Findes det ?
Fra : Kim Larsen

Dato : 01-01-04 18:42

Hej i gruppen

Findes der er program der kan teste bundkort ?
Jeg har nu på knap 3 år mistet 3 harddiske og et utal af partitioner. Jeg
aner vitterligt ikke hvad det er der gør det. Jeg har forsøgt med at holde
en ren maskine, ikke noget med mange skumle programmer, jeg har så galt
prøvet at køre med kun Windows på drevet, og alligevel kan det ske. Så et
eller andet må der ske, så nu vil jeg så se om det kan være hardware
relateret, og vil så starte med mit bundkort.
Det bundkort jeg har, er et K7S5A, så hvis der findes noget der kan teste
dette for eventuelle fejl, så vil jeg blive glad for et par link.
Skulle der være nogen der har andre forslag til hvad jeg kan gribe og gøre
i, så vil jeg meget gerne høre, men vær forberedt på at i skal holde mig
lidt i hånden, for det er et område jeg ikke har rodet meget med, andet end
at sætte det op så det kører.

Kim Larsen

Fra : Zulu

Dato : 01-01-04 18:49

Kim Larsen wrote:
> [...]
> holde mig lidt i hånden, for det er et område jeg ikke har rodet
> meget med, andet end at sætte det op så det kører.

Hvordan opstår fejlene? Og hvad gør de?

Zulu

Fra : Kim Larsen

Dato : 01-01-04 20:25

"Zulu" <Zulu@toughN-O-S-P-A-Mguy.net> skrev i en meddelelse

> Hvordan opstår fejlene? Og hvad gør de?
>
> Zulu

Jeg glemte at fortælle hvilke diske jeg havde og har. Det er to IBM diske og
en Seagate fluid. Det med IBM er der nok nogen der siger, nå ja, det kunne
vi regne ud, men problemet har været ens hver gang, også på Seagaten. Først
kommer der i løbet af nogle få dage nogle fejl af vidt forskellige art, så
begynder systemet at boote på højs underlige tidspunkter, og lige med et, så
vil der bare ikke bootes, for så er der ikke noget drev og partitionen er
røget og mere.
Jeg har forsøgt med flere programmer at redde bare lidt af det, men det
lykkedes ikke. Jeg bruger også flere programmer til og i mod spam, spy og
andet der måtte snige sig ind på maskinen, og så endelig har jeg også
antivirus. Når og hvis der bliver fundet noget, så ryger det ud med det
samme, jeg er ret hysterisk med den slags. Jeg er så kommet der til at jeg
ikke mener det er softwaren der er problemet, derfor kører jeg nu på
hardwaren, og håber på hjælp.

Kim Larsen

Fra : Henrik Dissing

Dato : 02-01-04 02:47

On Thu, 1 Jan 2004 20:24:51 +0100, Kim Larsen wrote:

> [...]
>vil der bare ikke bootes, for så er der ikke noget drev og partitionen er

En mulighed kunne måske være at dine diske har det for varmt?
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-01-04 05:51

"Henrik Dissing" <sorry@drowned.in.spam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> Venlig hilsen
> Henrik Dissing
>
> (e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Den mulighed har jeg prøvet, og de er lidt over lår-varme, så det er ikke
det der er problemet. Jeg har en kabinet-blæser til at kære lige foran dem,
så de får frisk luft nok.

Kim Larsen

Fra : Leony

Dato : 01-01-04 21:14

In news:3ff45bee$0$9729$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Kim Larsen <mythos###@tdcadsl.dk> typed:

> [...]
> holde mig lidt i hånden, for det er et område jeg ikke har rodet
> meget med, andet end at sætte det op så det kører.

Strømforsyningen kunne måske bære skylden.
Hvis den leverer for meget strøm, så kan den zappe diskene (har læst at
isæ IBM er meget følsomme på det punkt).
Ved ikke om det kommer til udtryk på den måde som du oplever dit
problem.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kim Larsen

Dato : 01-01-04 22:26

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
> http://home.tiscali.dk/~vinci/
> Mit Chieftec røntgen mod + mit nye mod "The MetallicAse".

