hjælp - sammenføring kat + hund
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-01-04 20:11

Hej NG håber i kan hjælpe.

Vi fik sidste år en rigtig sød lille kattekilling. Desværre bor vi tæt på en
vej hvor der er en del traffik, og da vores første kat endte sine dage på
vejen, besluttede vi at prøve at holde katten inden døre de første 8 medr.
Det har virket fint. Vi kan nu have dørene stående åben og katten bliver
inde i haven. Den er for bange til at vove sig længere væk. Så den ska lnok
blive gammel

MEN i forgårs stod nogle venners venner så og var belvet skilt, og konen som
var landet med hunden kunne ikke have den. hunden er 6 mdr. og skulle være
vant til katte. Gæt hvem der forbarmede sig. Så nu har vi også en dejlig
hund. Problemet er bare at det første døgn holdt vi katten inde på vores
søns værelse, og her til aften skulle de to jo så møde hinanden. MEN Nu har
den arme kat ligget inde under sofaen i 5 timer (hunden har slet ikke
opdaget den endnu) og slev om vi lukker hunden ud på badeværelset så var vi
nødt til at flytte sofaen for at få katten frem. (den er simpelthen bange
for hunden)

Er der nogen der har et godt råd. Kan det lykkes at få dem til at omgåes
hinanden, eller kan vi ligesågodt levere hunden tilbage først som sidst?

Et af forslagene fra familien er at lukke dem begge ud på badeværelset og
lade dem selv finde ud af det. Men er det ikke synd når nu katten er så
bange.

Hvad gør vi? er der nogen der er friske med et godt råd. Vi kan levere
hunden tilbage indtil fredag middag

Peter

Fra : Pia J

Dato : 02-01-04 20:14

Glem i hvert fald ideen med badeværelset - ville du selv blive mindre bange
for noget hvis du blev indespærret sammen med det, eller ville du gå i
panik?

Katte er et stykke tid om at vænne sig til nye ting. Vent et par dage og se
om den ikke vover sig frem, der kan godt gå flere uger inden den er
fortrolig med hunden, det er helt normalt. Stil evt. mad og vand ind til
den.

:Pia

Fra : Axelgaard

Dato : 02-01-04 20:21

> Glem i hvert fald ideen med badeværelset - ville du selv blive mindre
bange
> for noget hvis du blev indespærret sammen med det, eller ville du gå i
> panik?

Jeg tror helt sikkert at de lukkede hunden ud på badeværelset for at se om
katten så kom frem - alt andet ville da være "hul i hovedet".

> [...]
> om den ikke vover sig frem, der kan godt gå flere uger inden den er
> fortrolig med hunden, det er helt normalt. Stil evt. mad og vand ind til

Måske man kunne spraye hunden med lidt FeliFriend... jeg mener det er sådan
det produkt hedder. Det skulle få katten til at føle sig mere tryk.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-01-04 20:35

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> Glem i hvert fald ideen med badeværelset - ville du selv blive mindre
bange
> for noget hvis du blev indespærret sammen med det, eller ville du gå i
> panik?

Det var også mit argument, men modstanderens argument var at når katten
fandt ud af at hunden trak sig når den fik nogen over snuden, så ville
frygten forsvinde. (den tidligere ejer har jo fortalt at det var det deres
kat gjorde.

> [...]
> om den ikke vover sig frem, der kan godt gå flere uger inden den er
> fortrolig med hunden, det er helt normalt. Stil evt. mad og vand ind til

Ja det er vi egentlig også indstillet på, men problemet er jo at efter
imorgen middag så "hænger" vi på hunden. Hvis din "metode" er "sikker" så er
det såmænd ikke fordi vi er bange for det ekstra arbejde det giver, men lige
nu synes vi det er synd for katten, men det er jo også synd for hunden hvis
den efter en måned skal skifte ejer. Så vi føler at vi er nødt til at træffe
en beslutning NU og så må vi tage de sorger eller det besvær som det giver.
Men under alle omstændigheder så skal begge dyr have et godt liv.

Peter

Fra : Leyna

Dato : 02-01-04 22:44

On Fri, 2 Jan 2004 20:35:06 +0100, "Peter K. Nielsen"
<peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

> [...]

