Linux 2.6+NAT
Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 02-01-04 21:07

Når jeg kører kommandoen "iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/24
-j MASQUERADE" på 2.6.0 siger den invalid argument. Kommandoen virkede fint
på 2.4.* Hvordan får jeg 2.6 til at virke som router.

/Esben

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-01-04 21:42

Esben Skov Pedersen <spam@FJERNgeek.linux.dk> writes:

> Når jeg kører kommandoen "iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/24
> -j MASQUERADE" på 2.6.0 siger den invalid argument. Kommandoen virkede fint
> på 2.4.* Hvordan får jeg 2.6 til at virke som router.

Er det en kerne du selv har oversat? Mon du ikke bare har glemt et
eller andet NAT-halløj i din kernekonfiguration?

--
Jacob - www.bunk.cc
You can't break eggs without making an omelet.

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 03-01-04 14:17

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Er det en kerne du selv har oversat? Mon du ikke bare har glemt et
> eller andet NAT-halløj i din kernekonfiguration?

Det er en src.rpm fra mandrake cooker. Jeg går da ikke ud fra at de glemmer
sådan noget, men hvis du siger hvad den hedder i config-filen kan jeg
fortælle dig det.

/Esben

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-01-04 14:25

> [...]
>
> Det er en src.rpm fra mandrake cooker. Jeg går da ikke ud fra at de glemmer
> sådan noget, men hvis du siger hvad den hedder i config-filen kan jeg

Det kan jeg godt nok ikke lige huske. Kig efter noget med 'MASQ',
'NAT' og den slags i din .config.

--
Jacob - www.bunk.cc
Logic is the chastity belt of the mind!

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 03-01-04 14:54

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det kan jeg godt nok ikke lige huske. Kig efter noget med 'MASQ',
> 'NAT' og den slags i din .config.

[e5ke@home e5ke]$ grep -i masq /boot/config-2.6.0-1mdk
CONFIG_IP_NF_TARGET_MASQUERADE=m

[e5ke@home e5ke]$ grep -i nat /boot/config-2.6.0-1mdk
CONFIG_IP_ROUTE_NAT=y
CONFIG_IP_NF_NAT=m
CONFIG_IP_NF_NAT_NEEDED=y
CONFIG_IP_NF_NAT_LOCAL=y
CONFIG_IP_NF_NAT_SNMP_BASIC=m
CONFIG_IP_NF_NAT_IRC=m
CONFIG_IP_NF_NAT_FTP=m
CONFIG_IP_NF_NAT_TFTP=m
CONFIG_IP_NF_NAT_AMANDA=m
CONFIG_BRIDGE_EBT_T_NAT=m
CONFIG_BRIDGE_EBT_DNAT=m
CONFIG_BRIDGE_EBT_SNAT=m
CONFIG_ECONET_NATIVE=y
CONFIG_NATSEMI=m

Jeg har prøvet at indsætte alle moduler under net/ipv4/netfilter/ og den vil
stadig ikke køre iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/24
-j MASQUERADE

/Esben

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 05-01-04 21:11

Esben Skov Pedersen wrote:

> Når jeg kører kommandoen "iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.0/24
> -j MASQUERADE" på 2.6.0 siger den invalid argument. Kommandoen virkede
> fint på 2.4.* Hvordan får jeg 2.6 til at virke som router.

Det hjalp efter at jeg fik en vanilla iptables pakke istedet for mandrakes
src.rpm.

/Esben