PC slukker spontant :(
Fra : Hellfire

Dato : 31-12-03 12:30

Jeg har fået det problem, at min PC slukker spontant en gang imellem. Det
sker uanset om jeg overclocker eller ej. Ind til videre har jeg kun oplevet
at den gør det i spil. Jeg har prøvet at køre Stability Test 6.0 samtidig
med 3Dmark03 i ca. 1½ time, uden problemer. Når maskinen slukker (den går
ned med et brag, uden advarsel), skal strømmen til PSU'en afbrydes, for at
jeg kan genstarte. Jeg har også prøvet at hive lidt rundt i kablerne, og der
er ikke tegn på løse forbindelser.
Nogen ideer om, hvad der kan være galt?

Specs:
P4 Northwood-C 2,4GHz
Asus P4P800-Deluxe
2x 256MB Samsung PC3200 (1. parts 6ns)
Enermax EG365P-VE (ca. 2½ år gammel, blæser skiftet i sommers)
Club3D Radeon 9700np
Pinnacle Studio PC-TV Rave
160GB DiamondMax Plus 9 S-ATA
LG 24/10/40 Brænder
Toshiba SDM-1612 DVD
3 80mm og 2 60mm blæsere
Relæ (12V) til strømstyring af monitor, speakers....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-12-03 12:38

"Hellfire" <hepa@tdcspace.dk> wrote:

>Jeg har fået det problem, at min PC slukker spontant en gang imellem. Det
>sker uanset om jeg overclocker eller ej. Ind til videre har jeg kun oplevet
>at den gør det i spil.

Jeg vil næsten tro den bli'r for varm - Mon ikke den har en eller
anden form for hardware monitor der lukker maskinen ned når
temperaturen overskrider en kritisk grænse ?!

Om det så er strømforsyningen eller bundkortet der udløser
nedlukningen skal jeg ikke ku' sige..

Det passer i hvert fald med at det sker under spil, for det er her
maskinen virkelig belastes....

<mlr>

Fra : Hellfire

Dato : 31-12-03 13:11

Asus Probe siger omkring 46°/40° (CPU/NB) ved full load (ST 6.0 + 3Dmark03 i
1½ time). så det kan ikke rigtigt være der problemet ligger. I BIOS er den
sat til at lukke ned ved 75°. Og som sagt har jeg jeg kørt en ret agressiv
stabilitetstest, netop for at udelukke varmeproblemet. Måske jeg også lige
skulle fortælle, at jeg har sat en Crystal Orb på min GPU (helt efter bogen
iøvrigt, med skrabet kølepasta) og heatsinks på RAM'ene. Jeg har desuden sat
kobber heatspreadere på mine RAM blokke.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-12-03 13:27

> [...]

>iøvrigt, med skrabet kølepasta) og heatsinks på RAM'ene. Jeg har desuden sat
>kobber heatspreadere på mine RAM blokke.

Men hva' med PSU'en ?!

Med stor HD, 2 optiske drev, mange blæsere, 12 V relæ (?!) mv trækker
maskinen meget strøm - Jeg kan sagtens forestille mig at det
overbelaster PSU'en - Det passer også godt med at strømmen skal
afbrydes ved kontakten inden den igen starter op....

Nu kender jeg ikke dine stabilitetstest, men den slags plejer at
fokusere på CPU og chipset, det er ikke sikkert de har diskaktivitet
nok til at belaste PSU'en maksimalt...

<mlr>

Fra : Hellfire

Dato : 31-12-03 15:02

Hvad angår de optiske drev, er ingen af dem aktive, når problemet opstår.
Relæet består af en lillebitte spole, som holder en lille kontakt, så her er
strømforbruget yderst minimalt. Grafikkortet trækker ikke særligt meget
strøm gennem bundkortet, da der sidder en Crystal Orb på GPU'en. Desuden er
det en 350W PSU.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-12-03 15:40

In article <3ff2d6f8$0$9741$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
hepa@tdcspace.dk says...
> strøm gennem bundkortet, da der sidder en Crystal Orb på GPU'en. Desuden er
> det en 350W PSU.

