Hvad kan disse mainboards som andre (billi~
Fra : ms

Dato : 31-12-03 13:09

Efter at have læst på nogle indlæg er jeg kommet frem til følgende
mainboards (BTW: kan brætterne kun bruges med den angivet CPU??)

AMD:
Asus A7N8X Deluxe.
Abit NF7-S Rev2.0

INTEL P4
Asus P4C800-E Deluxe (ingen aktiv køling)
Abit IC7 MAX3 (crappy køling)
Gigabyte 8KNXP Rev 2.0.

Taler vi om at disse brætter blot er mere stabile og hyggelige eller at de
rent faktisk har nogle funktioner som man ikke finder på et bræt til 700
kr??

Hvis det er tilfældet hvad er det så disse ovenstående brætter kan byde på
som nogle til den halve pris ikke har?

Johs

Fra : JK

Dato : 31-12-03 14:02

On Wed, 31 Dec 2003 13:08:46 +0100, "ms" <sdf@asd.com> wrote:

>Efter at have læst på nogle indlæg er jeg kommet frem til følgende
>mainboards (BTW: kan brætterne kun bruges med den angivet CPU??)

> [...]
abit NF7 (uden seriel ATA) koster 696. Asus a7n8x-x (med single ram
channel, faktisk udmærket) koster 554 kr.

Så de koster ikke over 700 kr. Er emnet dermed uddebatteret ? Næppe.
Det er faktisk overclocker bundkort, som selv hermed kører meget
stabilt. Det forudsætter naturligvis, at de parres med noget
ordentligt og hurtigt ram, mindst pc3200, og en ordentlig
strømforsyning på mindst 300 watt.

Nforce2 chipset er desuden noget af det bedste. Der findes et meget
billigt soltek SL-75FRN2-L som kan det hele og koster kun 595.
Jeg bruger selv det, og et abit NF7.

>INTEL P4
>Asus P4C800-E Deluxe (ingen aktiv køling)
>Abit IC7 MAX3 (crappy køling)
>Gigabyte 8KNXP Rev 2.0.

koster henholdsvist 1515, 1600 og 1779. De er med intel 875p chipset,
som nok må siges at være det bedste.

Men DFI Lanparty 875 Pro til kun 1349 er også et overflødighedshorn
uden lige.

Vælger man Intel 865PE chipset er der flere udmærkede bundkort til ned
til 800 kr, endda soltek SL-86SPE-L til 745.
Stadig med fuld overclocker duelighed.

Jeg vil ikke anbefale ECS bundkort. De har ofte sis chipset, men det
er ikke så meget det. De er ultra billige og de har det med at få
opstarts problemer. De glemmer ofte alle bios indstillinger, idet bios
resetter sig til defaults.
Ikke at det altid er et problem, - men det er set ofte. Desuden kan de
ofte slet ikke silent standby, hvis man ynder denne hurtige tænd/sluk
variant.

> [...]
>kr??
>
>Hvis det er tilfældet hvad er det så disse ovenstående brætter kan byde på

Jeg mener, at have påpeget at 700 kr er en pæn pris, hvor der er fine
bundkort.
Men ved det halve af 700: 350 kr eller mindre, er de oftest af mærke
ECS og med sis chipset.

mvh

John

Fra : er

Dato : 31-12-03 14:37

> abit NF7 (uden seriel ATA) koster 696. Asus a7n8x-x (med single ram
> channel, faktisk udmærket) koster 554 kr.

Hvor ser du de priser henne? På SHG.dk koster de eksakte modeller jeg
nævnte:
Asus A7N8X Deluxe. (Kun 333 FSB) 859
Abit NF7-S Rev2.0 (kun 333 FSB) 829

Stadig noget billigere end de brætter man skal bruge til P4, men så kører de
også kun med 333 FSB! Kan man egentlig taget får brætter til AMD med 400 FSB
for ellers er der vel ingen grund til at købe 3200 DDR RAM?

> koster henholdsvist 1515, 1600 og 1779. De er med intel 875p chipset,
> som nok må siges at være det bedste.

Det er jo noget dyrer at finde bundkort til P4!

Johs

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-12-03 14:53

"er" <dfg@sdf.com> skrev i en meddelelse

> [...]
FSB
> for ellers er der vel ingen grund til at købe 3200 DDR RAM?