Jeg tror ikke det er strømforsyningen der er skyld i det, det er en standard
strømforsynig, bare lidt mere stabil end dem der findes flest af (læs: det
var hvad der stod på papiret)

Kim Larsen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 02-01-04 08:18

Kim Larsen skrev:
> Jeg tror ikke det er strømforsyningen der er skyld i det, det er en
> standard strømforsynig, bare lidt mere stabil end dem der findes
> flest af (læs: det var hvad der stod på papiret)

Kan du ikke lige skrive hvad de aktuelle spændinger er på
5 og 12 V linierne?
Jeg vil umiddelbart gætte på en ringe/defekt PSU, som årsag
til nedbrudende.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 12:42

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> Kan du ikke lige skrive hvad de aktuelle spændinger er på
> 5 og 12 V linierne?

Man burde måske lige nævne, at de kan aflæses i Bios'en.

> Jeg vil umiddelbart gætte på en ringe/defekt PSU, som årsag
> til nedbrudende.

Enig. Jeg vil endda sige; for høj spænding på +5V eller +12V, eller på
begge to.

Fra : Kim Larsen

Dato : 03-01-04 18:52

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> Man burde måske lige nævne, at de kan aflæses i Bios'en.

> Enig. Jeg vil endda sige; for høj spænding på +5V eller +12V, eller på
> begge to.

Her er tallene på min maskine, og hvis der er noget der ser alvorligt ud, så
sig endelig til.

Vcore 1.760v
Vcc2.5v 2.480v
Vcc3.3v 3.280v
Vcc5v 4.892v
+12v 11.968v
SB3V 3.328v
-12v -11.967v
SB5v 4.945v
VBAT 3.072v

Kim Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 21:58

Kim Larsen wrote:
> Her er tallene på min maskine, og hvis der er noget der ser alvorligt ud, så
> sig endelig til.
>
> Vcore 1.760v
> Vcc2.5v 2.480v
> Vcc3.3v 3.280v
> Vcc5v 4.892v
> +12v 11.968v
> SB3V 3.328v
> -12v -11.967v
> SB5v 4.945v
> VBAT 3.072v

De ligger nærmest perfekt.
Så må problemet jo være et andet sted..
Hvor varme er dine harddiske?
Der findes nogle programmer som kan aflæse det, bl.a. Speedfan:

http://www.almico.com/speedfan.php

Fra : Kim Larsen

Dato : 03-01-04 22:02

> De ligger nærmest perfekt.
> Så må problemet jo være et andet sted..
> Hvor varme er dine harddiske?
> Der findes nogle programmer som kan aflæse det, bl.a. Speedfan:
>
> http://www.almico.com/speedfan.php

Mine harddiske kommer ikke over 38 grader, så det kan heller ikke være det.

Kim Larsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 12:06

In article <3ff49078$0$9821$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
mythos###@tdcadsl.dk says...
> Jeg tror ikke det er strømforsyningen der er skyld i det, det er en standard
> strømforsynig, bare lidt mere stabil end dem der findes flest af (læs: det
> var hvad der stod på papiret)

Du kan ikke regne med oplysningerne på papiret efter at den er taget i
brug. En PSU slides også.

Hvad har du i din maskine og hvad kan PSU'en levere?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-01-04 13:08

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brug. En PSU slides også.
>
> Hvad har du i din maskine og hvad kan PSU'en levere?

PSU'en er en af de der ældre standard forsyninger, og altså ikke noget 400+,
jeg kan ikke komme til at se data på den, for der vil kræve jeg splitter det
hele ad, og det gider jeg ikke lige her og nu.
Ellers er der et K7S5A med en AMD 2000+, 512 pc 133 RAM, Tyan G9700 Pro
grafikkort, 2 harddiske og to cd/dvd drev. Det er ikke noget der er nyt
noget af det, og det har da også i tider kørt kanont godt, men hvorfor lige
det er den harddisk med styresytemet der ryger hver gang, det er det der
undre mig. Jeg har skiftet kabler ved hver "afbrændning", og det er i
grunden det jeg ville have undersøgt med et eventuelt program der kunne gå
ind og finde ud af det for mig.

Kim Larsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 13:42

In article <3ff55f32$0$9835$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
mythos###@tdcadsl.dk says...
> PSU'en er en af de der ældre standard forsyninger, og altså ikke noget 400+,

Den er for lille til det hardware du har i maskinen. Så kan Leony's bud
godt forsvares :-/

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-01-04 16:30

> [...]
> mythos###@tdcadsl.dk says...
>
> Den er for lille til det hardware du har i maskinen. Så kan Leony's bud

Ok, jeg vil prøve at få en der er "størrer" og så må jeg så håbe i er mine
nye "guder", for det andet er for trist i længden.
Men hvordan kan en for lille strømforsyning have skyld i at 3 harddiske står
af ?

