lungebetændelse
Fra : bjørn

Dato : 31-12-03 13:42

jeg har lige fået en omgang lungebetændelse.er der nogen som ved hvordan man
lindrer hoste og i det hele taget forbedrer situstionen?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-12-03 20:42

> jeg har lige fået en omgang lungebetændelse.er der nogen som ved hvordan
man
> lindrer hoste og i det hele taget forbedrer situstionen?

Prøv om du kan få lægen til at skrive en recept på en diskos ventoline. Den
vil hjælpe på din vejrtrækning. Men ellers hold dig i ro - og bliv ved en
dag mere end du tror er nødvendig. Det tager uger at komme over, så det er
dumt at komme op en dag for tidligt. Hold dig fra febersænkende medicin
medmindre temperaturen bliver faretruende høj, eller du af andre grunde ikke
må have høj temperatur - feber er kroppens egen middel mod sygdomme, og det
går lidt hurtigere med at blive rask.

Mvh Maria

Fra : Den fredselskende so~

Dato : 05-01-04 08:37

Kære Maria Frederiksen

Må jeg advarer mod at anvende præparatet: Ventoline i forbindelse med behld.
af konstanteret lungebetændelse. Spørg evt. om Vepicombin 1.000.000 IE så er
Du godt igang med at blive
rask. Præparatet Ventoline anvendes ofte ved lungelidelsen ASTMA, men har
desværre nogle kedelige kroniske biirkninger i f.t. hjerterytmen - beskrevet
kroniske hjerteskader og udlev. heller
ikke til pat. med svagt hjerte.
Vepicombin 1.000.000 IE er et smalspektrede penicillin og anvendet til at
bl.a til at knække halsen
på de ofte hårdnakkede pneumkokker som sætter sig som bakterier på lungernes
slimhindde.

Med venlig hilsen og god bedring.

PE Hansen

Fra : arc@na

Dato : 05-01-04 22:38

"Den fredselskende soldat" <fred@soldat.dk> wrote in

> Kære Maria Frederiksen
>
> Må jeg advarer mod at anvende præparatet: Ventoline i forbindelse med

Er du læge?

arc@na

Fra : bjørn

Dato : 06-01-04 06:13

jeg tog imod rådet fra maria og kontaktede vagtlægen.der var ingen problemer
med at få medicinen og den har faktisk hjulpet en del.fik bare at vide at
jeg ikke måtte overdosere.Så ..tak for rådet.

Fra : Den fredselskende so~

Dato : 06-01-04 11:03

kære arc@na - og Bjørn

Hvorfor er det interessant om jeg er læge, Det helt afgørende i denne
situation er at give en rådgivning
der er fagligt korrekt - og den kan bl.a læses i div. indlægssedler - bogen:
medicinskabet og m.a.medicinsk littr..
I tilknytning til Bjørns oplysning om at han rent faktisk nu er i besiddelse
af Ventoline bør han måske lige orienterer vedkomne vagtlæge om at Ventoline
/Bricanyl /Flixotide indeholder "gasarter" som meget dårligt gar i spænd med
de angrebne lungesække og ofte resulterer i voldsom feber og langvarrig
behandling (antibiotika) dog kan stoffet Serevent ofte hjælpe lidt på nedsat
lungefunktion,
men er iøvrigt også - et middel mod astma og ikke mod lungebetændelse.

p.s.; Hvis Du arc@a er med.cand. tager jeg gerne en større faglig
diskussion med Dig- evt i en anden
gruppe - Du bestemmer.

Fra : bjørn

Dato : 06-01-04 11:53

denne ventoline jeg har fået er i pulverform så der er ingen"gasarter".Og
efter at have snakket med 2 læger mener disse at ventolinen er ok når den
kan bedre situationen og min vejrtrækning.

Fra : arc@na

Dato : 06-01-04 17:23

"bjørn" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in

> denne ventoline jeg har fået er i pulverform så der er
> ingen"gasarter".Og efter at have snakket med 2 læger mener disse at
> ventolinen er ok når den kan bedre situationen og min vejrtrækning.

Følg for Guds skyld lægens anvisninger. "Den fredselskende soldat" aner
intet om, hvad han udbreder sig om - han vil kun gøre sig interessant.

arc@na

Fra : arc@na

Dato : 06-01-04 17:22

> [...]
> der er fagligt korrekt - og den kan bl.a læses i div. indlægssedler -
> bogen: medicinskabet og m.a.medicinsk littr..

Det er kvaksalveri at rådgive om lægeligt ordineret medicin. Der kan være
forhold, som du ikke kender til, da det måske ikke nævnes i det
oprindelige indlæg. Hold op med det! Straks!

> p.s.; Hvis Du arc@a er med.cand. tager jeg gerne en større faglig

Der er ikke noget, som hedder "med.cand." - det hedder cand. med. Men
hvis du endelig vil vide det, er jeg eksam. zoneterapeut,
fagbogsforfatter, laborant og militær sygepasser.

> diskussion med Dig - evt i en anden gruppe - Du bestemmer.