Abit NF7-S Rev. 2.0 understøtter officielt 400 Mhz FSB.
Det er udstyret med nForce2 Ultra 400 chipsættet der er garanteret 400 Mhz.

Jeg ved ikke lige med Asus kortet, men hvis det er nyeste revision gælder
det samme.

Grunden til at priserne ikke passer sammen er, at du har fundet dem med
ekstraudstyr.
Dem JK henviser til er de "skrabede" modeller.

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-12-03 14:50

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse
> On Wed, 31 Dec 2003 13:08:46 +0100, "ms" <sdf@asd.com> wrote:
[SNIP]
> [...]
> Ikke at det altid er et problem, - men det er set ofte. Desuden kan de
> ofte slet ikke silent standby, hvis man ynder denne hurtige tænd/sluk

Underligt nok er ECS meget populært i USA.
Jeg "kom til" at svine ECS til i en tråd i et US forum.
Uha uha de havde aldrig hørt noget lignende.
ECS var da både stabilt og et glimrende bundkort til prisen.
De havde mange ECS bundkort kørende uden problemer af nogen art.

Måske sender ECS alle de defekte bundkort til Danmark?

P.S Jeg bryder mig stadig ikke om ECS.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-12-03 16:18

In article <3ff2d3fe$0$27376$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...
> Måske sender ECS alle de defekte bundkort til Danmark?

Eller bare til Europa.

> P.S Jeg bryder mig stadig ikke om ECS.

Har du prøvet et K7S5A Pro eller dømmer du efter noget du har hørt for
længe-længe siden???

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-12-03 16:58

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller bare til Europa.

> Har du prøvet et K7S5A Pro eller dømmer du efter noget du har hørt for

Nej jeg dømmer efter at utroligt mange har skrevet om diverse problemer.
Det er både her i nyhedsgrupperne og i diverse hardware fora.
Der har været en jævn tilstrømning af indlæg ang. ECS i de seneste år, og de
kommer stadig.
Det er muligt at K7S5A Pro er udemærket, men jeg vil ikke anbefale det til
nogen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-01-04 11:01

In article <3ff2f1ff$0$27412$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...
> Det er muligt at K7S5A Pro er udemærket, men jeg vil ikke anbefale det til
> nogen.

Altså en stærk subjektiv vurdering der _ikke_ bygger på egne
erfaringer...

Prøv at rådgive via egne personlige erfaringer _næste_ gang...

Godt Nytår!

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-01-04 16:10

> [...]
> erfaringer...
>
> Prøv at rådgive via egne personlige erfaringer _næste_ gang...

Jeg siger bare at jeg ikke vil anbefale et bestemt mærke.
Jeg har set for mange med problemer.
Min fatter har faktisk også et ældre ECS K7S5A.
Mage til dårlig manual skal man lede længe efter, og det var bare et
kritikpunkt.
Det er også mulig at min ovenstående mening er subjektiv, men jeg har ikke
meget tilovers for ECS.
Bundkortet er også et af de dummeste steder at spare.
Det er jo bundkortet der styrer resten af pc'en. Så hvis det ikke virker
ordentligt, så gør resten heller ikke.

> Godt Nytår!

Jo tak, i lige måde.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 12:13

In article <3ff43820$0$27436$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...
> Jeg siger bare at jeg ikke vil anbefale et bestemt mærke.

Ja... Men udfra egne erfaringer?

Jeg anbefaler _udelukkende_ ud fra egne erfaringer. Andres erfaringer
kan jeg ikke underbygge - det kan jeg kun med mine egne.

> Jeg har set for mange med problemer.

Jeg har set meget i mit liv, men det bliver det ikke til mine
erfaringer af.

> Min fatter har faktisk også et ældre ECS K7S5A.

Okay, så du kender til ét eksemplar af K7S5A - ovenikøbet af de første
aftapninger... Flot.

> Mage til dårlig manual skal man lede længe efter, og det var bare et
> kritikpunkt.

Okay, nu kommer der noget brugbart info på bordet. Manualen er blevet
bedre

> Det er også mulig at min ovenstående mening er subjektiv, men jeg har ikke
> meget tilovers for ECS.

Men _dine_ erfaringer med ECS, så kan du ikke tillade dig at ha' den
holdning.

> Bundkortet er også et af de dummeste steder at spare.

PSU er det dummeste sted at spare. Bundkortet er ikke.