>en beslutning NU og så må vi tage de sorger eller det besvær som det giver.
>Men under alle omstændigheder så skal begge dyr have et godt liv.

Der er vel ingen der kan garantere, at hund og kat bliver perlevenner,
men kun at gi' katten en enkelt dag til at vænne sig til en ny
situation synes jeg er lige i underkanten.
Jeg har selv to hunde og nu også tre katte. Den sidste kat ankom
nytårsaftensdag, og den tilbragte det meste af aftenen under en sofa,
mens den ene hund gøede og peb for at den skulle komme ud at lege.
Katten er nu midlertidigt flyttet på førstesalen, hvor hundene ikke
kommer. Den gemmer sig en del, men er dog nu begyndt at komme lidt
frem for at kæle og lege. Den spiser godt og jeg tror sørme også at
den har opdaget hvad kattebakken er til for. Så mit råd er, gi' det i
hvert fald en uges tid, og når hunden slet ikke har reageret på
katten, så skal det såmænd nok komme til at gå.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-01-04 20:37

> [...]
> om den ikke vover sig frem, der kan godt gå flere uger inden den er
> fortrolig med hunden, det er helt normalt. Stil evt. mad og vand ind til

Kom lige til at tænke på noget. Var det en ide at få dyrlægen til at give
katten noget beroligende medicin her i starten, så den ikke var så bange?

Peter

Fra : Pia J

Dato : 02-01-04 20:40

> Kom lige til at tænke på noget. Var det en ide at få dyrlægen til at give
> katten noget beroligende medicin her i starten, så den ikke var så bange?

Jeg tror snarere på den med feliway til at berolige katten eller Felifriend
på hunden . Det er kunstige katteferomoner på spray som "fortæller" katten
at alt er vel.

:Pia

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-01-04 20:44

> Jeg tror snarere på den med feliway til at berolige katten eller
Felifriend
> på hunden . Det er kunstige katteferomoner på spray som "fortæller" katten
> at alt er vel.

Det lyder spændende. Hvor købes det, og hvor længe tror i vi skal bruge det?
og hvordan bruges det?

Peter

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-01-04 21:12

In article <3ff5c9f7$0$95094$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peter K.
Nielsen <peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

> "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> give
> bange?

Flere har erfaring for, at katten går totalt i panik når den får noget
beroligende. Den kan mærke at den ikke kan bruge sin krop som normalt -
f.eks. til at flygte med - og bliver faktisk endnu mere bange

> Felifriend
>
> Det lyder spændende. Hvor købes det, og hvor længe tror i vi skal bruge det?
> og hvordan bruges det?

Feliway og felifriend er kunstige katteferromoner (ansigtsduft) der
ganske rigtigt virker beroligende på katten. Hvis du smører FeliFRIEND
på hunden kunne man håbe at katten opfatter hunden som "noget trygt" -
lidt mere, i hvertfald.
FeliWAY er til at sprøjte på omgivelserne - det virker også beroligende
men har desuden den virkning at hvis katten kradser / strinter, kan man
"narre" den til at lade være.
Du kan købe det hos dyrlægen. Prisen er lidt pebret men i hvertfald
spray'erne er også ret drøje i brug.
Feliway får også til at sætte i stikkontakt, så hele huset lugter
beroligende - det kunne måske også være en idé?
Se evt mere her:
http://siamis.com/Helse/omfeliwayogfelifriend.html

Fra : Pia J

Dato : 02-01-04 21:13

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message

> Felifriend
>
> Det lyder spændende. Hvor købes det, og hvor længe tror i vi skal bruge
det?
> og hvordan bruges det?

Det købes hos dyrlægen. Feliway bruges fx til at berolige katten i nye
omgivelser, hvis den er ked af at være i transportkasse eller steder hvor
man ikke vil have den kradser. Det lugter nemlig som om den allerede HAR
kradset og afsat sine duftstoffer der. Det kan også fås som en dims man
sætter i stikkontakten så der hele tiden spredes en beroligende duft i
rummet.

