Netfilter/portforwarding/iptables
Fra : Jesper

Dato : 19-04-01 22:10

Jeg har sat en linux box op som adsl gateway (netexpress).
Kerne 2.4.3
Jeg ønsker nu at en intern mailserver på en anden maskine skal kunne nås
udefra.

jeg afgiver derfor følgende kommandoer. (forward er enablet tidligere)
iptables -F
iptables -F -t nat
iptables -t nat -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 25 -i ppp0 -j DNAT --to
192.168.127.2

192.168.127.2 er den interne postserver linux boxen er 192.168.127.254.

Problemet er nu at trafik på det lokale net fint når internette,
mens det ikke udefra er muligt at telnette til ppp0's ip adresse på port 25
ude fra internettet.

Kommentarer modtages med taknemmelighed

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-01 22:38

Den Thu, 19 Apr 2001 23:10:24 +0200 skrev Jesper:
> [...]
>
>Problemet er nu at trafik på det lokale net fint når internette,
>mens det ikke udefra er muligt at telnette til ppp0's ip adresse på port 25

Prøv at rette --to til --to-destination. Iflg min manual findes --to
slet ikke.

Hvis det ikke hjælper, så prøv at sætte en regel mere ind lige
før DNAT reglen, hvor du retter det til -j LOG (og ikke --to-noget-som-
helst), og se om du kan se noget ud af log-filen hvad der går galt.

Mvh
Kent

PS: Skal du ikke have en -d på den linie - som den ser ud nu, vil
udgående SMTP-trafik også blive forwardet til mailserveren...
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: planets.png

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-04-01 01:35

Fra : Kent Friis

Dato : 20-04-01 19:37

Den Fri, 20 Apr 2001 02:35:28 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:

> ^^^^^^^
>
>Øh, men udgående trafik kommer vel ikke ind på ppp0???

Ok, den overså jeg. Jeg går ud fra der kun bliver routet et ip-nr.
indad?

Mvh
Kent
--