Hvorfor skulle jeg dog spilde min tid med at diskutere med dig?

arc@na

Fra : Den fredselskende so~

Dato : 06-01-04 18:47

Nej det er ikke for at gøre mig interessant, men når nogen spørger om gode
råd som jeg tilfældigvis har en ekspertise i giver jeg dem gerne videre- og
i dette tilfælde uden honorar.
Det er fint nok at nogle læger udskriver, hvad patienten beder om (desværre
mere reglen end, undtagelsen) og spørger du den ene læge om det er ok svarer
den anden ham ikke imod -dårlig skik, men aldeles ikke ukendt i lægekredse.
Med hensyn til betegnelsen med. cand. er det også noget drilagtigt noget.
Det er korrekt at man er cand.med ved afsluttende eksamen, men ved
biografiske henvisninger, ansøgninger m.v bruger man ofte betegnelsen
medicinsk candidat - dette må du undskylde.
Troede på et tidsunkt efter at have læst arc@na-indlæg her i gruppen og i
øvrigt i andre grupper
også at du var læge. Det kunne jo sagtens tænkes eftersom du jo giver dit
besyv med, hvadsomhelst og aldersmæssigt kunne det sagtens lade sig gøre for
en årgang 1954.

Fra : arc@na

Dato : 07-01-04 00:12

> Nej det er ikke for at gøre mig interessant, men når nogen spørger om
> gode råd som jeg tilfældigvis har en ekspertise i giver jeg dem gerne
> videre- og i dette tilfælde uden honorar.

1: DU KENDER IKKE DET KONKRETE TILFÆLDE, og selv om du mødte patienten,
ville du ikke kunne stille en gyldig diagnose, for

2: DU ER IKKE LÆGE! Derfor kan du ikke tillade dig at fraråde folk at tage
lægeordineret medicin.

Og så er den såmænd ikke så meget længere.

arc@na

Fra : Den fredselskende so~

Dato : 06-01-04 22:27

Nej spild endelig ikke din tid på at diskuterer med mig - du kunne jo
risikerer at blive klogere, men er det iøvrigt ikke dig der som
fagbogsforfatter arbejder med "alternativ medicin" måske vi andre så kunne
blive lidt klogere. Findes der mon en urtemedicin som vil kunne anbefales
mod lungeinfektion/
betændelse kunne det være interessant at høre om denne/disse. For Georg
"Gearløs" alias arc@na er vel ikke en hr. hvem som helst. Iøvrigt mangler
gruppen jo netop noget fagligt kompetent viden -
det var bare det jeg forsøgte mig med.

Med venlig hilsen

P.E. Hansen

Fra : Zed

Dato : 03-02-04 09:23

"Den fredselskende soldat" <fred@soldat.dk> wrote in message

<snip>
> [...]
nedsat
> lungefunktion,
> men er iøvrigt også - et middel mod astma og ikke mod lungebetændelse.

Mindes at jeg i sin tid fik af vide af min læge, som jeg gik til kontrol til
med min astma, at serevent (heller) ikke var så god at bruge da den, efter
noget tids brug, nedsatte virkningen af anfaldsmedicinen (sig selv og
andre). Om dette er korrekt, vides ikke - men synes lige den passede ind.

-Zed

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-01-04 19:40

> Må jeg advarer mod at anvende præparatet: Ventoline i forbindelse med
behld.
> af konstanteret lungebetændelse.

Det er afgørende for en patient med lungebetændelse at kunne få luft, og i
øvrigt også at få så meget ro, at man kan sove. Det mindsker den tid, man er
syg, og dermed de følgeskader, der kan komme efter en lungebetændelse. Ikke
alle læger er opmærksomme på hvor stor en lettelse det er at få ventolinen,
og det skader jo aldrig at spørge. Ventoline gives i øvrigt til visse
hjertepatienter, så den holder altså ikke helt, den med at det er farligt
for hjertepatienter. Jeg kan i øvrigt oplyse at den Ventoline, som er i en
Diskos er meget svag, så derfor anbefalede jeg den.

Mvh Maria

Fra : Lyrik

Dato : 04-01-04 14:16

"bjørn" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> jeg har lige fået en omgang lungebetændelse.er der nogen som ved hvordan
man
> lindrer hoste og i det hele taget forbedrer situstionen?
++++++++++++++++++++++++++++++++++
For det første går jeg ud fra at du er i penicillin-behandling.
Derefter bør du være varmt klædt på på brystet. Dette lindrer hosten. Det
kan forbedres med en gummivarmedunk på brystkassen. Undgå afkøling og den
mindste smule træk i lokalet er den rene gift!
Så vil du høre en fed gang pladder om at man for at undgå høj feber skal
afklæde sig og kun ligge med et lagen.
Dette er kun relevandt hvis selve temperaturen nærmer sig et par og fyrre
grader og i sig selv bliver livstruende.
Ellers er varme og stillestående luft som udluftes kortvarigt-5 minutter med
helt åbent vindue, et must.

Hilsen
Jens