Min computer yder vist ikke hvad den burde~
Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 02-01-04 05:16

Hejsa

Jeg har på fornemmelsen at min computer ikke helt leverer hvad den
faktisk burde kunne. Mit system er som følger:

Soltek FRN2-L
Atlon XP Thoroughbred 1800@2400
512mb Kingston 2700DDR
Sapphire Radeon 9500 Pro
Maxtor 7200 8mb

XP Pro SP1 med alle updates
Nforce 3.13
Nyeste Omegadrivere

Egentligt har jeg en god stabilitet, men synes ligesom det sidste
mangler. Min RAM kører 133 mhz, hvilket de vel egentlig ikke burde?
Jeg har clocket CPUen lidt, men synes egentligt ikke at kunne mærke en
forskel. Jeg kan vist godt på rammen op på 166, men synes ikke
systemet er _helt_ stabilt. Presser jeg den endnu højere op, har
Windows problemer med at boote.

Relevante BIOS settings:

System Performance: Agressive
FSB Frequency: 166
CPU Interface: Aggressive
Memory Frequency: Auto (deaktiveret, kan kun ændres hvis jeg vælger
Expert i System Performance)
Resulting Frequency: Auto (Samme)
Memory Timings: Agressive (Samme)
T(RAS): 7 (Længere vil den ikke ned, så nægter maskinen at starte)
T(RCD): 3 (Samme)
T(RP): 3 (Samme)
Cas Latency: 2.5 (Samme)

CPU Ratio: x12
CPU Vcore: 1.625
AGP Voltage: 1.5v
DIMM Voltage: 2.5v
VDD Voltage: 1.6v

Temperaturen ved almindeligt brug er:

CPU die: 42
ABS II: 53

Er der nogen der har ideer, tanker, meninger, holdninger eller på
anden måde inspiration, modtages dette med kyshånd..

R.

Fra : Jakob M

Dato : 02-01-04 12:41

Ronni Heuckendorff Hansen <ronni@_spam_cowsinspace.dk> skrev:
> Jeg har på fornemmelsen at min computer ikke helt leverer hvad den
> faktisk burde kunne.

Hvorfor ikke ?.

Mvh
Jakob

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-01-04 13:30

"Ronni Heuckendorff Hansen" <ronni@_spam_cowsinspace.dk> skrev i en
meddelelse news:hnr9vv0prgujp9bfe43123hhtgtodh6v2j@4ax.com...
> [...]
> forskel. Jeg kan vist godt på rammen op på 166, men synes ikke
> systemet er _helt_ stabilt. Presser jeg den endnu højere op, har

Hvorfor kører dine ram 133 MHz, når du overclcoker din CPU?

Bruger du multiplyer overclocking, eller kører du med en hævet FSB og nedsat
FSB/ram ratio?

1. Hvis du bruger multiplyerOC, så sænk multiplyer fra 15 til 12 oghæv
FSB/ram til 166 = 1992 MHz altså samme hastighed som nu.
Hvis du alene kører med multiplyerOC så er hastigheden 15*133=1995

Dine ram er bygget til at kører 166 MHz, så det skal de kunne.
Men hvis du bare hæver FSB'en, samtidigt med at du har overclocket på
multiplyeren, så vil din CPU ikke være med.

Du skal gå efter at køre din FSB og ram ratio en til en. Kører du med nedsat
hastighed for rammen, sløves sytemet for alvor ned. Det gir en masse
wastestates fordi data kommer hrtigere til nordbroen, end den kan sende dem
videre til rammen og retur.
Hellere lidt lavere clockfrekvens på CPU'en end forskudt ram/FSB.

Det er også at foretrække at køre med en høj FSB/ram fremfor en høj
multiplyer, når boardet nu er bygget til det.
Ved multiplyerOC er det kun CPU'en der sættes op i fart. Ved FSB-OC hæves
hele systemets fart.

Hvis dit system bliver en smule ustabil ved en bestemt hastighed, kan du
prøve at hæve V-core en anelse, men lad være med at gå op til og over 1,85
V.
Her begynder risikoen for en for tidlig død for CPU'en.

Vil du ha yderligere hjælp, så prøv at poste dine spørgsmål i
dk.edb.hardware.overclocking. Her hører spørgsmålet reelt til, og her sidder
alle de hårde nysere.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fjern hold op med det fra min mailadresse ved direkte svar.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 15:31

Ronni Heuckendorff Hansen wrote:

> Jeg har på fornemmelsen at min computer ikke helt leverer hvad den
> faktisk burde kunne. Mit system er som følger:
>
> Maxtor 7200 8mb

Check om den kører i DMA-mode.
Hvis den ikke gør, så er det nok problemet.

Fra : Anders Kjær

Dato : 04-01-04 19:46

er det hd'en der skal køre i dmamode - og hvordan tjekker man det?
anders

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 23:07

Anders Kjær wrote: