Knald på
Fra : Zirfelt

Dato : 01-01-04 02:44

Så er det værste skyderi endelig overstået. Da jeg var ude ved krikkerne Kl.
24, havde de gemt sig i et hjørne af haven.
Selv om vi bor på landet var der faktisk en del gang i brag og buller. En
ordentlig bunke hø fik deres tanker lidt væk fra alle bragene.
Lige i dag savnede jeg en boks at lukke dem ind i, i stedet for løsdrift.
Men hvordan klarede jeres heste bragene?
Godt nytår fra
Irene

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 01-01-04 07:57

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> wrote:

>Men hvordan klarede jeres heste bragene?

Var ude og kigge flere gange. De fleste stod i deres boks og kiggede
ud ad vinduerne og så på raketterne. Ingen panik her.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : camilla

Dato : 01-01-04 10:11

Zirfelt wrote:
> [...]
> Lige i dag savnede jeg en boks at lukke dem ind i, i stedet for løsdrift.
> Men hvordan klarede jeres heste bragene?

hos mig!
jeg ridder jo hos en der hedder christian skov vi lukkede dem ind i
deres bokse og skruede op på for classisk musik og tændte lyset den
clasike musik for at tage bragene og lyset for at tage klimtene fra
fyrværkeriget
kh camilla

Fra : BMA

Dato : 01-01-04 22:40

"camilla" <cl@lue.dk> skrev i en meddelelse news:3FF3E42D.2080404@lue.dk...

> [...]
> deres bokse og skruede op på for classisk musik og tændte lyset den
> clasike musik for at tage bragene og lyset for at tage klimtene fra

Er nogen i stand til at frembringe en brugbar oversættelse af ovenstående
???

Fra : Anet

Dato : 01-01-04 23:24

"BMA" <harald_blaatand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "camilla" <cl@lue.dk> skrev i en meddelelse

> Er nogen i stand til at frembringe en brugbar oversættelse af ovenstående
> ???

(klip)

Hvad er det du ikke forstår ved ovenstående indlæg? Som jeg læser det er det
nemt nok at forstå.

--
~ Hilsen
Annette ~

Camilla rider heste hos en mand der hedder Christian Skov og i hans stald
blev hestene lukket ind i boksene. Der blev skruet op for klassisk musik for
at hestene ikke kunne høre bragene fra raketterne. Der blev tændt lys i
stalden for at lysglimtene fra fyrværkeriet ikke skulle forskrække hestene
så hestene ikke kunne se lysglimtene så tydeligt pga. lyset i stalden.

Fra : BMA

Dato : 02-01-04 09:47

> (klip)
>
> Hvad er det du ikke forstår ved ovenstående indlæg? Som jeg læser det er
det
> nemt nok at forstå.

Joh, jeg kan jo godt LÆSE ordene hver for sig, men hva' med meningen,
sproget ... ???.

Faktuelt siger teksten jo :
Jeg, en ridder (af Fyrværker-riget?) har, sammen med en mand ved navn
Christian Skov, lukket "dem" inde i en boks, alt imedens vi klemtede (med
kirkeklokker?) til klassisk musik med det formål at fjerne lys og brag

Er det mon det rigtige budskab ... i så fald en ganske særegen
nytårsoplevelse ... godt nytår til alle !!!

Fra : Heidi Falch

Dato : 02-01-04 10:49

On Fri, 2 Jan 2004 09:46:35 +0100, "BMA" <harald_blaatand@hotmail.com>
wrote:
<snip>

>Joh, jeg kan jo godt LÆSE ordene hver for sig, men hva' med meningen,
>sproget ... ???.

Det er ikke et krav - og har aldrig været et krav - at man kan
udtrykke sig på perfekt dansk for at kunne være med i nyhedsgrupperne,
og det ses som dårlig opførsel at påpege andres stave-/slåfejl,
ihvertfald indtil man kender personens skrivestil til bunds. Nogle
(læs: fx. ordblinde) kan altså ikke gøre for, at de laver fejl, og det
skal de så iøvrigt ikke hænges ud for.

--
Knus

Trolden

Fra : Anet

Dato : 02-01-04 19:35

> [...]
>
> Er det mon det rigtige budskab ... i så fald en ganske særegen
> nytårsoplevelse ... godt nytår til alle !!!

Måske er du ikke vant til at læse her i nyhedsgrupperne. Vi har hver vores
skrivemåde, og de andre i gruppen vænner sig hurtigt til at overse stavefejl
eller sætninger der er snuppet af for ikke at tale om at flere af os
"glemmer" at sætte kommaer. Faktisk havde jeg ikke lagt mærke til, at jeg
ikke kunne forstå indlægget. Jeg fattede godt nok meningen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 01-01-04 13:04

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Lige i dag savnede jeg en boks at lukke dem ind i, i stedet for løsdrift.
> Men hvordan klarede jeres heste bragene?
> Godt nytår fra
> Irene

(klip)

Jeg har som dig mine heste gående i løsdrift man har dog også en stald med 3
bokse. Jeg lukkede dem for en gangs skyld ind natten over og tændte lyset og
så så vi at den ene hest stod og så så ganske interesseret ud af det ene
vindue ud på raketterne. Han er nu også så nysgerrig *SS*

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : www.bailando.dk

Dato : 01-01-04 14:51

Vi lukkede hestene ind fra fold om eftermiddagen, så fik de lidt høj musik
og lys, og så hyggede de sig med lidt hø og lidt ekstra havre kl. 24.00. De
tog det ganske roligt.

