Da familien Danmark fik bil og kørte sønda~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-01-04 12:20

Hej

Nu er det så længe siden vi havde en lang og hyggelig
tråd om "traktørsteder", at jeg tænkte vi kunne prøve en
gang til med et lignede emne. Jeg tænker især på 1960'erne,
da "familien Danmark" fik bil og da benzinen var betalelig.
Hvor kørte I hen?

Jeg vil selv begynde med at fortælle at min far, Chris Holdt,
åbnede "Skandinavisk Kiosk" i Slesvig, (Lollfuss 85) i 1960.
Den gang kom der mange kørende til Slesvig om søndagen
med familien. Dels for at se Dannevirke og Hedeby og de
andre seværdigheder, dels for at købe chokolade, slik,
mandler og marcipan + eventuelt en lille flaske likør eller
cognac.

Jeg har stadig de fleste af hans gæstebøger fra de gode
år i tresserne. Er der nogen her, som kan huske at de
har været med på en tur til Slesvig? Vi havde også besøg
af mange som havde været på busrejse sydpå med f.eks.
"Tjæreborg Rejser".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- min fars slogan var: "Gør holdt hos Holdt"

Fra : Ole Damgaard

Dato : 08-01-04 01:37

Åh-disse minder.
Jamen vi ahr sandelig også gjort holdt hos Holdt. Jeg husker den
første gang, hvor min jævnaldrende kusine og jeg, der ikke havde ret
megen uddannelse udi det tyske sprog dengang - men selvfølgelig ville
tale en slags tyskm når man nu var i Tyskland. Vi stod og diskuterede
i butikken, hvordan man sagde fersken på tysk, indtil vi blev afbrudt
af den venlige ekspeditrices: Er det ferskner, I ska´ ha´.
Og så gik det jo op for os, at vi var i gammelt dansk land.

Men for os var det nu ikke søndagsturen, der gik til Slesvig, det var
til gengæld en fast tradition på dage som skærtorsdag eller kristi
himmelfartsdag, hvor butikkerne var åbne i Flesborg, Slesvig og Kiel.

Min barndomsby var Århus og en tur til Slesvig var en heldagstur, der
begyndte ved 5-6 tiden om morgenen og så vendte vi trætte hjem ved
midnatstid. Det kan undre i dag, hvor vi kan drøne turen hver vej ad
motorvej på halvanden time.

Men søndagsturene fra Århus gik som regel til naturskønne steder som
Mols Bjerge, Dollerup Bakker, Rebild Bakker/Rold Skov - og når det var
sommer og rigtig vildt - en tur til Vesterhavet.

Dagen indledtes med at fatter kørte den lille Renault 4CV ud til Uno
X-stationen i Brabrand, hvor han tankede for 10 kr. benzin, checkede
olien og dæktrykket i MichelinX-dækkene med hvide kanter. Både olie og
dæk var der ingen grund til at checke, for det var altid i orden, men
det var et ritual. Det kunne godt tage sin tid, for ved de få
tankstationer, der havde åbent søndag morgen har der ofte køer helt ud
på vejen.

mvh ole

Fra : KC

Dato : 09-01-04 22:55

---------
> Dagen indledtes med at fatter kørte den lille Renault 4CV ud til Uno
> X-stationen i Brabrand, hvor han tankede for 10 kr. benzin, checkede
> olien og dæktrykket i MichelinX-dækkene med hvide kanter.

Jeg sidder her med en slutseddel fra maj 1960:

1 stk fabriksny Renault 4CV, farve: grøn .......6.295,00
Omsætningsafgift .....................................4.680,00
Leveringsomkostninger .............................. 150,00
Kontantprisen andrager ialt kr. ..................11.125,00

Sådan så tallene ud den gang. Det var min brors første bil og den gav
ham og konen utroligt mange glæder og oplevelser de næste 5 år.
Så blev den byttet med en tysk folkevogn.

mvh Kell Christensen

Fra : Ole Damgaard

Dato : 10-01-04 12:41

> [...]
> ham og konen utroligt mange glæder og oplevelser de næste 5 år.
> Så blev den byttet med en tysk folkevogn.

Ak ja - lidt tankevækkende - uden yderligere kommentarer kunne det se
ud som om man fik biler smidt i nakken dengang, men jeg vil så
suppelere dit skønne regnskab her med følgende:
Min far var typen, der hele sit liv igennem førte udførligt regnskab
med privatøkonomien, og efter hans død har jeg kigget i
regnskabsbøgerne, og kan dér set, at han købte familiens første
Reneault 4CV hos Reneault-forhandler Viggo Sørensen i Banegårdsgade i
Århus i 1958. Det var en brugt 56-model, og prisen var så kun 6.500
alt incl.
Han var dengang ansat som det der hed "kommuneassistent" - altså en
rimeligt vellønnet middelklassefunktionær - og hans årsindtæt var
21.000 kr.
Ergo har denne udskrivning til en to år gammel Renault været en god
portion af årsindkomsten. (Og det skal lige siges, at han havde sparet
pengene op på forhånd, for denne forældregeneration havde efter
30ér-depression og krigstid en klar holdning til at "man sætter tæring
efter næring" - og det var for ham utænkeligt at finansiere
luksusforbrug gennem banklån).
vh ole