Kim Larsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 17:30

In article <3ff58e7f$0$9785$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
mythos###@tdcadsl.dk says...
> Ok, jeg vil prøve at få en der er "størrer" og så må jeg så håbe i er mine
> nye "guder", for det andet er for trist i længden.

Sørg for at købe den rette. Regn lidt på forbruget og sammelign. med
det din drømme-PSU kan levere. CPU bliver drevet af 12V-forsyningen.

> Men hvordan kan en for lille strømforsyning have skyld i at 3 harddiske står
> af ?

Når køleskabet slukker hører du nogle knald i højttalerne. Disse knald
skyldes en støjpuls der skabes når spændingsforsyningen til køleskabet
afbrydes.
Hvis PSU'en ikke kan følge med til maskinens forbrug, vil
spændingsforsyningen kortvarigt afbrydes. Denne afbrydelse vil
resultere i en støjpuls på forsyningsledningerne til dine harddiske. I
visse tilfælde vil harddiskene tage skade af denne puls og det er
sikkert sket for dig.

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-01-04 20:16

> [...]
> resultere i en støjpuls på forsyningsledningerne til dine harddiske. I
> visse tilfælde vil harddiskene tage skade af denne puls og det er

Jeg hører intet støj fra hverken det ene eller det andet i hverken
højttalere eller "lyttelapper"

Kim Larsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-04 14:50

In article <3ff5c383$0$9832$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
mythos###@tdcadsl.dk says...
> Jeg hører intet støj fra hverken det ene eller det andet i hverken
> højttalere eller "lyttelapper"

Så er det fordi at dit anlæg sidder på en anden fase end dit køleskab.
Det ændrer dog ikke på problemstillingen indeni PC'en.

Fra : N/A

Dato : 02-01-04 13:43

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 13:43

In article <3ff56091$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
briskat@get2net.dk says...
> Prøv at se lidt på kondensatorerne.

De rister nok ikke harddiskene...

PSU'en er derimod stærkt underdimensioneret.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-01-04 16:34

Kim Larsen skrev:

> Findes der er program der kan teste bundkort ?

<http://www.7byte.com/>
(Jeg kender ikke programmet, men har hørt positiv omtale af det).

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 04-01-04 14:04

In news:3ff45bee$0$9729$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Kim Larsen <mythos###@tdcadsl.dk> typed:

> Jeg har nu på knap 3 år mistet 3 harddiske og et utal af partitioner.
> Jeg aner vitterligt ikke hvad det er der gør det.

Jeg går ud fra at du lukker din maskine efter foreskrifterne.
Ikke noget med bare at trykke på powerknappen ved luk.

> Det bundkort jeg har, er et K7S5A, så hvis der findes noget der kan
> teste dette for eventuelle fejl, så vil jeg blive glad for et par
> link.

Har du kun haft dette bundkort eller har du også haft problemet med
andre bundkort?

Har du opdateret det i alle ender og kanter?
Tænker især på BIOS.
Jeg ved ikke om det er problemet, men det board har jo ikke det bedste
rygte (undskyldninger flyver på forhånd ud til Jesper G).

Fra : Kim Larsen

Dato : 04-01-04 14:18

> [...]
> mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
> http://home.tiscali.dk/~vinci/
> Mit Chieftec røntgen mod + mit nye mod "The MetallicAse".

Jeg fik dette bundkort i forbindelse med at jeg gik fra en AMD 400Mhz til
den jeg har nu, en 2000+, så der har ikke været andre i denne forbindelse.
Der er opgraderet i både den ene og den anden ende på bundkortet, jeg har
"leget" med forskellige indstillinger, men der hjælper ikke.
Jeg er også ved at være af den opfattelse at det board er noget skidt, hvis
det da er det der er skyld i det, det ved jeg jo ikke, det er jo bare en
teori jeg har, og som jeg forsøgte mig med her i gruppen.
Nu venter jeg til næste måned, så kommer der så et nyt board i, hvilket har
jeg ikke besluttet mig for endnu, så vil det vise sig om det bliver
anderledes.

Kim Larsen