Støv-rensning...
Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 02-01-04 00:44

Hej NG

Nogen der ved hvordan man nemmest (og uden ødelægge noget) renser det
indvendige af sit kabinet og hardware for støv?
Kan man gøre det med en støvsuger eller skal det gøres på en anden måde?

Hilsen Simon

Fra : Peter

Dato : 02-01-04 00:59

"Simon Skarum-Kristoffersen" <simon@FjernMigskarum.net> skrev i en
meddelelse news:3ff4b0cb$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> indvendige af sit kabinet og hardware for støv?
> Kan man gøre det med en støvsuger eller skal det gøres på en anden måde?

Jeg bruger altid en kompressor (udendørs, for det kan støve meget) og puster
det rent, men pas på din cooler, for spinner den op i for høj hastighed, kan
den tage skade.
Gælder også cooleren i PSU'en.

Pas på med en støvsuger. Bruger du plastmundstykke kan der opbygges temmelig
høj statisk elektrisk spænding.

Peter B

Fra : Olesen

Dato : 02-01-04 11:05

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> den tage skade.
> Gælder også cooleren i PSU'en.
>
> Pas på med en støvsuger. Bruger du plastmundstykke kan der opbygges

En kompressor er fandens effektiv.
Men den skal være af god kvalitet og ha'
vandudskiller mv.
Ellers smides der oliepartikler fra kompressoren
direkte ned i dit hardware mv....

Jeg bruger trykluft på dåse, ca. 50,-.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 11:59

In article <3ff54234$0$27382$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
olesen@jubiipost.dk says...
> Ellers smides der oliepartikler fra kompressoren
> direkte ned i dit hardware mv....

Olie skader ikke hardwaren.

> Jeg bruger trykluft på dåse, ca. 50,-.

Det er den bedste løsning

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Henning

Dato : 02-01-04 12:45

On Fri, 2 Jan 2004 11:59:21 +0100, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>In article <3ff54234$0$27382$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
>olesen@jubiipost.dk says...
>
>Olie skader ikke hardwaren.

Du mener ikke olie er ledende og kan forårsage kortslutninger? Eller
indeholder syre og kan forårsage afbrydelser?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 12:54

In article <ibmavv4o2sia4qmm4sbn3847obs9i4fr1t@4ax.com>,
newsmail@mailme.dk.invalid says...
> Du mener ikke olie er ledende og kan forårsage kortslutninger? Eller

Olie er ikke ledende.

> indeholder syre og kan forårsage afbrydelser?

Ikke alt olie indeholder syre. Olie som sådan skader ikke.

Fra : Fniller

Dato : 02-01-04 16:11

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <ibmavv4o2sia4qmm4sbn3847obs9i4fr1t@4ax.com>,
> newsmail@mailme.dk.invalid says...

> Olie er ikke ledende.

> Ikke alt olie indeholder syre. Olie som sådan skader ikke.

Ja, og vand leder heller ikke.

Men i praksis sørger man for at der slet ikke kommer olie frem hvis man
vil være sikker.

EH

Fra : Olesen

Dato : 02-01-04 12:45

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> In article <3ff54234$0$27382$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> olesen@jubiipost.dk says...
>
> Olie skader ikke hardwaren.

Olie samt mikroskopiske metalspåner
mener jeg ikke hører til i moderne computerudstyr.

Fra : KT

Dato : 02-01-04 12:50

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> In article <3ff54234$0$27382$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> olesen@jubiipost.dk says...
>
> Olie skader ikke hardwaren.

Olien vil samle støv/skidt, som ikke lader sig fjerne så let.

Mvh Kim

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 12:54

In article <bt3lr1$r19$1@gnd.k-net.dk>, NOT@HERE.thx says...
> Olien vil samle støv/skidt, som ikke lader sig fjerne så let.

Ja, men olie skader ikke hardwaren !

Fra : Olesen

Dato : 02-01-04 13:03

> In article <bt3lr1$r19$1@gnd.k-net.dk>, NOT@HERE.thx says...
>
> Ja, men olie skader ikke hardwaren !

Visse komponenter KUNNE reagere negativt på
den "fugt" som olien stadig er...og alene olie
i sig selv samler støv, gør, den INTET har
at gøre i en PC...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 13:34

In article <3ff55e05$0$27370$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
olesen@jubiipost.dk says...
> Visse komponenter KUNNE reagere negativt på
> den "fugt" som olien stadig er...og alene olie

Nej. Olie skader ikke. Metalpartikler i olien gør. Evt. syre i olie gør
også, men olien i sig selv gør ikke.

> i sig selv samler støv, gør, den INTET har
> at gøre i en PC...

Det er noget andet, men det skader ikke.

Fra : Olesen

Dato : 02-01-04 16:06

> Nej. Olie skader ikke. Metalpartikler i olien gør. Evt. syre i olie gør
> også, men olien i sig selv gør ikke.