Felifriend er en variant over samme duftstoffer (dem som katten afsætter ved
at gnide sine kinder på ting) - man sprayer det på sine hænder og tørrer det
af i det dyr som man gerne vil have katten skal føle sig tryg ved. Så er det
som om hunden allerede dufter mere bekendt.

Men de er lidt pebrede i pris.

:Pia

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-01-04 22:38

> Men de er lidt pebrede i pris.

svar til Ann, Pia, og Vibeke. Tak for rådet. Prisen er ikke det
afgørende..Det er kattens velbefindende, så mon ikke det går.

Peter

Fra : Vibeke

Dato : 02-01-04 21:16

> Det lyder spændende. Hvor købes det, og hvor længe tror i vi skal bruge
det?
> og hvordan bruges det?

Begge de nævnte produkter kan købes på www.dyrlaegevagten.dk , jeg er selv
for doven til at rende forbi dyrlægen hele tiden, så jeg bestiller dem altid
online. De er hurtigere med leveringen, så jeg har altid været tilfreds.
Desuden står der også hvordan produkterne bruges og virker :)

/Vibeke

Fra : Allan

Dato : 02-01-04 20:43

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> katten noget beroligende medicin her i starten, så den ikke var så bange?

Uden at vide særligt meget om sammenføring mellem Hund og Kat.
Nej det er vist en dårlig ide med stoffer til en kat.
Den bliver ikke beroliget men mere bange fordi den ikke har fuld kontrol
over sin krop.

Så lad være med det. Sørg istedet for at katten ikke løber ud og væk. Og har
et fristed den kender.

Det tager tid, Men de skal nok blive venner. Hvis i har ret med at det er en
sød hund.
Ellers når katten er tryg igen kommer det der slag over snuden nok.

Mvh Allan

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-01-04 21:02

"Allan" <virker@ikke.news> wrote in message

> [...]
> over sin krop.
>
> Så lad være med det. Sørg istedet for at katten ikke løber ud og væk. Og

Det er jo sådan set også den "taktik" vi anvender pt, og efter gruppens svar
at dømme så er vi bare lidt for utålmodige men sådan er det jo når man
kan se at ens dyr ikke har det godt, så vil man jo gerne hjælpe i en fart

> Det tager tid, Men de skal nok blive venner. Hvis i har ret med at det er
en
> sød hund.

jamen det ER en sød hund, men selvfølgelig er den lidt "overvældende" for
katten, i kraft af at den kun er 6 mdr, og også lidt stor.

> Ellers når katten er tryg igen kommer det der slag over snuden nok.

he he

Lad mig lige benytte denne lejlighed til at sige tak til dem der har svaret
indtil nu. Det er IKKE en opfordring ti lat stoppe med de gode råd, men jeg
synes bare lige jeg vil sige at jeg er positivt overasket over den gode og
hjælpsomme tone i denne NG.

keep them coming (rådene altså)

Peter

Fra : Leyna

Dato : 02-01-04 22:55

On Fri, 2 Jan 2004 21:02:10 +0100, "Peter K. Nielsen"
<peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

>jamen det ER en sød hund, men selvfølgelig er den lidt "overvældende" for
>katten, i kraft af at den kun er 6 mdr, og også lidt stor.

Nu ved jeg jo ikke hvor stor din hund er, men min hunkat var 2½ år -
altså en voksen kat inden hun for første gang blev introduceret for en
hund, og så endda en hvalp. Det var en labradorhvalp, og han var
temmelig voldom. katten undgik ham bare, og det gør hun faktisk
stadigvæk. Vi fik endnu en hunkat kort efter at vi havde fået hunden.
Det var også en voksen kat - dog lidt yngre - og hende og hunden blev
rigtig gode venner. Hun var i hele hans hvalpetid hans foretrukne
tyggedyr, så det behøver altså ikke at være et problem.
Tålmodighed er nøgleordet, og jeg ved selv hvor svært det er, for jeg
vil jo også gerne have mine egne dyr til at enes (og kunne lide
hinanden) lige fra starten af, men sådan går det vist meget sjældent.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ragna

Dato : 02-01-04 21:08

>Kom lige til at tænke på noget. Var det en ide at få dyrlægen til at give
>katten noget beroligende medicin her i starten, så den ikke var så bange

Hej Peter!
Beroligende medicin til katte er ikke altid en god ide, da katten kan gå
endnu mere i panik, hvis den ikke rigtig føler, at den har kontrol over sin
krop.

