IDE 133 kabler // Raid controller
Fra : Morten F. Christense~

Dato : 02-01-04 20:31

Hej NG.

Jeg forsøger lige at blive lidt klogere på nedenstående, og håber der sidder
nogle kompetente derude.

Jeg har 2 Maxtor IDE133 harddiske (80 og 120 GB). Jeg kan se på EDBpriser,
at der skulle være forskel på IDE kablerne. Hvordan kan jeg se om det er IDE
133 kabler jeg har??

Jeg har desuden et Gigabyte bundbund med indbygget promise RAID controller
(I bios´en skriver den ATA/RAID controller) Kan jeg tilslutte mine
harddiske denne controller, uden dog at skulle køre RAID, og i så fald,
ville det så give en effekt?? Jeg syntes nemlig at have hørt en gang, at
såfremt man skulle køre RAID, skulle harddiskene være lige store (kapacitet
mæssigt)

Håber på svar.

Med venlig hilsen

Morten Christensen

Fra : Leony

Dato : 02-01-04 22:03

In news:3ff5c6f1$0$29333$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Morten F. Christensen <friskdk_NOSPAM@hotmail.com> typed:

> Jeg har 2 Maxtor IDE133 harddiske (80 og 120 GB). Jeg kan se på
> EDBpriser, at der skulle være forskel på IDE kablerne. Hvordan kan
> jeg se om det er IDE 133 kabler jeg har??

IDE133 kabler er 80 pins kabler, ligesom IDE100 og IDE66.
Det er nemt at se forskel på et 40 pins og et 80 pins IDE kabel.
Du kan se et billede af forskellen her:
http://www.bitzenbytes.com/101/images/c107-ide4080.jpg
Det er 80 pins til venstre.

> [...]
> at have hørt en gang, at såfremt man skulle køre RAID, skulle
> harddiskene være lige store (kapacitet mæssigt)

Hvis du ikke får svar her, så prøv i news:dk.edb.hardware.drev hvor RAID
og harddiske diskuteres jævnligt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/