Hvor ved du dêt fra ?

> Det er noget andet, men det skader ikke.

Den hinde, olien konsekvent vil danne
overalt i indmaden kunne med tiden
trække en minimal fejlstrøm, som gør,
PC'en blir' ustabil.

Synes det er vanvittigt at sige,
sådan en 'vædske' ikke skader overhovedet,
uanset manglen på metalpartikler eller syrerester.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 16:27

In article <3ff588d2$0$27393$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
olesen@jubiipost.dk says...
> Hvor ved du dêt fra ?

Kendskab til olie og kendskab til elektronik (på et professionelt
plan).

> overalt i indmaden kunne med tiden
> trække en minimal fejlstrøm, som gør,

Nej. Olie er ikke elektrisk ledende. Derfor ingen fejlstrøm.

> Synes det er vanvittigt at sige,

Dig om det. Jeg ved tilfældigvis noget om det og vil gerne mane alle
fordomme i jorden.

Fra : fox

Dato : 02-01-04 19:12

> [...]
>
> Nej. Olie er ikke elektrisk ledende. Derfor ingen fejlstrøm.

> Dig om det. Jeg ved tilfældigvis noget om det og vil gerne mane alle

Tja jeg ved at der er VAND i olie

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 19:28

In article <bt4c9t$1rkg$1@news.cybercity.dk>, foxcom1666@hotmail.com
says...
> Tja jeg ved at der er VAND i olie

Nej, der ikke vand i olie. Hvis der er vand i olie, skyldes det forkert
håndtering af olien.

Fra : fox

Dato : 02-01-04 20:44

> [...]
> says...
>
> Nej, der ikke vand i olie. Hvis der er vand i olie, skyldes det forkert

Jo der er vand i olie

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-01-04 21:50

In article <bt4hn8$23ke$1@news.cybercity.dk>, foxcom1666@hotmail.com
says...
> Jo der er vand i olie

Nej.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 02-01-04 22:12

Således skrev Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> i
dk.edb.hardware Fri, 2 Jan 2004 21:50:04 +0100:

>In article <bt4hn8$23ke$1@news.cybercity.dk>, foxcom1666@hotmail.com
>says...
>
>Nej.

<news:dk.videnskab> eller et andet mere passende sted?

Fut til netikette.

Knud

--
Furnulum pani nolo...

Fra : Peter

Dato : 02-01-04 12:52

> [...]
> Men den skal være af god kvalitet og ha'
> vandudskiller mv.
> Ellers smides der oliepartikler fra kompressoren

Jeg har nu brugt kompressoren i små 10 år, uden problemer, og det vel og
mærke en af de små billige kompressorer til 5-600 kr. fra Harald Nyborg,
sååå....
Husstandens egne computere får/har fået en omgang om året.

Peter B

Fra : Olesen

Dato : 02-01-04 13:05

> [...]
> sååå....
> Husstandens egne computere får/har fået en omgang om året.

...hvilket vel ikke siger ret meget i sig selv.

Alene muligheden for, at det ikke KUN er luft
som kommer ud af kompressoren gør, jeg
aldrig ville bruge det i min egen PC'er.

-tryghedsfornemmelsen, du ved..og lidt
perfektionistisk må man jo godt være
over for sit dyre kram.

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 03-01-04 14:37

> Jeg bruger trykluft på dåse, ca. 50,-.

Hvor køber du det?

Hilsen Simon

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 17:35

"Simon Skarum-Kristoffersen" <simon@FjernMigskarum.net> skrev i en
meddelelse news:3ff6c568$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor køber du det?

Husker ikke, fra nettet, i Horsens et sted.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-04 14:34

In article <3ff6ef2d$0$27473$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
olesen@jubiipost.dk says...

> Husker ikke, fra nettet, i Horsens et sted.

HIN ?

Ellers findes det hos enhver elektronikforretning med respekt for sig
selv.

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 04-01-04 20:34

> HIN ?
>
> Ellers findes det hos enhver elektronikforretning med respekt for sig
> selv.

Er der et sted på nettet man kan købe det?

> --
> Med venlig hilsen/best regards
> Jesper G. Poulsen

Hilsen Simon

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-04 13:56

In article <3ff86a84$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
simon@FjernMigskarum.net says...
> Er der et sted på nettet man kan købe det?

Ja, men det bliver det ikke billigere af.

RS Components
Farnell

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 05-01-04 14:49

> In article <3ff86a84$0$156
>
> Ja, men det bliver det ikke billigere af.
>
> RS Components
> Farnell

Direkte link?

Hilsen Simon

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-04 19:44

In article <3ff96b39$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
simon@FjernMigskarum.net says...
> Direkte link?

Har jeg ikke. Søg selv.