> Det er jo bundkortet der styrer resten af pc'en. Så hvis det ikke virker
> ordentligt, så gør resten heller ikke.

Nej, men hvis det virker som det skal, så er der ingen grund til at
bruge formuer på det punkt.

Og K7S5A Pro rev. 3.xx er ganske fortrinlige.

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-01-04 15:34

> [...]
> bedre

> Men _dine_ erfaringer med ECS, så kan du ikke tillade dig at ha' den

Du må have utroligt svært ved at læse anmeldelser.
Jeg læser normalt flere anmeldelser (+5) af et bundkort før jeg køber.
Dette gør jeg for at give mig selv at forhånds indtryk af produktet, så jeg
nemmere kan træffe mit valg.

Vi bliver nok aldrig enige om denne sag, altså om ECS er noget godt eller
noget crap.
Jeg siger den ene ting, du siger den anden, fred med det.
Men husk nu, man kan ikke altid være 100% objektiv.
Jeg synes nu også at man kan advare ud fra andres problemer, hvis de er
dokumenterede og velkendte.

Eksempelvis har visse K7S5A visse problemer, som er på så godt som samtlige
kort i serien.
Utilstrækkelig køling på chipsættet.
Skal bruge en meget kraftig psu
Problemer med 133 Mhz FSB uden DDR moduler.
Ustabilitet når der bruges to SD-ram moduler.
Understøtter ikke SSE instruktioner på 0.13 micron Thoroughbred. (set i
dk.edb.hardware.bundkort blandet andet)
Lav spænding på CMOS batteriet. (løsning, der skal loddes på kortet).

Disse problemer kan være rettet på senere revisioner, men alle er problemer
flere brugere har haft.

Dog må man sige at man får en del for prisen, hvis det ellers kører uden
problemer.
Prisen er svær at slå.

Der var forresten en tråd i en anden gruppe.
Hvor en gut sagde at han prøvede alt inden køb, der var så en der spurgte om
det også gjaldt toiletpapir?

> PSU er det dummeste sted at spare. Bundkortet er ikke.

> Nej, men hvis det virker som det skal, så er der ingen grund til at
> bruge formuer på det punkt.

Du kan sige hvad du vil, men jeg vil gerne betale for gode bios opdateringer
og god support.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 16:41

In article <3ff5815b$0$27373$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...
> Du må have utroligt svært ved at læse anmeldelser.

Jeg læser aldrig anmeldelser. Dem kan jeg ikke bruge til noget.

> Vi bliver nok aldrig enige om denne sag, altså om ECS er noget godt eller
> noget crap.

Det gør vi nok ikke.

> Eksempelvis har visse K7S5A visse problemer, som er på så godt som samtlige
> kort i serien.

Kender du hele serien?

> Utilstrækkelig køling på chipsættet.

Ingen problemer her.

> Skal bruge en meget kraftig psu

Det er ikke et problem. Man vælger jo alligevel sin PSU til sidst.

> Problemer med 133 Mhz FSB uden DDR moduler.

Har jeg ikke stødt på. Min kammerat der har en af de første revisioner
har heller ikke.

> Ustabilitet når der bruges to SD-ram moduler.

Jeg har oplevet et modul det bare ikke ville kendes ved, hverken alene
eller sammen med et andet.

> Understøtter ikke SSE instruktioner på 0.13 micron Thoroughbred. (set i
> dk.edb.hardware.bundkort blandet andet)

Det klarer vi os nok uden. Folk der har brug fo SSE køber alligevel en
monstermaskine.
ECS er ikke velegnede til monstermaskiner, men derimod fine til brugere
med et "naturligt" behov for en PC.

> Lav spænding på CMOS batteriet. (løsning, der skal loddes på kortet).

Batteriet er en knapcelle der blot skal udskiftes...

> Disse problemer kan være rettet på senere revisioner, men alle er problemer
> flere brugere har haft.

Du baserer nok din viden på produkter som forlængst er udgået af
sortimentet.

> Dog må man sige at man får en del for prisen, hvis det ellers kører uden
> problemer.

Jeg køber aldrig et produkt der lige er kommet på markedet. Dermed er
småfejlene luset ud og mit køb er dermed en success.

> Prisen er svær at slå.

Sammen med en Duron 1400 spiller det max til almindeligt behov.