Effekten kan du ikke regne en snus med. Regn på dit samlede
strømforbrug ved de enkelte spændinger og sammenhold med det din PSU
kan levere.

Kig lidt tilbage i gruppen (evt. brug Google) - det er blevet
diskuteret til hudløshed.

Kig også lidt på http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-12-03 15:43

> [...]

>strøm gennem bundkortet, da der sidder en Crystal Orb på GPU'en. Desuden er

Fakta er jo at din maskine lukker eftertrykkeligt ned når du belaster
den med spil

Jeg skal da ikke udelukker at det er problemer i grafikdriveren eller
lignende, men den slags plejer at resultere i blå skærm eller
genstart.

Når din maskine første starter igen efter tryk på stikkontakten tyder
efter min overbevisning på overbelastning af PSU'en.

Og du har meget isenkram i den maskine: Alene dine fem (!!!) blæsere
og den store harddisk kan trække op mod 100 watt under maksimal
belastning. Og så er der egenlig ikke så meget tilbage til grafikkort,
chipset og CPU...

<mlr>

Fra : Hellfire

Dato : 31-12-03 22:01

Hvad angår blæserne, trækker de 3 store tilsammen kun lidt over 8V ved
spidsbelasning, hvilket de under ingen omstændigheder kører ved
(3x12Vx0,23A - Enermax med hastighedsregulering), og de to små får kun 7V.
Og når maskinen går ned, er der ingen drev, som arbejder, hvilket må betyde,
at der er en anden grund til problemet. Jeg er sq ved at være bange for, at
min PSU er ved at stå af... :(

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-01-04 10:56

In article <3ff338f9$0$9750$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
hepa@tdcspace.dk says...
> at der er en anden grund til problemet. Jeg er sq ved at være bange for, at
> min PSU er ved at stå af... :(

Den er for lille og bliver derfor for hårdt belastet under brug. Dette
udtørrer lytterne i den og spændingen bliver for ustabil til at
bundkortet vil tillade fortsat drift.

Køb en ny PSU og husk at regne på forbruget. På den måde er du sikker
på at du får den rigtige PSU i _første_ hug. En ret lille timeløn for
den beregning, faktisk.

Og gider du kigge på:
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html ?

Godt nytår!

Fra : Hellfire

Dato : 01-01-04 12:11

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
"snip"
> [...]
>
> Køb en ny PSU og husk at regne på forbruget. På den måde er du sikker
> på at du får den rigtige PSU i _første_ hug. En ret lille timeløn for

For lille? For hårdt belastet? Når der er rigtigt knald på, bruger jeg lidt
over 300W på stikkontakten. Det er inkl. monitor, switch, ADSL modem,
trådløs telefon og højttalere, hvoraf monitoren alene bruger 90W. Hertil
skal du yderligere trække ~30W fra til resten. Det vil så sige at selve
PC'en bruger ca. 180W. Men her er specs på PSU'en:

+3,3V: 32A
+5V: 32A
+12V: 17A
-5V: 1A
-12V: 1A
+5Vsb: 2,2A

Er der en herinde, som kan fortælle mig, hvor min PSU fejler? Det eneste,
som bruger 12V når maskinen går ned, er en lillebitte smule til at holde HD
og CPU køler kørende rundt, en minimal mængde til holdekredsen på relæet
(som har siddet i lige så længe som PSU'en), MAX 2A til blæsere (inkl.
Crystal Orb på GPU) og et ukendt antal A til grafikkortet (men nok ikke lige
en 14-15 stykker). Jeg kunne forstå det skulle være pga. overbelastning,
hvis det var når HD og DVD drev kørte på højtryk, men det er jo ikke
tilfældet. Det har jeg jo mere eller mindre bevist ved at køre Stability
Test og 3Dmark03 samtidig (ST belaster også drevene).
But now for something completely different:
I går opdagede jeg at den sorte ledning på Crystal Orb'en hang lidt langt
ned. Da jeg fik grafikkortet pillet ud, kunne jeg se, at der var kommet en
smule slid på ledningen, lige der hvor kanten af blæseren kører forbi. Kan
blokering af blæseren eller overhedning af GPU'en have fået PSU'en til at
afbryde strømmen? Problemet startede også umiddelbart efter monteringen af
Orb'en...