Claus Larsen

Fra : Iben Holst

Dato : 01-01-04 16:14

> Men hvordan klarede jeres heste bragene?

Helt fint!! De var meget opmærksomme på bragene og de andre lyde, men var
ikke skræmte.... Jeg havde tændt lyset i hele stalden og en radio!

> Godt nytår fra

I lige måde

Iben

Fra : Zirfelt

Dato : 01-01-04 19:21

> Helt fint!! De var meget opmærksomme på bragene og de andre lyde, men var
> ikke skræmte.... Jeg havde tændt lyset i hele stalden og en radio!

Måske skulle jeg sætte en radio ned i haven til næste år

Godt nytår fra Irene

Fra : skingur

Dato : 01-01-04 19:48

"Zirfelt" skrev d. 01-01-04 19:21 dette indlæg :
> Måske skulle jeg sætte en radio ned i haven til næste år
>
> Godt nytår fra Irene

Min venindes hest syntes det var FRYGTELIGT, så vores, der står i stald
om natten, hørte temmelig høj musik ved midnatstide!

Min hund glæder sig MEGET til det er slut! Venindens hund kiggede
tilgengæld interesseret op med himlen og logrede glad hvergang der var
en pæn raket!!!!!!!

Godt nytår

http://www.kandu.dk/

Fra : Iben Holst

Dato : 02-01-04 18:47

> Måske skulle jeg sætte en radio ned i haven til næste år

Faktisk er dén ide ikke helt tosset .... men der skal nu nok surround
sound på før det hjælper udendørs *SSS*
- og så skal de også lige være vant til den i forvejen!

Iben

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-01-04 12:00

Zirfelt wrote:
> [...]
> Lige i dag savnede jeg en boks at lukke dem ind i, i stedet for løsdrift.
> Men hvordan klarede jeres heste bragene?

Vores heste tog det hele med ophøjet ro. Men de går også i løsdrift
ude/inde som det passer dem. Så bibeholder de jo fornemmelsen af, at de
kan flygte.

Nogle af "drengerne" der var med her (undertegnede inklusiv) kunne ikke
vente til midnat, så der blev sendt lidt afsted tidligere på aftnen fra
midt på gårdspladsen. Der begyndte hestene at gå væk. Dog ingen panik.

Ved midnat, var de ved at være vandt til det og var temmeligt
upåvirkede. Men de fleste fulgte da nysgerrigt med i fyrværkeriet. (Som
iøvrigt fyldte omkring 180 grader af horisonten set herudefra.)

-dennis

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-01-04 14:19

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvordan klarede jeres heste bragene?

Jacques er som altid fuldstændig upåvirket af alt hurlumhejet, så han
opførte sig som han plejer. De to han står sammen med fik vist nok lidt
beroligende, så der var ro i stalden.
Godt nytår til jer alle

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Søren

Dato : 04-01-04 15:04

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3ff6c459$0$29355$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> De to han står sammen med fik vist nok lidt
> beroligende, så der var ro i stalden.

Hvilke beroligende midler er det tilladt at give heste?

Mvh
Søren Nielsen

Fra : Anet

Dato : 04-01-04 15:44

"Søren" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilke beroligende midler er det tilladt at give heste?

(klip)

Plegicil er det mest brugte beroligende middel som bruges til heste. Det har
været anvendt igennem mange år. Nogle bruger det hvis de har en meget nervøs
hest der skal læsses i en trailer og flyttes til en evt. ny ejer,
Nytårsaften bruges det ved nervøse heste for knald og brag, ved heste der
skal stå stille i boksro for at den ikke skal bevæge sig for meget.
Plegicil virker sløvende på hesten. Hesten sover således ikke men er mere
rolig og stresser så ikke. Det er ikke et bedøvende middel men kun et
beroligende middel.
Jeg har aldrig brugt det til mine egne heste men set andre bruge det mange
gange. Det fås hos dyrlægen pr. recept.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Søren

Dato : 04-01-04 16:50

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> Plegicil er det mest brugte beroligende middel som bruges til heste.
>
> Jeg har aldrig brugt det til mine egne heste men set andre bruge det mange

Hej igen

Mig bekendt er Plegicil uden MRL-værdier, og må derfor kun gives af dyrlægen
ved samtidig at chipmærke hesten (hvis den ikke er det i forvejen) samt
indberette til Fødevaredirektoratet, hvorefter hesten ikke må anvendes til
konsum (slagtes).

Er jeg forkert på den? .... eller .... er det almindeligt at bruge Plegicil.
Findes der alternativer?

Mvh
Søren

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-01-04 13:07

> [...]

> Hej igen
> Er jeg forkert på den? .... eller .... er det almindeligt at bruge

Plegicil er det jeg altid har hørt andre folk bruge, jeg har aldrig hørt at
det kun er dyrlægen der må give det. Det med slagtning, der kan det vel kun
handle om hvor lang tid der går før det er ude af kroppen på hesten, altså
hvis du står og skal køre din hest til slagter, må du ikke give den noget,
men det er jo ikke noget der bliver i kroppen, ligesom hvis vi har taget
hovedpine piller, de forsvinder jo også igen.
Alternativet kan være at man træner sin hest til at stole på sig selv og
ikke mindst dig! -tag din hest med ud i verden og lad den opleve en masse,
lad den finde ud af at der ikke er noget der er farligt. En sådan hest
hviler i sig selv, og har ikke brug for beroligende medicin.

Venlig hilsen Nina Svanholm.