> Hvor en gut sagde at han prøvede alt inden køb, der var så en der spurgte om
> det også gjaldt toiletpapir?

Hehe.

> Du kan sige hvad du vil, men jeg vil gerne betale for gode bios opdateringer
> og god support.

Jeg har endnu ikke manglet support fra ECS. Ejheller har jeg brug for
BIOS-opdateringer: If it works, don't fix it...

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 19:26

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <3ff5815b$0$27373$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...

> Jeg læser aldrig anmeldelser. Dem kan jeg ikke bruge til noget.

Hvordan finder du så ud af hvad der er godt, og hvad der er skidt?

> Ingen problemer her.

God ventilation i kabinettet hjælper naturligvis.

> Det er ikke et problem. Man vælger jo alligevel sin PSU til sidst.

Folk der vælger ECS, vælger sandsynligvis også en billig PSU..

> Har jeg ikke stødt på. Min kammerat der har en af de første revisioner
> har heller ikke.

Det er kombinationen af to (PC133) SD-RAM moduler i et K7S5A der giver
RAM-fejl (kun ved 133 MHz).

> Batteriet er en knapcelle der blot skal udskiftes...

Problemet var at CMOS'en resettede af sig selv forholdsvis ofte på nogle
ECS-bundkort, ligegyldigt om det var et nyt batteri eller ej.

Jeg mindes også, at der her i gruppen har været nævnt enkelte
ECS-bundkort som drænede et helt nyt batteri i løbet af et par dage.

> Du baserer nok din viden på produkter som forlængst er udgået af
> sortimentet.

Det er muligt han (også) gør - det er ikke K7S5A Pro jeg har i tankerne
med denne diskussion.

> Jeg køber aldrig et produkt der lige er kommet på markedet. Dermed er
> småfejlene luset ud og mit køb er dermed en success.

Det gør jeg også, men der er visse mærker jeg holder mig fra, alene pga.
ringere kvalitetskontrol.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-04 15:00

In article <3ff5b74d$0$150$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jens C.
Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> says...
> Hvordan finder du så ud af hvad der er godt, og hvad der er skidt?

Intuition.

> God ventilation i kabinettet hjælper naturligvis.

PSU'en suger luft i nærheden af chipset'et. 36°C lige i øjeblikket

> Folk der vælger ECS, vælger sandsynligvis også en billig PSU..

Sikkert nok. Nu er en dyr PSU ikke ensbetydende med en PSU er ikke kan
levere varen. Man kigger på det forbrug man har og vælger PSU'en
derefter.

> Problemet var at CMOS'en resettede af sig selv forholdsvis ofte på nogle
> ECS-bundkort, ligegyldigt om det var et nyt batteri eller ej.

Okay.

> Jeg mindes også, at der her i gruppen har været nævnt enkelte
> ECS-bundkort som drænede et helt nyt batteri i løbet af et par dage.

En afledning på bundkortet -> Q.C. hos ECS for dårlig.

> Det er muligt han (også) gør - det er ikke K7S5A Pro jeg har i tankerne
> med denne diskussion.

De problemer jeg kan læse om her, stammer fra nu udgåede
modeller/revisioner. Måske det var en idé er revidere sin egen
videnbase.

> Det gør jeg også, men der er visse mærker jeg holder mig fra, alene pga.
> ringere kvalitetskontrol.

Det er så en personlig vurdering om man vil købe eller ej.

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 17:12

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <3ff5b74d$0$150$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jens C.
> Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> says...

> Intuition.

Hehe, sådan havde jeg det også engang, men efter en række knap så gode
køb stoler jeg mere på (grundige) reviews end min intuition.

> De problemer jeg kan læse om her, stammer fra nu udgåede
> modeller/revisioner. Måske det var en idé er revidere sin egen
> videnbase.

Der sælges stadig K7S5A (ikke-Pro):

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667909
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667908
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667941

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-04 17:56

In article <3ff83ace$0$149$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jens C.
Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> says...
> Hehe, sådan havde jeg det også engang, men efter en række knap så gode

Jeg har kun haft gode køb, så jeg stoler stadig på min intuition.

> Der sælges stadig K7S5A (ikke-Pro):

Hvlken revision?

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-04 00:15

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <3ff83ace$0$149$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jens C.
> Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> says...

> Hvlken revision?