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 05-01-04 21:50

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen> skrev i en meddelelse
> In article <3ff96b39$0$160>
> Har jeg ikke. Søg selv.

Har fundet det. Jeg overvejer at købe det, det koster jo næsten ingenting.

Hilsen Simon

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-04 23:50

In article <3ff9cdeb$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
simon@FjernMigskarum.net says...
> Har fundet det. Jeg overvejer at købe det, det koster jo næsten ingenting.

Har du et link til de andre der overvejer at bruge dåsetrykluft?

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 06-01-04 07:21

> In article <3ff9cdeb$0$145> Har du et link til de andre der overvejer at
bruge dåsetrykluft?

Her er det:

http://makeashorterlink.com/?E536128F6

Hilsen Simon

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-04 18:09

In article <3ffa53c3$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
simon@FjernMigskarum.net says...
> http://makeashorterlink.com/?E536128F6

Jeg har lige checket det, det virker ikke.

Her er varenumrene:

Beskrivelse TRYKLUFT 67 SUPER 200
RS Vare nr. 242-7902

Eller:

Beskrivelse TRYKLUFT 67 SUPER 400
RS Vare nr. 289-8001

Fra : Simon Skarum-Kristof~

Dato : 06-01-04 19:02

> In article <3ffa53c3$0$139
>
> Jeg har lige checket det, det virker ikke.

Det kan jeg se... sorry :(

> Her er varenumrene:
>
> Beskrivelse TRYKLUFT 67 SUPER 200
> RS Vare nr. 242-7902
>
> Eller:
>
> Beskrivelse TRYKLUFT 67 SUPER 400
> RS Vare nr. 289-8001

Tak for det! :)

Hilsen Simon

Fra : bassenborg

Dato : 02-01-04 21:47

"Simon Skarum-Kristoffersen" skrev d. 02-01-04 00:44 dette indlæg :
> [...]
måde?

> Hilsen Simon
>
> Hej Simon, jeg har haft et indlæg i for et stykke tid siden, og det
virker for mig.
http://www.kandu.dk/dk/tip/5323

http://www.kandu.dk/

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-01-04 00:56

> [...]
> indvendige af sit kabinet og hardware for støv?
> Kan man gøre det med en støvsuger eller skal det gøres på en anden måde?

Undskyld mig, men alle de indslag, der har været indtil nu betragter jeg som
hysterisk overkill.

Brug støvsugeren.
Tag fat i mundstykket med venstre hånd og lad en finger på kanten af
mundstykket bestemme afstanden til emnet
Læg armen på bunden af computerens chassis.

Ved, at du har kontakt med både mundstykke og chassis, sikrer du, at
støvsugermundstykke og computer altid stor set har det samme
spændingspotentiale. Derfor springer der ingen gnister, intet bliver
ødelagt, og det sviner ikke så ukristeligt som trykluft. + at man kan gøre
det, hvor computeren står.
Jeg støvsuger jævnligt min computer, og det giver ingen problemer.

Som en sidebemærkning kan jeg lige tilføje, at olie ikke er elektrisk
ledende og ikke indeholder vand.
Olie og vand er to uforenelige stoffer.
Der findes bla.a. et projekt, hvor en gut, der kalder sig dr. freeze har
bygget en hel PC undtaget drev ned i et isoleret kar og neddyppet i olie har
han kølet hele systemet med en pumpe og et airconditionanlæg. - Olien blev
pumpet op over fordamperenheden på Aircon'en og løb ned i karret henover det
neddykkede bundkort, hvor selv kølerprofilen og blæseren stadig sad på
CPU'en.

Han brugte iøvrigt vegetabilsk olie.
Hans site eksisterer åbenbart ikke mere, men hvis I søger på Googlegroups i
dk.edb.hardware.overclocking på dr. freeze finder I omtaler af hjemmesiden.
Hans projekt vakte en del opsigt.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fjern hold op med det fra min mailadresse ved direkte svar.

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 11:13

"Frodo Nifinger" <jnihold@opmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld mig, men alle de indslag, der har været indtil nu betragter jeg
som
> hysterisk overkill.

Trykluft på dåse er eller betydelig mere handy
end både oliekande og Nilfisk.

> Brug støvsugeren.

En støvsuger fjerner intet, dêr det er nødvendigt,
dvs. mellem lamellerne på CPU køleren, i 'tunnelen'
på chipsætkøleren, i alle sprækker og revner som
nu engang er i sådan en PC. Skal lige hilse at sige,
trykluft gør jobbet. Det sviner, ja, men bagefter
ser alt også ud som nyt. PC'er kan ikke lide varme,
og ophobning af støv på kritiske steder, ikke
på de store flader, -er usundt.

> Tag fat i mundstykket med venstre hånd og lad en finger på kanten af
> mundstykket bestemme afstanden til emnet
> Læg armen på bunden af computerens chassis.