> Og gider du kigge på:
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html ?

Er hermed gjort :D

> Godt nytår!

Tak, i lige måde.

"snip"

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-01-04 12:59

In article <3ff4004e$0$9837$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
hepa@tdcspace.dk says...
> [...]
> og CPU køler kørende rundt, en minimal mængde til holdekredsen på relæet

CPU'en er også forsynet fra de 12 V. Den trækker 8-10A i sig selv. Hvis
du har "slidt" på din PSU ved at belaste den til grænsen, kan den sætte
ud ganske spontant.

> [...]
> afbryde strømmen? Problemet startede også umiddelbart efter monteringen af

Kortslutning af 12V til stel...?

Fra : thomas

Dato : 11-01-04 06:23

"Hellfire" <hepa@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afbryde strømmen? Problemet startede også umiddelbart efter monteringen af

hvis din cpu blæser bliver stanset i få sekunder mens du spiller på den så
er det helt sikkert derfor den går ned prøv at lade dit tower være åben så
kan du se om din cpu blæser bliver blokeret
thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-01-04 13:17

> [...]
>
> Køb en ny PSU og husk at regne på forbruget. På den måde er du sikker
> på at du får den rigtige PSU i _første_ hug. En ret lille timeløn for

Inden diskussionen om, hvorvidt PSU'en er underdimensioneneret eller ej,
bliver alt for barsk, vil jeg lige gøre opmærksom på, at det drejer sig om
en Enermax 350 W. Enermax har ry at producere højkvalitetsPSU'er, der lever
op til Specs.
Samtidigt kan man se på PC'ens specs, at den ikke er ekstraordinært
dimensioneret. Så med mindre PSU'en er defekt, vil den ikke ha nogen
problemer med at trække dette udstyr.
Jeg har en kammy, der kører tilsvarende på en Codegn 300 W. PSU uden
problemer, og den når ikke Enermax'en til sokkeholderne.

Men en PSU kan selvfølgelig blive defekt.
Til Hellfire!
Check dine ram, - Det kan lige så godt være en defekt ramstang.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fjern hold op med det fra min mailadresse ved direkte svar.

Fra : Ken

Dato : 01-01-04 15:55

On Thu, 1 Jan 2004 13:16:57 +0100, "Frodo Nifinger"
<jnihold@opmeddettdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> at det drejer sig om en Enermax 350 W. Enermax har ry at
> producere højkvalitetsPSU'er, der lever op til Specs.

Nej inte alls. Enermax anger toppeffekt.
Enermax är lågkvalitet.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-12-03 22:13

> [...]
> Toshiba SDM-1612 DVD
> 3 80mm og 2 60mm blæsere
> Relæ (12V) til strømstyring af monitor, speakers....

For mig lyder det som defekt ram.
Alternativt er det PSU'en, men mine penge er på rammen.

Prøv at fjerne den ene ramstang og se om ikke maskinen bliver stabil.
Hvis ikke, så prøv med den anden alene., hvis heller ikke, så lån et par
stænger hos en kammy og prøv igen.

Jeg har haft tilsvarende problem med en maskine som bliv tiltagende ustabil,
hvor den ku finde på at gå ned ved logon-skærmen til windoze.
Den virkede stabil ellers indtil man begyndte at trækkelidt på systemet
(Photoshop) og så gik den ned med et brag.

Jeg gav længe skiftevis CPU'er, board og PSU skylden og og clockede systemet
ned til default uden at det hjalp.

Til sidst hev jeg 2 stænger ram, der havde overlevet et systemcrash af de
værre, ud, og så kørte dyret stabilt igen.
Stængerne havde tildigere vist sig stabile efter crashet.
Men de kan altså dø efterfølgende.
Godt der er livstidsgaranti på mine stænger