Det står der ikke noget om nogen af stederne.
Det ser dog ud til at ingen af forhandlerne har det på lager, så måske
er det ved at være et afsluttet kapitel.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-04 16:01

In article <3ff89df6$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jens C.
Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> says...
> Det står der ikke noget om nogen af stederne.

Mao. Findes rev. 1.xx stadig i handlen?

> Det ser dog ud til at ingen af forhandlerne har det på lager, så måske
> er det ved at være et afsluttet kapitel.

Det kunne tyde på det, så.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-12-03 16:16

In article <pug5vv0q25ht69ki3vqs91rlje7h3ilg2t@4ax.com>,
junk@mailzone.com says...
> ordentligt og hurtigt ram, mindst pc3200, og en ordentlig
> strømforsyning på mindst 300 watt.

Effekten af en PSU er _intet_ værd inden i PC'en - INTET.

Dens strømformåen er det _eneste_ der tæller.

> [...]
> er ikke så meget det. De er ultra billige og de har det med at få
> opstarts problemer. De glemmer ofte alle bios indstillinger, idet bios

Det var en generalisering der ville noget. Sikkert bygget på forældede
erfaringer.

> Ikke at det altid er et problem, - men det er set ofte. Desuden kan de

Det _var_ et problem.

> Men ved det halve af 700: 350 kr eller mindre, er de oftest af mærke
> ECS og med sis chipset.

Som idag spiller ganske fortrinligt.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-01-04 08:59

> Dens strømformåen er det _eneste_ der tæller.

Samt dens evne til at gaa fra naesten intet forbrug til max forbrug inden
for de timing krav processoren og/eller spaendingsregulator kredsloebet
definerer.

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-01-04 11:00

In article <slrnbv7kqm.qjk.zensonic@www.zensonic.dk>,
zensonic@zensonic.dk says...
> Samt dens evne til at gaa fra naesten intet forbrug til max forbrug inden
> for de timing krav processoren og/eller spaendingsregulator kredsloebet

Den kan man se bort fra, faktisk, idet der sidder kondensatorer til at
tage spidserne med.

Hvis der er alligevel er problemer i den retning, så er det tid at
skifte de kondensatorer...

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-01-04 13:02

> Den kan man se bort fra, faktisk, idet der sidder kondensatorer til at
> tage spidserne med.

Nod. ... og dog er der jo ogsaa oekonomi inde i billedet, og mange
fabrikanter skaerer lige til benet mht. spaendingsregulatorene, specielt
kondensatorene i disse.

Det har laenge vaeret min hovedanke ved AMDs Athlon processor (der
_er_ et fint stykke ingeinoer arbejde): at den stiller for store
krav til bundkortenes spaendingsregulatorer og af den grund er usigelig
svaer at faa stabil uden kvalitets bundkort og psu.

> Hvis der er alligevel er problemer i den retning, så er det tid at
> skifte de kondensatorer...

Igen enig, men det er ikke for almindelige hvide mennesker at lode
kondensatorer af og i et 4-6 lags PCB.

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-01-04 14:45

In article <slrnbv8325.38f.zensonic@www.zensonic.dk>,
zensonic@zensonic.dk says...
> Igen enig, men det er ikke for almindelige hvide mennesker at lode
> kondensatorer af og i et 4-6 lags PCB.

Snakker vi bundkort eller PSU?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-01-04 16:29

In article <MPG.1a5e42b680d399e8989859@dtext.news.tele.dk>, Jesper G Poulsen wrote:
> In article <slrnbv8325.38f.zensonic@www.zensonic.dk>,
> zensonic@zensonic.dk says...
>
> Snakker vi bundkort eller PSU?

Bundkort (nemt at faa lavet en daarlig udtagelse af komponenten, saa
der ikke er forbindelse til de midster lag)

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-01-04 16:45

> Bundkort (nemt at faa lavet en daarlig udtagelse af komponenten, saa
> der ikke er forbindelse til de midster lag)

Er du gal jeg staver som en ordblid i dag!?! lodde og miderste er
selvfoelgelig de korrekte ord!

..... og _saa_ meget fik jeg heller ikke at drikke i gaar :-/

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 12:15

In article <slrnbv8f5g.amc.zensonic@www.zensonic.dk>,
zensonic@zensonic.dk says...
> Bundkort (nemt at faa lavet en daarlig udtagelse af komponenten, saa

Okay, du snakker bundkort, jeg snakker PSU. Vi taler altså forbi
hinanden

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-01-04 16:17

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> krav til bundkortenes spaendingsregulatorer og af den grund er usigelig
> svaer at faa stabil uden kvalitets bundkort og psu.

