Hundeopdragelse
Fra : Birgit

Dato : 02-01-04 16:16

Hej gruppe

Nu har jeg købt bogen hundelytteren.

I den står der f.eks at man skal ignorere hunden når man kommer hjem. De
første fem minutter.

Gør i alle det??

Hilsen Birgit

Fra : Ladycatwoman

Dato : 02-01-04 16:53

"Birgit" <mortil3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Nu har jeg købt bogen hundelytteren.
>
> I den står der f.eks at man skal ignorere hunden når man kommer hjem. De
> [...]

Hej Birgit.

Ignorer er måske et hårdt ord, men jeg gør ikke det store ud af hjemkomsten.
Hilser lige hurtigt, tager så tøj af og sætter taske m.m. på plads, og så
kan han godt få en ordenlig kæletur.
Ved at overøse hunden med opmærksomhed, når du kommer hjem, kan man godt
forstærke alene hjemme problemer, så det er faktisk et meget godt råd.
Det samme bør faktisk også gøres, når I forlader huset.
Sig et hurtigt farvel og gå så. På denne måde er der ikke noget specielt i,
at I går.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Erik Aalund

Dato : 02-01-04 16:55

PÅ et tidspunkt have vi et problem med en Gravhund som var rimelig aggresiv
og generel umulig.
Han fik stort lov til alt og han var den ældeste af vores hunde. (en anden
granvhund og en golden)

Vi prøvede at efterleve noget mere lederskab som f.eks. selv bestemme
hvornår vi ville hilse på ham når vi kom hjem.
Kombineret med andre tiltag gav det faktisk et rigtigt godt resultat meget
hurtgit.

Så set som lederskab er det en god idé. Modertæven hilser jo heller ikke
altid på sine hvalpe sådan lige med det samme.

Hilsen
Erik

Fra : Pwh

Dato : 02-01-04 17:06

Birgit wrote:
> Hej gruppe
>
> Nu har jeg købt bogen hundelytteren.
>
> I den står der f.eks at man skal ignorere hunden når man kommer hjem.
> [...]

Nej, det har jeg ved gud aldrig gjort. Men jeg har altid sørget for ikke
at give Tyson for megen opmærksomhed lige inden at jeg skal gå, og jeg
laver heller ikke noget cirkus ud af at skulle forlade ham, jeg går bare.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 18:28

> [...]
> Hej gruppe
>
> Nu har jeg købt bogen hundelytteren.
>
> I den står der f.eks at man skal ignorere hunden når man kommer hjem. De

Nej, vi hilser pænt på begge hunde, men sørger for ikke, at overdrive det.
Jeg kan ikke lide tanken om, at ignorere hunden totalt....
Selvfølgelig bliver de af og til ignoreret, i en hvis grad, til man har fået
alt sit tøj, indkøb osv. på plads, men vi har som regel lige tid til, at
sige hej.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia J

Dato : 02-01-04 18:46

"Birgit" <mortil3@hotmail.com> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Nu har jeg købt bogen hundelytteren.
>
> I den står der f.eks at man skal ignorere hunden når man kommer hjem. De
> første fem minutter.

Jeg tror ikke du skal lægge så meget i antallet minutter. Men det er en god
ide at ignorere den indtil den er holdt op med at danse rundt og skabe sig.

Typisk vil en lederhund når den kommer hjem gå ned gennem flokken som alle
strømmer til for at hilse. "Kongen" selv lader som om de er luft.... Så det
kan være en god måde at vise din hund at du ikke har savnet den og godt kan
klare dig selv Det er bedst hvis alle gæster gør det samme, hvis han er
for overstadig, bed dem vende ryggen til. Dette gælder også naboen. Det
værste de kan gøre i jeres tilfælde er nok at bukke sig henover ham med en
hånd på vej over hans hovede for at kæle - så er der stor risiko for han
føler sig truet igen.

Din hund tager ikke skade af ikke at hilse på dem han møder på sin vej. Hold
ham bag dig, hils evt. selv og ignorer begge hunden, gå derefter videre.
Virker han meget ivrig allerede inden I mødes, så hilser I slet ikke, men du
lokker ham med den modsatte vej med dine godbidder. Han skal have fokus helt
væk fra det at mødes og hilse siden det er så stressende for ham.

Det kræver lidt opdragelse af folk - jeg har selv to hunde der hilser
overstrømmende, det er som en hvirvelvind i entreen. Men selvom jeg beder
gæster ignorere dem, så skal de alligevel altid have hovedet ned og snakke
og klappe, så hundene tror stadig de gør det på den rigtige måde....

:Pia

Fra : Pia J

Dato : 02-01-04 19:33

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> Det kræver lidt opdragelse af folk - jeg har selv to hunde der hilser
> overstrømmende, det er som en hvirvelvind i entreen.

Korrektion. Min veninde siger det er "to damptromler uden nødbremse"

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 02-01-04 22:29

On Fri, 2 Jan 2004 19:32:54 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

>Korrektion. Min veninde siger det er "to damptromler uden nødbremse"

Hihi... Sådan to har jeg også!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Lise-Lotte Gerding

Dato : 04-01-04 03:48

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message

> Hihi... Sådan to har jeg også!

> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.
> http://www.big-girls.dk

Og jeg har en 2-i-1 af slagsen *g*

Lotte-mor og Coco
http://fyldepennen.dk

Fra : Leyna

Dato : 04-01-04 11:37

On Sun, 4 Jan 2004 03:48:10 +0100, "Lise-Lotte Gerding"
<lise-lotte@gerding.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message

>Og jeg har en 2-i-1 af slagsen *g*

hihi... altså en DAMP-hund?
Hvordan går det med ham? Er han blevet stor?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-01-04 18:46

"Birgit" <mortil3@hotmail.com> writes:

> I den står der f.eks at man skal ignorere hunden når man kommer hjem. De
> første fem minutter.
>
> Gør i alle det??

Det kommer lidt an på situationen. Alfred ved godt, at vi ikke vil
snakke med ham, når vi har vores pæne tøj på. (Han savler MEGET.
Opfinderen af guirlander, har helt sikkert haft en gammel dansk!)

Så han ved godt, at når vi kommer hjem og har været i byen, eller far
har været på arbejde, så må han vente til vi kommer ned og har
skiftet. Så står han til gengæld også logrende neden for trappen og
venter. Min lillesøster har astma, så derfor må han ikke komme ovenpå.

Men kommer vi hjem efter at have været nede ved købmanden, snakker vi
da med ham. Han opfører sig altid som om vi har været væk flere
måneder. Men vi har aldrig haft alene-hjemme-problemer med ham. Ikke
det mindste. Det har vi nu aldrig haft med nogen af vores hunde.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.