Sortering i MySQL og PHP
Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 17:42

Hejsa.

Jeg har en hjemmeside som jeg vil lave et nyt design på.

Når man får en liste består den af følgende i dag.

ft-10
ft-100
ft-47
ft-470

osv osv..

Disse værdier står i et felt der hedder "model"

Jeg vil gerne have at den lister dem ud som,

ft-10
ft-47
ft-100
ft-470

Kan man det med MySQL.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-01-04 17:40

On Sat, 03 Jan 2004 17:41:31 +0100
Erik Hansen <mail.invalid> wrote:
> [...]
>
> osv osv..
>
> Disse værdier står i et felt der hedder "model"
>
> Jeg vil gerne have at den lister dem ud som,

SELECT bla, bla bla FROM dintabel ORDER BY model ASC

Fra : Leonard

Dato : 03-01-04 17:55

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>SELECT bla, bla bla FROM dintabel ORDER BY model ASC

Men det vil ikke virke, da ft-100 kommer før ft-47 i en almindelig
sortering.
En løsning kan være at dele udtrækket i intervaller, så du først tager
dem under 100, men om du kan det direkte når der er ft- foran ved jeg
ikke:

SELECT bla, bla bla FROM dintabel WHERE model<'ft-100' ORDER BY model
ASC

og

SELECT bla, bla bla FROM dintabel WHERE model=>'ft-100' AND model
<'ft-1000' ORDER BY model ASC

men det kræver at du ikke har modeller der hedder andet end ft-xxx ...
--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Jimmy

Dato : 03-01-04 18:10

"Erik Hansen" <mail.invalid> wrote in message
> [...]
>
> osv osv..
>
> Disse værdier står i et felt der hedder "model"
>
> Jeg vil gerne have at den lister dem ud som,

Man kan næsten alt i MySQL

Her kommer der en løsning - ikke pæn og jeg er sikker på man kan løse dit
problem på en anden måde:

SELECT
CAST(REPLACE (Model, 'ft-', '') AS UNSIGNED) AS Temp_Model,
Model

FROM
test

ORDER BY
Temp_Model ASC

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-01-04 18:18

On Sat, 03 Jan 2004 17:41:31 +0100, Erik Hansen <mail.invalid> wrote:

>Kan man det med MySQL.?

Hvis du kan forudsætte, at første del altid vil være den samme
("ft-"), så kan du fx bruge:

ORDER BY SUBSTRING(model,4)+0
eller
ORDER BY SUBSTRING_INDEX(model,'-',-1)+0

SUBSTRING(model,4) vil give "10", "100", "47" og "470" som output. Ved
at lægge 0 til, laver vi værdierne om til tal, vi kan sortere efter.

Hvis første halvdel også kan ændre sig, men de to led altid er delt af
bindestreg, kan det løses ved først at sortere hvert led for sig, fx:

ORDER BY
SUBSTRING_INDEX(model,'-',1),
SUBSTRING_INDEX(model,'-',-1)+0

På længere sigt kan det nok anbefales at dele feltet op. Med
ovenstående vil du heller ikke ku' få udnyttelse af et evt index,
hvilket selvfølgelig kun er relevant, hvis din tabel er af en vis
størrelse.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: ikke (og ikke ik)

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 19:36

Hejsa.

Tak til alle, jeg har fået noget at arbejde med og fundet en løsning.

--
....::Hilsen Erik