Så kan du glæde dig til intels nye Prescott.
Den kommer til at sluge omkring 100W.
Mener også at have læst at den bruger omkring 78 Ampere.

Jeg har nu aldrig haft problemer med stabiliteten på Athlon processorerne.
Hvis man kører indenfor specifikationerne.
Min gamle std. Aopen 300W psu gav mig tilfældige reboots da jeg skiftede til
en OC'et 1800+.
Da jeg monterede en 430W Antec TruePower forsvandt alle problemerne.

> Igen enig, men det er ikke for almindelige hvide mennesker at lode
> kondensatorer af og i et 4-6 lags PCB.

Der er en del der har haft success med at skifte kondensatorer på bundkort.
Der var jo engang, for ikke så længe siden, at så godt som alle producenter
havde problemer.

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-12-03 14:57

"ms" <sdf@asd.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kr??
>
> Hvis det er tilfældet hvad er det så disse ovenstående brætter kan byde på

Ofte er de udstyret med en meget bedre strømforsyningsdel.
På de billige kort er der ofte sparet netop der.
En kraftig strømforsyningsdel er vigtig hvis man vil OC.
Da netop denne kan stoppe ens eventyr ret hurtigt, hvis den er af en dårlig
kvalitet.
De kan netop også være mere stabile pga. ovenstående.
Derudover er der ofte tænkt mere over layout på kortet og den generelle
kvalitet af alle komponenter er højere.
Abit kortene henvender sig specifikt til bla. OC'ere og har bios der er
skræddersyet til dette formål.
Andre billige kort vil have en standard bios uden mange valgmuligheder.
Om de er mere hyggelige vil jeg ikke udtale mig om.
Men hvis man har færre problemer er de val hyggeligere?
Man får hvad man betaler for.

Fra : er

Dato : 31-12-03 15:14

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff2d599$0$27384$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]

> Om de er mere hyggelige vil jeg ikke udtale mig om.
> Men hvis man har færre problemer er de val hyggeligere?

Men er der konkrete funktioner som man ikke får ved valg af billigere kort
foruden OC muligheder (FSB understøttelse, AGP typer, CPU understøttelse
etc.) eller har alle kort det samme bare af forskellig kvalitet?

Johs

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-12-03 16:04

"er" <dfg@sdf.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> Men er der konkrete funktioner som man ikke får ved valg af billigere kort
> foruden OC muligheder (FSB understøttelse, AGP typer, CPU understøttelse
> etc.) eller har alle kort det samme bare af forskellig kvalitet?

Tænker du på konkrete funktioner?

Man bør undersøge hvad kortene understøtter.

Nogle billige understøtter eksempelvis ikke firewire, mens de dyrere gør.
Der er også ofte sparet på evt. onboard lyd. Eksempelvis har det "dyre"
NF7-S nVidia Soundstorm.
Det er en glimrende onboard løsning, der er på højde med ihvertfald SBLive
5.1 måske højere.
De billigere kort har ofte en billig løsning der lyder dårligt og bruger cpu
kraft.
Men tjek specifikationerne på de forskellige bundkort.
Andre kan eksempelvis have sparet nogle USB2.0 stik bort.
Hvor det dyre kort eksempelvis har 4, har det billige måske kun 2.
Endeligt kan der være forskel på mængden og kvaliteten af det der er i
kassen med bundkort.
Altså, kabler og manual osv.

Fra : JK

Dato : 31-12-03 16:15

On Wed, 31 Dec 2003 15:14:12 +0100, "er" <dfg@sdf.com> wrote:

>Men er der konkrete funktioner som man ikke får ved valg af billigere kort
>foruden OC muligheder (FSB understøttelse, AGP typer, CPU understøttelse
>etc.) eller har alle kort det samme bare af forskellig kvalitet?

Måske ja. F.eks. STR, suspend to Ram. Det muliggør silent standby, som
jeg har nævnt, at jeg er ret vild med.
Der er også sådan noget som 4 huller omkring cpu soklen for montage af
de bedste kølere.
Efterhånden er bios setup af cpu-parametrene blevet almindeligt. Men
her var abit ellers pionerer.

