"ms" <sdf@asd.com> skrev i en meddelelse
news:CulIb.65483$jf4.4120943@news000.worldonline.dk...
> Jeg fandt denne udtalelse på :
>
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?s=&threadid=61326
>
> Gaming:
> In most situations AMD wins the contest here. Comparing processors that
cost
> about the same, AMD clearly wins in 90% of the cases.
>
>
>
> Jeg fandt også dette på den samme side:
>
> On the moment, the AMD Athlons (and Opteron as well) have:
> -MMX
> -SSE
> -3DNow!
> -Extended 3DNow!
>
> Intel has:
> -MMX
> -SSE
> -SSE2
> -Hyperthreading
>
> As you can see, the CPUs differ quite a lot from each other.
>
>
> Når AMD løber af med sejren hvad angår spil har det så noget med at gøre
at
> spil ikke kan udnytte:
>
> HT og SSE2
>
> og ikke har 3d Now funktionerne??
Det passer meget godt.
Intels P4 processor skal køre med en højere clockfrekvens en en Athlon XP.
Eksempelvis svarer en 2.6 Ghz P4 cirka til en Athlon XP på 2.0 Ghz.
Hvis man så har en 2.0 Ghz P4 yder den natuligvis ikke så godt som en Athlon
XP med præcis samme hastighed.
Athlon XP vinder over P4 ved samme hastighed pga. den simpelthen laver mere
pr taktslag.
Du kan sammenligne det lidt med gearerne på en cykel.
P4 processoren kører i det lave gear og skal virkelig have gang i pedalerne.
Athlon XP kører i et højere gear og kører den samme afstand på den samme
tid, men med færre omdrejninger.
Intel opfandt SSE optimeringerne.
De har så "frigivet"* de først SSE optimeringer, de er så implementeret i
Athlon processorerne.
SSE2 er ikke "frigivet"* endnu så den har intel for sig selv indtil videre.
*Kender ikke helt historien omkring udbredelsen af SSE.
3DNow er AMD's svar på SSE instruktionerne.
3DNow blev lavet samtidigt med at Intel lavede SSE.
Så der havde Intel SSE og AMD havde 3DNow.
3DNow er nogle forskellige optimeringer som bla. bruges i forbindelse med 3D
grafik.
Grafikkortene i dag har dog overtaget mange af 3D beregningerne.
Extended 3DNow er blot en videreudvikling af 3DNow.
SSE er lidt anderledes men er også optimeringer der kan bruges til at lave
diverse udregninger hurtigere.
SSE2 er blot en videreudvikling af SSE.
Du kan læse mere om SSE her:
http://www.tommesani.com/SSE.html
Her er lidt viden omkring 3DNow
http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_861_1028,00.html
Bemærk at:
MMX, SSE, SSE2, 3DNow og Extended 3DNow er instruktionssæt til processoren.
Hyperthreading er noget andet.
Hyperthreading består af to logiske processorer på en fysisk processor.
Altså at en cpu opfører sig som om at der er to.
Dog med nogle begrænsinger, der er visse ting der skal deles.
Man skal dog huske at programmerne man bruger skal understøtte HT, hvis man
vil have noget udbytte af det.
Her kan du læse hvad intel siger om HT:
http://www.intel.com/technology/hyperthread/