tampon max 8 timer hvorfor?
Fra : Trinita

Dato : 01-01-04 17:47

Hej
Hvorfor må en tampon kun sidde i max 8 timer før den skal skiftes, og hvad
sker der hvis den sidder i længere tid?
vh trinita

Fra : Birgit

Dato : 01-01-04 18:12

> Hvorfor må en tampon kun sidde i max 8 timer før den skal skiftes, og hvad
> sker der hvis den sidder i længere tid?
> vh trinita

Fordi der så kan opstå betændelse og andet..

V H

Birgit

Fra : Odense

Dato : 01-01-04 18:32

Hejsa..

Jeg har altid brugt tampax og mine har tit siddet i mere end 8 timer ( nat )
og der er ikke sket noget.
Men den skal helst skiftes så tit som muligt ,da man ellers kan få den
sygdom som jeg ikke lige kan huske hvad hedder.

Bente

Fra : Trinita

Dato : 01-01-04 19:03

"Birgit" <bedstemortil1@hotmail.com> wrote in message
> Fordi der så kan opstå betændelse og andet..

Mange tak for hurtigt svar
vh trinita

Fra : Birgit

Dato : 01-01-04 18:36

Her er et uddrag af netdoktor..

Andre typer af toksiner har blandt været årsag til såkaldt tampon-syge
(Toxic-shock-syndrome: TSS), hvor den ramte får feber, lavt blodtryk og
voldsomt rødt udslet, der senere skaller af. TSS er dog sjældent i dag, hvor
man er blevet omhyggelig med at anbefale hyppige skift af tampon og god
håndhygiejne.

Hilsen Birgit

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 02-01-04 22:10

Hej

På pakker med tamponer købt på Apoteket i Sverige står bl.a.:

"TSS er en alvorlig sygdom"

"Forårsages af bakterien Staphyloccus aureus, som bl.a. findes i "Sliden" -
(vel skeden)"

"Blod som samles i tamponen kan forårsage TSS, hvis tamponen sidder for
længe"

"Symptomerne er pludselig høj feber over 39 gr, kräkninger?, diarré, ondt i
halsen, ondt i muskler og yrsel?

"Ved disse symptomer og samtidig brug af tamponer søg straks lægehjælp."

"Sygdommen kan være livsfarlig."

Altså ikke helt samme symptomer som ikke helt så ufarlig som Birgit skrev.
Har i Danmark også hørt det ovenfor skrevne.

VH Birgitte

Fra : Melanie

Dato : 03-01-04 22:48

Hej Trinita

"Trinita" <adads@olkajd.-dk> wrote in message
> Hej
> Hvorfor må en tampon kun sidde i max 8 timer før den skal skiftes, og hvad
> sker der hvis den sidder i længere tid?
> vh trinita

De andre svar du har fået er helt korekte, men jeg ville lige tilføje at man
også kan blive syg af at skifte tampon for tit. Skifter man for tit og er
ret tør når man hiver den ud, kan det gøre lidt ondt, pga. den store
modstand den giver. Når man sætter den næste op lige efter er det heller
ikke helt rart. Dette kan give skedesvamp, da man har udtøret slimhinderne
helt. Dette er meeeeeget ubehagligt og klør voldsomt. En pille hos lægen og
det stopper efter et par dage. Ind til da, kan man ikke holde noget som helt
ud, pga. kløen, lige der hvor man ikke kan klø igen. Såfremt man klør igen,
klør det bare meget mere...

Håber det også var en hjælp

Mvh Melanie

Fra : Dan Spares

Dato : 06-01-04 13:44

Alm. renlighed

Fra : Trinita

Dato : 06-01-04 20:42

Ja det kan jeg godt selv regne ud ville bare vide om der skete noget helt
vildt forfærdentligt hvis den sad længere.
vh trinita

Fra : Heidi

Dato : 06-01-04 21:05

Trinita wrote:
> Ja det kan jeg godt selv regne ud ville bare vide om der skete noget
> helt vildt forfærdentligt hvis den sad længere.
> vh trinita

Jeg tror ikke du skal tage Dan Spares indlæg så seriøst - han har postet
en del indlæg i flere forskellige grupper uden nogen som helst form for
indhold, så mon ikke han bare keder sig.
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : arc@na

Dato : 07-01-04 00:13

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in news:btf4cn$6i14q$1@ID-
64059.news.uni-berlin.de:

> Jeg tror ikke du skal tage Dan Spares indlæg så seriøst - han har postet
> en del indlæg i flere forskellige grupper uden nogen som helst form for
> indhold, så mon ikke han bare keder sig.

Nå, det har du også bemærket?

arc@na

Fra : Ditte Hansen

Dato : 07-02-04 18:13

Synes nu egentlig Dan har ret.
Skylder vi ikke hinanden og en evt. kæreste optimal renlighed?

Hilsen Ditte