Så er der dual ram band. Serial ata og raid. Dual bios.
Hardware monitor, kan også være sparet væk på et billigt.
Avanceret lyd er et emne.
Desuden gigabit lan. Der er ved at blive noget med wifi, trådløs net.
Så er der firewire, der vist hedder 1394. Bluetooth.

Men altså jeg har egentlig ikke noget imod sis chipset. Sis er billige
i licens, og det påvirker bundkort prisen med mere end 100 kr. Jeg ved
ikke præcist, hvor meget. Men sis er normalt ikke gearet til OC.

Jeg nævnte, at jeg kan lide de skrabede nforce2 bundkort: som abit nf7
og asus a7n8x-x. Abit har ikke seriel ata, som jeg ikke bruger,
ejheller raid og firewire. Men STR virker ganske strålende, som det
oftest gør med abit. Asus a7n8x-x har sparet på dual ram band. Men
benchmarks har vist, at det ikke betyder alverden med AMD's 32 bits
cpu'er.
Hvorfor betale for noget, man ikke bruger ?

Kvalitetsforskellen er værd at tage med. Det er nævnt, at
spændingsregulator-kredsløbene på bundkortet er vigtigt for OC.

Næsten alle bundkort fremstilles i fjernøsten, så det er næppe
forskelle i arbejdsløn, der giver udslaget.

hilsen

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-01-04 11:03

In article <gno5vvgd3fv2tsl2dkj0gqt36h9pvbe9au@4ax.com>,
junk@mailzone.com says...
> ikke præcist, hvor meget. Men sis er normalt ikke gearet til OC.

Er det vigtigt?

> Hvorfor betale for noget, man ikke bruger ?

Bingo... Hvorfor købe et bundkort der er godt til OC, hvis man ikke
OC'er ???

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-01-04 16:21

> [...]
> junk@mailzone.com says...
>
> Er det vigtigt?

> Bingo... Hvorfor købe et bundkort der er godt til OC, hvis man ikke

Mange køber disse bundkort fordi de ofte er af bedre kvalitet.
Dette kan udmønte sig i bedre kvalitet af komponenterne på bundkortet osv.
Et bundkort skal være af god kvalitet hvis man skal oc højt.
Det kan også komme den alm. bruger til gavn.
Som det ser ud i dag, vil jeg til enhver tid vælge et nForce2 bundkort.
Det er ikke alene pga. mulighederne for oc, for det er ikke alle nForce2
bundkort der kan noget i den retning.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 12:16

In article <3ff43ab0$0$27403$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...
> Mange køber disse bundkort fordi de ofte er af bedre kvalitet.

Ofte... Den lader vi stå et øjeblik.

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-01-04 15:09

> In article <3ff43ab0$0$27403$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...
>
> Ofte... Den lader vi stå et øjeblik.

Ja grunden til at jeg siger ofte, er at der er undtagelser.
Det vil der være indenfor alle produktgrupper.
Eksempelvis er en printbane skåret over manuelt på de første Abit AN7
bundkort.
Ikke at det nødvendigvis giver en dårligere kvalitet.
Men der må være problemer med deres quality control?

Det var faktisk også en del af de dyre mærker der havde problemer med
kondensatorerne for nogle år siden.
Deriblandt: Asus, Abit, MSI og andre.

Man kan jo også være heldig at købe et billigt bundkort i topkvalitet, men
det sker nok sjældent.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 16:24

Martin Johansson wrote:
> [...]
> bundkort.
> Ikke at det nødvendigvis giver en dårligere kvalitet.
> Men der må være problemer med deres quality control?

Abit har blot opdaget lidt sent, at der var en fejl på det bundkort.
De har allerede produceret mange af de bundkort, så de har valgt at
skære den bane over og sælge dem alligevel, istedet for at smide dem ud.
Set fra et miljømæssigt synspunkt er det godt nok.
Abit er vel også påvirket af den dårlige økonomi der har præget verden
de sidste tre år..

Jeg mindes forresten noget om nogle (Creative?) lydkort med en
eftermonteret "lus" på..

> Det var faktisk også en del af de dyre mærker der havde problemer med
> kondensatorerne for nogle år siden.
> Deriblandt: Asus, Abit, MSI og andre.

