger den når jeg vil prøve og sende til @mail.dk

> sendmail_path /var/qmail/bin/sendmail -t
>
> Ser vist okay ud... hvis qmail altså ligger der

Det gør den...

MVH
Thomas H.

Fra : Kim Emax

Dato : 30-12-03 00:08

-Thomas H.- wrote:

> Parse error: parse error in /var/www/html/home/bekraeft.php on line 78

Smid den i linie et

Og du har stadig ikke fjernet den ; efter > i

"From: Admin <admin@trainweb.dk>;"

> yep, men hvad siger den når jeg vil prøve og sende til @mail.dk

så vil den smide den ud af huset... Men kan du sende til @mail.dk adresser
fra et alm. postprogram gennem din mailserver, så er det ikke der, der skal
kigges...

> Det gør den...

godt

Fra : Kim Emax

Dato : 30-12-03 00:10

Kim Emax wrote:

> Smid den i linie et
>
> Og du har stadig ikke fjernet den ; efter > i
>
> "From: Admin <admin@trainweb.dk>;"

Alternativt skriv show_source("bekraeft.php"); i bunden af din bekraeft.php
fil, så skal du ikke opdatere din .phps fil hver gang du laver en ændring...

Fra : -Thomas H.-

Dato : 30-12-03 00:18

kig nu: http://www.trainweb.dk/home/bekraeft.phps

> [...]
>
> så vil den smide den ud af huset... Men kan du sende til @mail.dk adresser
> fra et alm. postprogram gennem din mailserver, så er det ikke der, der

Ja, det kan jeg. Det virker den fint.

MVH
Thomas H.

Fra : Kim Emax

Dato : 30-12-03 00:28

-Thomas H.- wrote:

> kig nu: http://www.trainweb.dk/home/bekraeft.phps

Har kigget, og det fejler i din php fil?

Fra : -Thomas H.-

Dato : 30-12-03 00:30

> Har kigget, og det fejler i din php fil?

Ja, det frygtede jeg også... hmm.. Det er lidt mærkeligt..

Men eller skal du have tak for hjælpen

MVH
Thomas H.

Fra : Kim Emax

Dato : 30-12-03 01:17

-Thomas H.- wrote:

> Ja, det frygtede jeg også... hmm.. Det er lidt mærkeligt..

sort svar du...

> Men eller skal du have tak for hjælpen

np