hvordan justeres et 3 gear sachs gear ???
Fra : Jakob

Dato : 03-01-04 22:53

Jeg er indehaver af en økonomi herre cykel fra Obs. Den er monteret med
et 3 gear sach gear. Den har fungeret fint, men nu er det som om der er
kommet grus i maskineriet. Når jeg træder mærker jeg nogle
"vibrationer"/knaseri hvor det før føltes helt jævnt.
Derfor vil jeg lige høre hvordan man skal vedligeholde/justere et sådant
gear ??

Derudover har jeg en del problemer med at frost umuliggør gearskifte, er
det et nyt gearkabel der skal til, og hvis ja kan jeg få nogle hints til
hvordan det nemmest skiftes ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 04-01-04 16:13

Jakob skrev:

> [...]
> kommet grus i maskineriet. Når jeg træder mærker jeg nogle
> "vibrationer"/knaseri hvor det før føltes helt jævnt.

Ud fra din forklaring tyder det på, at kæden og det bagerste
tandhjul er slidt op - og muligvis også den foreste klinge.

Kig en gang på kæden, hvor du kan se de små ruller, som har et
for stort slør - og det du ikke lige kan se: kæden er blevet noget
længere. Se også på tandhjulenes tænder. De er meget spidse og
udhulet p.g.a. slid i tidens løb.

Jeg kører selv meget på mountainbike og kender altså fænomenet.
Men her skal man passe på at skifte geardelene i tide. For den
slidte kæde smutter let over de ligeså slidte tandhjul, og så kan
det blive farligt.

> Derudover har jeg en del problemer med at frost umuliggør gearskifte, er
> det et nyt gearkabel der skal til,

Du skal sikkert også have et nyt kabel. Jeg tror der er rust indeni.

Der findes en gruppe, som har med cykling at gøre:

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jakob

Dato : 04-01-04 16:43

Først tak for dine svar

> Ud fra din forklaring tyder det på, at kæden og det bagerste
> tandhjul er slidt op - og muligvis også den foreste klinge.

Det lyder rigtigt jeg har selv tænkt på om kæden kunne have noget med
det at gøre, den er blevet lidt slap.

Kan man umiddelbart skifte det bageste tandhjul uden en masse
specialværktøj ??

> Du skal sikkert også have et nyt kabel. Jeg tror der er rust indeni.

Ja det vil jeg investere i. Men det er også som om at den kæde der
forsvinder ind i selve baghjulsnavet glider meget trægt, ved ikke om der
kan være fugt i gearet, eller fedtet er meget viskøst pga kulden, men
jeg vil prøve at skifte kablet til at starte med.

> Der findes en gruppe, som har med cykling at gøre:

Tak for tippet, jeg postede ikke der til at starte med pga ordet
"sport" min cykel er meget lidt sportspræget , men jeg vil poste der
næste gang.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 05-01-04 20:42

Jakob skrev:

> Kan man umiddelbart skifte det bageste tandhjul uden en masse
> specialværktøj ??

Nu kender jeg desværre ikke alle gearsystemer. Men når det er en
3-gears, så vil jeg umiddelbar tro, du kan. Jeg har selv skiftet
tandhjul på en 3-gears Torpedo. Her er tandhjulet kun fastgjort
med en låsering - som sidder godt fast, kan jeg hilse og sige

> Men det er også som om at den kæde der
> forsvinder ind i selve baghjulsnavet glider meget trægt,

Prøv med et par pift WD40 - og kun ganske lidt! Olien må ikke
komme for langt ind.

> Tak for tippet, jeg postede ikke der til at starte med pga ordet
> "sport" min cykel er meget lidt sportspræget , men jeg vil poste der
> næste gang.

I ovennævnte gruppe sidder der nogle, der ved en masse om teknik.
Og mon ikke der er en del af dem, der har lært at cykle på en
Mustang inden det er blevet til sportscykling

--
Venlig hilsen
Svend Erik