Synes det lyder besværligt og larmende...iøvrigt
kan en forkert bevægelse ha' farlige følger
for komponenterne på bundkortet...

Fra : Jakob M

Dato : 03-01-04 11:45

> Undskyld mig, men alle de indslag, der har været indtil nu betragter
> jeg som hysterisk overkill.
>
> Brug støvsugeren.

Enig, det har gjort flere år uden problemer. Man skal sku' da være mongol
for at ødelæge computeren med en støvsuger.

> Som en sidebemærkning kan jeg lige tilføje, at olie ikke er elektrisk
> ledende og ikke indeholder vand.
> Olie og vand er to uforenelige stoffer.

Præcis, man kan dog godt blande olie og vand med en emulgator, men så er det
pr. definition ikke længere olie, men en emulsion.

> [...]
> Googlegroups i dk.edb.hardware.overclocking på dr. freeze finder I
> omtaler af hjemmesiden. Hans projekt vakte en del opsigt.

Der er selvfølgelig også Mission Submersible
http://www.octools.com/index.cgi?caller=articles/submersion/submersion.html
http://www.octools.com/index.cgi?caller=articles/submersion2/submersion2.html

Mvh
Jakob

Fra : Allan / Kolding

Dato : 03-01-04 15:30

Ja jeg bruger kun trykluft.

Og det er fra en Stenhøj med 15 bars tryk
og 300 liter i beholder.

De microskobiske oliepartikler som evt. skulle
komme med betyder intet !!
Hvis der skulle komme mere olie og evt.
metal rester fra compressoren er den jo def.
Og så skal den jo enten reno. eller smides ud.

Så jeg vil da give Jesper G. ret.
Olie i de mængder betyder intet, og er forøvrigt ikke ledende.
Set i autobranchen, hvor printblader m. div. komponenter
sejler i olie, uden problemmer.

Men ja 2 liter olie i kabinet er nok ikke sundt i længden.
Men jeg tror faktisk, at den vil starte op alligevel.
Det må jo prøves en dag man lige falder over en gammel P90 el. lign.

Jeg tør ikke bruge støvsuger.
Er bange for at kommer til at rører et eller andet, som evt. brækker af.
Kald mig bare fumlet eller mongol, men risikoen er for stor,
og effekten er alt for lille, efter min mening.

Men jeg bruger tit en lille børste med fine hår. ( En jeg har tyvstjålet fra
min lille datter ).
Den er bare god.
Spec. når jeg sidder med komponenterne løse.
De bliver som nye bagefter.

Det var blot min mening.

Allan / Kolding

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-04 14:39

In article <3ff60515$0$9720$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
jnihold@opmeddettdcadsl.dk says...
> Ved, at du har kontakt med både mundstykke og chassis, sikrer du, at
> støvsugermundstykke og computer altid stor set har det samme
> spændingspotentiale. Derfor springer der ingen gnister, intet bliver

Hvis mundstykket er af plast er denne "sikkerhed" væk...

> Som en sidebemærkning kan jeg lige tilføje, at olie ikke er elektrisk
> ledende og ikke indeholder vand.

Korrekt. De store transformaterstationer der står ude i det ganske
danske land er oliekølede. For nogen tid siden blev Vejle mørklagt
efter at nogle vandaler havde tømt olien ud af en transformatorstation
i området.

> Han brugte iøvrigt vegetabilsk olie.

Det er også en del billigere og rummer sikkrt ikke så mange giftige
additiver som meget mineralsk olie gør.

Fra : Jakob

Dato : 04-01-04 16:34

> Hvis mundstykket er af plast er denne "sikkerhed" væk...

Er der overhovedet et problem hvis mundstykket er af plast ???, så kan
der vel overhoved ingen gnister springe.

mvh

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-01-04 17:52

In article <MPG.1a6250bd1451dc619897ae@sunsite.auc.dk>, ingen@mail.dk
says...
> Er der overhovedet et problem hvis mundstykket er af plast ???, så kan
> der vel overhoved ingen gnister springe.

Ja, for så oplader du et statisk felt omkring mundstykket som ikke
ledes væk af din krop, da mundstykket ikke er elektrisk ledende
(konduktiv/dissipativ).

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 03-01-04 19:48

> [...]
> indvendige af sit kabinet og hardware for støv?
> Kan man gøre det med en støvsuger eller skal det gøres på en anden måde?

Jeg har brugt en gammel klassisk Nilfisk støvsuger type GA70, hvor jeg har
flyttet støvsugerslangen over i 'udstødningen' og dermed fået
en 'luftblæser' som giver en stor luftstrøm,
som effektivt har fjernet masser af støv inde i køleribber
m.m.
_Støvsugning_ derimod fjerner ikke nær så meget som
'luftblæsning'.

mvh
Thorkild Dalsgaard