Ang. ekkolod
Fra : 7C

Dato : 04-01-04 10:17

Kort spørgsmål. Tager et ekkolod skade af, at være tændt på land?

Min gps er i det samme modul som ekkolodet, så hvis jeg skal arbejde med
gps'en på land, så står ekkolodet og skyder ned i jorden. Umiddelbart tror
jeg ikke der sker noget ved det, men jeg vil gerne være helt sikker.

Vh.
Søren C.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-01-04 11:05

Det tror jeg bestemt ikke. Mit har tit været tændt og der er aldrig sket
noget.

Bjarke

Fra : Alvin

Dato : 04-01-04 13:47

Den 28/10 havde vi en tråd hvor vi diskuterede bl.a. lod-transducere. Her
var der mindst en(NASA-lod) der havde haft sit lod tændt på land uden
problemer. Mit lod har også været tændt på land uden problemer. Men tjek
lige manualen...det ville jo være ærgeligt.
PS. Kan du ikke "bare" koble loddet fra?
MVH

Alvin

Fra : 7C

Dato : 04-01-04 14:34

Jeg kan godt skrue stikket ud af ryggen på dyret, men dovenskab er nu en god
ting.

Fra : Steffen Skov

Dato : 04-01-04 14:54

"7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan godt skrue stikket ud af ryggen på dyret, men dovenskab er nu en
god
> ting.

Kære 7C
Få dig nogle børn og børnebørn.
Det kan måske hjælpe dig.
Hilsen
Steffen

Fra : Ole Pagh

Dato : 04-01-04 16:58

7C wrote:
> Jeg kan godt skrue stikket ud af ryggen på dyret, men dovenskab er nu
> en god ting.

Det skal du ikke.

Hvis tranduceren er tilsluttet kan ekkoloddet ikke tage skade ved at være
tændt uden vand under transduceren. Du modtager bare ikke noget ekko, da
luft transmitterer ultralyden meget ringere ned vand.

Hvis ekkoloddet er tændt, uden transduceren tilsluttet, kan ekkoloddets
udgangstrin brænde af da senderen ikke kan komme af med sin effekt.
(Sammenlign med at taste VHF'en op uden antenne monteret).

Moderne ekkolod (og VHF anlæg) har sikkert et sikringskredsløb der
beskytter, men alligevel...

--
hilsen ole Pagh

Fra : 7C

Dato : 04-01-04 19:15

Det lyder rigtigt. Tak for svarret.

Søren
"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:3ff837f1$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 04-01-04 19:20

"7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse
> Kort spørgsmål. Tager et ekkolod skade af, at være tændt på land?

Næppe hvis giveren/transduceren har fysisk kontakt med skibsskroget eller
andet.
I vejledningen til mit ekkolod (Garmin ff160) står der, at transduceren kan
tage skade, hvis svingningerne ikke har mulighed for at forplante sig i et
andet emne (vand, skrog osv).

Mvh,
Peter Ingsø Laursen