Det vil nok hjælpe, når hunden efterhånden får "husets lugt", men i
mellemtiden er det vigtigt at sørge for, at katten kan komme væk, evt. ind i
et andet værelse, som er sikret på en måde, så hunden ikke kan komme derind.
Den skal også have en sikker (højt anbragt) ligge- og spiseplads.

Pas på, at de ikke kommer i konflikt, og prøv ikke at fremtvinge kontakt.
Ideen med at lukke dem sammen ude på badeværelset ville være den sikre vej
til evigt fjendskab - og i hvert fald ikke en lovende begyndelse på et
venskab.
Når katten kommer frem, kan I prøve at kæle for dem begge på én gang (måske
skal I være to om det).

Vi har i langt over 30 år haft både hund og kat, og flere af dem har haft et
meget nært venskab, hvor katten f. eks har vasket hundens ører,og vi har
lige i de sidste 4 uger gennemført en vellykket sammenføring af en 5
måneders colliehvalp(der aldrig havde set en kat før) og en 2½ årig kat (der
elskede den gamle schæferhund, som døde en uge før vi fik hvalpen).
Her var det også katten, der var bange i begyndelsen, hvorimod hvalpen tog
det helt roligt.
Efter den første uge satte de forsigtigt næserne sammen, og derefter
begyndte de at nusse hinanden. Nu leger de vilde lege i haven, hvor de
skiftes til at forfølge hinanden.

Husk at tage jer ekstra meget af katten ved evt. at kæle med den i et andet
værelse end der, hvor hunden er.
Jeg tror ikke, I vil fortryde overtagelsen af hunden!

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Vibeke

Dato : 02-01-04 21:18

> Efter den første uge satte de forsigtigt næserne sammen, og derefter
> begyndte de at nusse hinanden. Nu leger de vilde lege i haven, hvor de
> skiftes til at forfølge hinanden.

Hehe, jeg gad godt at se en film eller et billede af at katten jagter hunden
:) Det må da være for herligt at se.

/Vibeke

Fra : Ragna

Dato : 02-01-04 21:42

Vibeke skrev:
>Hehe, jeg gad godt at se en film eller et billede af at katten jagter
hunden
>:) Det må da være for herligt at se.

Det får mig til at tænke på, at jeg faktisk godt kan tage små videosekvenser
med mit digi-cam - og at jeg skal huske at gøre det næste gang, de tager den
store tur (som de faktisk gjorde i dag!)
Det ligger vist i colliens natur at lave skinangreb, og når den så er på vej
væk, griber katten chancen og optager forfølgelsen - til stor fryd for dem
begge!

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Janne & Jens Jørgen ~

Dato : 02-01-04 21:21

Vi har både hunde og kat. Det har vi prøvet nu i flere omgange (alle dyrene
er døde af ælde).
Vi har altid ladet dem være sammen fra dag 1og selvom katten er bange til at
begynde med, så går der ikke længe før nysgerrigheden overmander den og den
går hen og snuser lidt til hunden. Men vi har også altid ladet dem begge se
hinanden først, så de begge er klare over at den anden er der.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-01-04 22:36

> [...]
>
> Peter
>
>Sørg for at katten har et sted hvor den kan være, uden at føle sig presset.
Oppe på et eller andet eller et andet sted den kender. Ikke presse.
Vær selv så naturlige som muligt, ellers stresser i dem.

Tro mig, hunden har opdaget den, er nok bare lige glad, eller kender
fornemmelsen af en kat der ikke vil lege *S*

Intet beroligende til katten, den skal være på dupperne og kunne forsvare
sig. Ellers vil det gå helt galt.
Giv dem tid og luk dem eventuelt hver for sig, når i ikke er der, indtil i f
øler der er ro over situationen. Udnyt endelig deres sovetidspunkter. Det er
som om at når der falder ro, kommer der også accept.
....og så held og lykke.

Hilsen Nina ... der har haft hund og kat sammen i årevis
www.tendertribes.dk