Fejl i SSH login
Fra : Peter Andersen

Dato : 03-01-04 00:28

Hej

Jeg har en fejl på min Fedora:
Når jeg logger ind med PuTTY via SSH er den langtid om at logge mig ing og
smider den her i loggen:
Jan 3 00:25:36 gniske sshd(pam_unix)[7351]: authentication failure;
logname= uid=0 euid=0 tty=NODEVssh ruser= rhost=192.168.0.1 user=root

Hvad kan det skyldes?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-01-04 01:30

Peter Andersen wrote:
> [...]
> Jan 3 00:25:36 gniske sshd(pam_unix)[7351]: authentication failure;
> logname= uid=0 euid=0 tty=NODEVssh ruser= rhost=192.168.0.1 user=root

Kan det skyldes at den aktuelle sshd-konfiguration ikke tillader root-login?

/etc/ssh/sshd_config:
PermitRootLogin = yes|no

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-01-04 10:06

Steen Suder, privat wrote:

> Kan det skyldes at den aktuelle sshd-konfiguration ikke tillader
> root-login?
>
> /etc/ssh/sshd_config:
> PermitRootLogin = yes|no

I så fald burde jeg vel ikke kunne komme ind? jeg kan godt logge ind, den er
bare meget lang tid om det og smider den linie i loggen.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-01-04 12:25

Peter Andersen skrev i -dk.edb.system.unix:

> I så fald burde jeg vel ikke kunne komme ind? jeg kan godt logge ind, den
> er bare meget lang tid om det og smider den linie i loggen.

Hvis du logger ind som alm. user hvor længe er den så om at logge på?
Hvis du lige efter at være kommet på, afslutter, og udmilbart efter logger
på igen, hvor længe er den så om at blive færdig?

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-01-04 13:01

Ivar Madsen wrote:

> Hvis du logger ind som alm. user hvor længe er den så om at logge på?
Det er det samme, og også samme fejl i loggen...

> Hvis du lige efter at være kommet på, afslutter, og udmilbart efter
> logger på igen, hvor længe er den så om at blive færdig?
Det er også det samme... og samme fejl i loggen igen..

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-01-04 15:24

> Det er det samme, og også samme fejl i loggen...

Hvad hvis du logger ind fra en Linuxbox?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-01-04 13:36

Peter Andersen wrote:

> I så fald burde jeg vel ikke kunne komme ind? jeg kan godt logge ind, den er
> bare meget lang tid om det og smider den linie i loggen.

Jeg synes at det er ganske underligt at der står "authentication
failure" når du alligevel lukkes ind. Er det sådan at du prøver flere
gange med forskellige passwords?

Det kunne måske også være sådan at serveren ikke kender klienten. Prøv
at sætte klienten i /etc/hosts.

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-01-04 14:19

Steen Suder, privat wrote:

> Jeg synes at det er ganske underligt at der står "authentication
> failure" når du alligevel lukkes ind. Er det sådan at du prøver flere
> gange med forskellige passwords?

Nææ, det er det nu ik
Det har fungeret på glimrende på alt jeg har kørt fra RedHat 6 til 9, men nu
i Fedora brokker den sig.

> Det kunne måske også være sådan at serveren ikke kender klienten. Prøv
> at sætte klienten i /etc/hosts.
Virker heller ik....

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Jimmy

Dato : 03-01-04 14:38

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> Jeg synes at det er ganske underligt at der står "authentication
> failure" når du alligevel lukkes ind. Er det sådan at du prøver flere
> gange med forskellige passwords?

Jeg har samme problem - både på Fedora da jeg havde det og på RH 9.
Det er måske Putty på Windows der er fællesnævner.

Mvh
Jimmy

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-01-04 14:47

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> writes:

> [...]
> Jan 3 00:25:36 gniske sshd(pam_unix)[7351]: authentication failure;
> logname= uid=0 euid=0 tty=NODEVssh ruser= rhost=192.168.0.1 user=root

Har du evt. firewallet ident på maskinen du kommer fra?

Hvad har du af netudstyr mellem maskinerne udover simple
hubs/switches?
Står maskinerne på samme logiske net og bruger du deres LAN-IP'er?
Bruger du nøgler eller simple kodeord?

(jeg mener ikke, ssh normalt laver ident-opslag, men jeg kender ikke
Fedora)

/Rasmus

Linux hackers are funny people: They count the time in patchlevels.

Fra : Bjørn Connolly

Dato : 03-01-04 19:02

On Sat, 3 Jan 2004 00:28:09 +0100, Peter Andersen wrote:
> Jan 3 00:25:36 gniske sshd(pam_unix)[7351]: authentication failure;
> logname= uid=0 euid=0 tty=NODEVssh ruser= rhost=192.168.0.1 user=root

Det ligner umiddelbart noget rhost authentication som putty forsøger sig
med. Kan du ikke tage et dump af event loggen fra PuTTY og smide her?

Eller eventuelt køre sshd med sshd -ddd -e -f [sti til konfig].

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-01-04 22:11

Peter Andersen wrote:
> [...]
> Jan 3 00:25:36 gniske sshd(pam_unix)[7351]: authentication failure;
> logname= uid=0 euid=0 tty=NODEVssh ruser= rhost=192.168.0.1 user=root

Det kan skyldes manglende reverse-NDS-opsætning (alternativt kan du
sætte sshd op til ikke at forsøge at reverse-resolve klienterne der
logger på).

Se også tråden om langsom login-tid andetsteds.

Mvh. Michael.