Sourceforge.net's topologi linux
Fra : sidf sdf

Dato : 02-01-04 09:07

Hejsa

Topologi linux, som jeg har hentet hos sourceforce er baseret på
slackware 9.1

Jeg er nået så langt at den starter op og jeg når til gnome og skal
logge på, her går det galt og jeg får besked om at rette en service i
etc\host filen... noget med den ikke kender mig...

Jeg kan ignorere denne fejl, men så kan jeg ikke komme på nettet og
det er ikke lykkedes mig endnu....

Jeg har følgende opsætning :

TDC ADSL

router ip : 192.168.1.1
3 maskiner i LAN :
1 ip : 192.168.1.6 (den som skal køre linux)
2 ip : 192.168.1.7
3 ip : 192.168.1.8

Det er en blandet installation, mit spørgsmål er nu hvordan får jeg
dette til at komme på nettet ??

Jeg er helt nybegynder...og har valgt denne installation af flere
årsager....

Hvad bør jeg rette i hosts filen for at det virker ?

Evt. link til sider med god starthjælp søges også

/MJ

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-01-04 19:28

sidf sdf wrote:

-SNIP-
> Jeg er nået så langt at den starter op og jeg når til gnome og skal
> logge på, her går det galt og jeg får besked om at rette en service i
> etc\host filen... noget med den ikke kender mig...

Hvad skriver den da?

-SNIP-
> Det er en blandet installation, mit spørgsmål er nu hvordan får jeg
> dette til at komme på nettet ??

Jeg er selv relativt ny indenfor linux og jeg syntes du skulle vælge en
anden distro indtil du har lært noget mere... Prøv redhat, mandrake eller
lignende. Bare et forslag... Det gjorde jeg nemlig da jeg syntes det er alt
for besværligt som newbie at skulle ind og rette alle mulige mærkelige
ting.

Efterhånden lærer man at bruge google og usenet og så går det nemmere når
man (eller idet man så) kan stille nogle mere præcise spørgsmål, når man
kender det grundlæggende

> Jeg er helt nybegynder...og har valgt denne installation af flere
> årsager....

Kan alle distroerne ikke ca. det samme? Du kan vel bare downloade det du
mangler til en redhat, f.eks?

> Hvad bør jeg rette i hosts filen for at det virker ?
>
> Evt. link til sider med god starthjælp søges også

Hvad med www.linuxbog.dk? www.sslug.dk?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 02-01-04 19:51

sidf sdf wrote :

> Topologi linux, som jeg har hentet hos sourceforce er baseret på
> slackware 9.1

Kender ikke Topologilinux, men jeg kører Slackware 9.1

> Jeg er nået så langt at den starter op og jeg når til gnome og skal
> logge på, her går det galt og jeg får besked om at rette en service i
> etc\host filen... noget med den ikke kender mig...

Prøv at køre dette som root:
ifconfig eth0 192.168.1.6 broadcast 192.168.1.255 netmask 255.255.255.0

Hvis det stadig ikke virker så kør netconfig (stadig som root).

Et par links:
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 02-01-04 19:52

On Fri, 02 Jan 2004 09:07:29 +0100, sidf sdf wrote:

> [...]
> logge på, her går det galt og jeg får besked om at rette en service i
> etc\host filen... noget med den ikke kender mig...
Svjh. om gnome så brokker den sig fordig at localhost skal "resolve" (hvad
er det danske ord) til en ip adresse. Hvad siger kommandoen
cat /etc/hosts

i denne fil (/etc/hosts) burde der være en linje indeholdende noget a la
dette
127.0.0.1      localhost.localdomain localhost

Se evt. man hosts eller skriv igen
--
Mikkel Bundgaard
Ph.D. student at IT University of Copenhagen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-01-04 22:16

sidf sdf wrote:

> [...]
> slackware 9.1
>
> [klip]
>
> Jeg er helt nybegynder...og har valgt denne installation af flere

Det _kunne_ være at du skulle genoverveje om ikke det er bedre at starte
med en af de store distributioner alligevel. Der er altså nogle af dem
som er meget nemme at få til at køre.

Hvad er det der gør at det partout skal være den distribution, du
nævner? (Som jeg iøvrigt heller ikke kender.)

Mvh. Michael.

Fra : Max Andersen

Dato : 06-01-04 09:36

sidf sdf wrote:
> [...]
> etc\host filen... noget med den ikke kender mig...
>
> Jeg kan ignorere denne fejl, men så kan jeg ikke komme på nettet og

Jeg har selv haft prøvet mandrake og havde samme problem. den kunne ikke
lave dns-opslag ordentligt.

Men det er dit hostnavn der skal stå i din /etc/hosts, og hvis du har
givet din maskine et nyt hostnavn, SKAL det navn figurere i din
/etc/hosts ligesom localhost gør det.

Max