Hvor stor transportboks ?
Fra : Dorthe Koch

Dato : 03-01-04 08:19

Godt nytår til jer alle.

Da jeg fik Mikkel anskaffede jeg mig en kurvetransportboks - sådan en
rund tingest - da han så også kunne bruge den til hule. Men han er
simpelthen panisk over den, og skal tvinges i den. Så snart den kommer
frem fra hjørnet, piler han afsted. Han er jo blevet slæbt afsted til
dyrlægen i den. Måske er det det, han husker.

Nu er det også sådan, at han er blevet meget større, end jeg formodede
(½ skovkat), så han kan ikke stå oprejst i den. Nu tænker jeg, om det
måske er fordi, den simpelthen er for lille, han ikke kan lide den ?

Hvor stor skal sådan en transportboks være ? Skal de kunne bevæge sig
frit i den ?

Med venlig hilsen
Dorthe Koch
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-01-04 16:22

In article <3ff66cfdf2ca5@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Dorthe Koch
<d.kKATTE@BAKKEc.dk> wrote:

> Hvor stor skal sådan en transportboks være ? Skal de kunne bevæge sig
> frit i den ?

Hej Dorthe

Jeg ved ikke hvor stor den "skal" være
Meen jeg kan da give dig mine erfaringer
Kattebøgerne fraråder de flettede kurve-transportkasser, fordi de kan
give sig og "hængslerne" ofte er ret ustabile - der er åbenbart en
masse erfaringer med, at en panisk kat kan vride sig ud af dem
Så vi lagde ud med en "atlas" kasse str. 10 til dem hver (den mindste).
Det gik også fint med vågne og lidt utrygge katte, der ligesom kryber
lidt sammen og fylder meget lidt.
Men så oplevede vi at få dem næsten bevidstløse hjem fra
neutralisation. Og jeg opdagede, at især Donna var så lang i afslappet
tilstand, at hun fik trykket panden og næsen hårdt ind i gitteret foran
i kassen. Det kunne jeg altså ikke bære, så vi skiftede til Atlas 20.
Den ser ret stor ud til dem i vågen tilstand, men nu ved jeg at de kan
være der, hvis de - 7-9-13 - igen skulle blive så slappe
Noget andet er så, at vores misser, selv om de faktisk bruger kasserne
som huler til daglig, heller ikke vil ind i dem når de skal! Især Ditte
forvandler sig til "lutter arme og ben"... jeg plejer at bakke dem ind
i kassen og så sætte lågen på i en fart med den ene hånd, mens jeg
holder på katten med den anden

Fra : Dorthe Koch

Dato : 03-01-04 18:44

Tak for svaret.

Nu har jeg så været ude at investere i en transportboks. Mikkel kan både
stå op i den, vende sig uden besvær og ligge så lang, som han er. Den
har lige fået det blå stempel på en prøvetur til nogle bekendte. Det
helt geniale ved den er, at man kan løfte toppen af, så man ikke
nødvendigvis SKAL have kræet bakset ind gennem lågen. Det virker helt
fanatisk godt. Faktisk synes Mikkel også helt godt om den, men nu har
den jo heller ikke været brugt til dyrlægebesøg endnu !