Investering ny Grafikkort eller ny Cpu??
Fra : Søren Christensen

Dato : 02-01-04 11:05

Hej

Min System har spec som følger:
Amd Duron750@788
512mb Pc133
GF4 MX420 64mb ddr
50gb Hd
WinXp

Jeg ønsker lidt bedre ydelse i spil. Specielt i Counter strike.
Hva bør jeg investere i?
Cpu'en ved jeg godt er ved at være lidt lille.
Men i 3d spil er det så ikke mit temmelige dårlige grafikkort,
der først og fremmest sætter dagsordenen?

Hvis jeg køber nyt grafikkort hvor stort, bør jeg så købe
før det bliver overkill til min Cpu?
Jeg har hørt noget om et Ti4200 kan udnyttes til fulde men
så heller ikke mere.
Eller bør jeg satse på min Cpu og få den, bundkort og ram udskiftet?
Det er jo så en noget større udskrivning.

Venligst

Fra : kurt lund

Dato : 02-01-04 11:22

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff542b3$0$27476$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> Eller bør jeg satse på min Cpu og få den, bundkort og ram udskiftet?
> Det er jo så en noget større udskrivning.

Et TI4200 er rigeligt, det er ne del hurtigere end dit
GF4 MX420 64mb.
Et ATi9500/9600 er også et godt bud

Kurt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-01-04 11:36

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> crashed Echelon
writing news:3ff542b3$0$27476$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Eller bør jeg satse på min Cpu og få den, bundkort og ram udskiftet?
> Det er jo så en noget større udskrivning.

Jeg vil mene der stadig er lidt mere ydelse at hente i gfxkortet med en
større og bedre CPU helst Athlon, grundet den højere FSB (bemærk dog
rammene også skal kunne klare dette)

--
Bjarke Andersen

Fra : Olesen

Dato : 02-01-04 11:51

> [...]
> 50gb Hd
> WinXp
>
> Jeg ønsker lidt bedre ydelse i spil. Specielt i Counter strike.

Synes du bør købe en XP-2000 CPU som er rørende billig idag.
Ram er såvidt helt okay.
Ny harddisk var måske sagen, sådan i det hele taget...
Hvad grafikkortet angår, så synes jeg du skal ofre
en FX5600 eller en lettere brugt TI4200 som der nævnes.

Dog kommer Nvidia med en 5900se/xt, som banker
9800se gevaldigt. Prisen er en anden, men der er spiloplevelsen
nok også.

Så en XP-2000 CPU med et fint grafikkort og du
burde være flyvende.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-01-04 12:02

On Fri, 2 Jan 2004 11:50:30 +0100, Olesen wrote:

> [...]
[snip]

> Synes du bør købe en XP-2000 CPU som er rørende billig idag.

Ja, hvis ellers bundkortet og strømforsyningen vil være med til det. Ud fra
en hurtig vurdering har maskinen nok et par år på bagen og det er ikke
sikkert man "bare lige" kan kyle en XP 2000+ i.

--
Mvh. Lars

Fra : Olesen

Dato : 02-01-04 12:47

"Lars Jørgensen" <fake@email.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> en hurtig vurdering har maskinen nok et par år på bagen og det er ikke
> sikkert man "bare lige" kan kyle en XP 2000+ i.

Man brugte 300 watt strømforsyninger for 3 år tilbage.
En 200 watter kan også trække en XP-2000.
-men klart nok, jo stærkere, jo bedre.

Vil mene, den magiske grænse går ved ca. XP-2000@1666

Han burde næsten undersøge, om en BIOS opdat. kan
gøre det.

Fra : Søren Christensen

Dato : 02-01-04 17:29

> "Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:3ff542b3$0$27476$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Synes du bør købe en XP-2000 CPU som er rørende billig idag.

Ja jeg har set en tilbud på 999kr for denne med bundkort. Men rammene koster
jo kassen.
Og jeg har 3 moduler til de 512mb jeg har nu. Det er der jo ikke mange
bundkort der tager af den
"gamle" slags.

> Ram er såvidt helt okay.
> Ny harddisk var måske sagen, sådan i det hele taget...

Ej tror jeg ikke. Det er en maxtor 40gb i 740serien. Ide133.

> Hvad grafikkortet angår, så synes jeg du skal ofre
> en FX5600 eller en lettere brugt TI4200 som der nævnes.

Det er TI4200 jeg har tænkt lidt på.
Men spørgsmålet var om den mon kan udnyttes på det system jeg har nu.
Jeg har hørt den godt kan og andre siger den ikke kan.

> Dog kommer Nvidia med en 5900se/xt, som banker
> 9800se gevaldigt. Prisen er en anden, men der er spiloplevelsen
> nok også.

Det er måske også lige vildt nok til Counterstrike som faktisk det eneste
spil jeg spiller.

> Så en XP-2000 CPU med et fint grafikkort og du
> burde være flyvende.

Jeps men begge dele koster jo lidt mere end jeg vil ofre..

Venligst

Fra : Thomas G

Dato : 02-01-04 17:05

> Amd Duron750@788
> GF4 MX420 64mb ddr

> Jeg ønsker lidt bedre ydelse i spil. Specielt i Counter strike.
> Hva bør jeg investere i?

Prøv at installerer noget softwarer der kan OC dit grafikkort. Sæt
hastigheden ned på grafikkortet og prøv i spillet om din ydelse bliver bedre
/ dårligere ...
Bliver hastigheden dårligere af at du nedsætter hastigheden på dit
grafikkort er din CPU "stor" nok til at du kan få noget ud af et bedre
grafikkort.

Eller

Kan du ikke rigtig blive klog på ovenstående forsøg kan du gøre det samme
med CPU'en
Prøv evt at sætte den til 600/650 MHz er der ingen effekt er det
grafikkortet der er flaskehalsen, men bliver spillet derimod langsommere er
det CPU'en der er flaskehalsen.

Ovenstående er ikke en 100% forklaring så jeg regner med at du selv regner
ud hvilke parameter du skal holde konstante for at opnå fornuftige test
resultater (skru ikke på 2 parameter på samme tid !!!)

mvh Thomas G

Fra : Thomas G

Dato : 02-01-04 17:05

Fra : Søren Christensen

Dato : 02-01-04 17:30

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ud hvilke parameter du skal holde konstante for at opnå fornuftige test
> resultater (skru ikke på 2 parameter på samme tid !!!)

Tak det vil jeg prøve...

Venligst