Det var faktisk alle mærker, ikke kun de dyre.

http://motherboardrepair.com/ står der noget om det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 16:44

In article <3ff58cd5$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jens C.
Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> says...
> Jeg mindes forresten noget om nogle (Creative?) lydkort med en
> eftermonteret "lus" på..

Det har jeg set på RAID-controllere fra Mylex

> Det var faktisk alle mærker, ikke kun de dyre.

Det var et generelt brist i kvaliteten af kondensatorer for nogle år
siden. Det ramte ikke kun producenter af bundkort, men også andre
elektronikleverandører...

Fra : Martin Johansson

Dato : 02-01-04 21:06

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse

> [...]
> de sidste tre år..
>
> Jeg mindes forresten noget om nogle (Creative?) lydkort med en

Det er sandt, men mange spekulerer på hvordan de vil stå i en evt.
reklamationssag.
Det kan jo være svært at bevise hvem der har "savet" en printbane over.
Du har ret i at det er en fornuftig løsning ud fra et økonomisk og
miljømæssigt synspunkt.
En anden ting er så at Abit normalt giver sig god tid før de sender
produkter på gaden.
De plejer at være mellem de sidste der adopterer et nyt chipsæt.
Derfor har de også en længere periode til at teste for fejl.
Dette må så være glippet i dette tilfælde.

Creative er heller ikke altid det bedste.
Men det er det mest udbredte.
Om det så er godt eller skidt må man selv vurdere.

> Det var faktisk alle mærker, ikke kun de dyre.
>
> På http://motherboardrepair.com/ står der noget om det.

Har set den side.
Det var/er en værre redelighed.
Det viser hvad industri spionage kan udrette.
Det var noget med at en kondensator producent, opsnappede en ufærdig
opskrift fra en anden producent.

Fra : Peter Pan

Dato : 31-12-03 16:24

> [...]
> foruden OC muligheder (FSB understøttelse, AGP typer, CPU understøttelse
> etc.) eller har alle kort det samme bare af forskellig kvalitet?

Hvis supporten er en funktion, ja så er der forskel. Bios opdateringer er et
sted hvor den helt store forskel ligger. F.eks laver Asus stadig
opdateringer til deres gamle P2B serie, på trods af at de er 5 år gamle. Og
det er altafgørende når man senere skal opgradere.
Dette er grunden til at jeg gerne betaler 100 eller 200 kroner mere for et
bundkort fra Asus.

Dokumentationen/manualen til bundkort er der også en kæmpe forskel på. Det
er f.eks derfor jeg aldrig i mit liv mere køber et Chaintech bundkort.
(check selv deres dokumentation til deres 7KDD - Et dual AMD board hvor
manualen ikke et eneste sted nævner noget om 2 processorer! Og
biosopdateringer er en by i Rusland.)

Mvh
Anders

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-12-03 17:11

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er altafgørende når man senere skal opgradere.
> Dette er grunden til at jeg gerne betaler 100 eller 200 kroner mere for et

Ja det er korrekt.
Der udsendes oftere bios opdateringer fra de bedre fabrikanter.
De er også ofte af bedre kvalitet.
Abit har forresten også udsendt en ny bios til deres KT7A det er 2½-3 år
gammelt.
Jeg vil også til enhver tid betale mere for et Abit kort.
Dog er der lidt ballade med deres nye AN7.

> [...]
> (check selv deres dokumentation til deres 7KDD - Et dual AMD board hvor
> manualen ikke et eneste sted nævner noget om 2 processorer! Og

Min fatter havde et bundkort fra noget der hed flagpoint.
Der var der faktisk heller ikke nogen manual.
Abit derimod sender næsten en lille roman med, hvor alle bios indstillinger
er foklaret.

Fra : HKS

Dato : 02-01-04 04:00

Lige en enkelt ligegyldig rettelse.
Jeg kan se de 5 boards er nogle jeg har nævnt i en anden tråd så ville bare
lige nævne at...:
De 5 boards er hvad jeg betegner som toppen af boards i hver serie og mht
Abit MAX3, det har ikke crappy køling, men OTES systemet kan ligeså godt
slås fra med samme resultat og mindre larm. Det har stadig aktiv NB køling.

Og som nævnt af mange andre, du kan sagtens nøjes med et billigere board der
ikke har funktioner som du ikke "måske" skal bruge. Men som sagt, de nævnte
er toppen og dermed osse de dyreste.