Hvad er vigtigt at kigge efter når man ska~
Fra : ms

Dato : 30-12-03 18:26

Jeg skal til at have ny computer (primært til 3d spil) og er lidt i tvivl om
hvad der er grund til at købe og hvad man alligevel ikke får udnyttet. Det
jeg har nu hedder kører vist med 133 på bussen (forklarede min ven mig aner
ikke helt hvad det betyder). Men jeg har hørt at man kan få mainboards som
kører med 800 Mhz! Skal man gå efter sådan et eller er det ligemeget hvis
den primært skal bruges til spil?

Jeg har ikke besluttet mig for om det bliver AMD eller Intel, men er det
nogen mainboard er bedst til de to typer CPU?

Johs

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-12-03 19:30

In article <wyiIb.65410$jf4.4110855@news000.worldonline.dk>, ms wrote:
> [...]
> kører med 800 Mhz! Skal man gå efter sådan et eller er det ligemeget hvis

Intro foelger. Det din ven omtaler er front side bus hastigheden
(FSB). Det er den frekvens hvormed CPUen snakker med dine ram. Din
FSB hastighed "ganges" af cpuen op med en "multiplier" og saa koerer
cpuen med denne hastighed.

20x133=2666Mhz

Naar der skal hentes data fra ram til processoren (eller omvendt)
kommer FSB hastigheden ind i billedet. Dermed ikke sagt at en platform
(intel) hvor FSB er hoej er bedre end en hvor FSB er lav! Intel P4
arkitektur er _meget_ afhaengig af hurtig tilgang til ram, hvorfor
deres FSB er hoej. AMD cpuer har ikke naer saa meget brug for hurtig
tilgang til ram, hvorfor de kan klare sig med mindre
FSB. Eksperimenter har vist at hoejere FSB men samme cpu MHZ paa intel
platform => bedre performance, mens hoejere FSB men samme cpu MHZ paa
AMD platforme ikke giver det store.

For 3D spil er processor hastigheden _koblet_ med hvilket grafikkort du
har altafgoerende. Om det saa er AMD eller Intel betyder ikke det helt
store (Du kan sikkert presse 5-10% mere ud af den ene end den anden, men
til hvilken pris?!)

<FLAMESUIT>
AMD er billigst. Intel er nemmest at faa stabil, men dyrest.
</FLAMESUIT>

Og undgaa for enhver pris bundkort til under 300,- Kan ikke betale
sig. Saet din egen fiktive timeloen til 75,- i fritiden og overvej
hvor mange timers boevl der skal til med billige komponenter foer de
dyrere (og ofte bedre) komponenter havde vaeret bedre.

> Jeg har ikke besluttet mig for om det bliver AMD eller Intel, men er det
> nogen mainboard er bedst til de to typer CPU?

Jeg ved ikke med P4, men til AMD er ABIT NF7-S et godt valg. Hvis det ikke
skal vaere ABIT saa gaa efter et med NForce2 chipsaettet og gerne serial ATA.

Thomas

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 30-12-03 19:36

Thomas S. Iversen wrote:
> <FLAMESUIT>
> AMD er billigst. Intel er nemmest at faa stabil, men dyrest.
> </FLAMESUIT>

Jep AMD er billigst (jeg kører selv AMD). Og desuden har alle de AMD'er jeg
har haft været stabile så snart de er blevet sat i mobo'et, og den rigtige
VCore er indstillet...

> [...]
> hvor mange timers boevl der skal til med billige komponenter foer de
> dyrere (og ofte bedre) komponenter havde vaeret bedre.

Enig - billige mobo er ofte for billige... Det giver ikke andet en
problemer...

> Jeg ved ikke med P4, men til AMD er ABIT NF7-S et godt valg. Hvis det
> ikke skal vaere ABIT saa gaa efter et med NForce2 chipsaettet og
> gerne serial ATA.

Jeg har selv et Abit NF7, der om muligt er mit bedste board til dato. Men nu
hvor der er kommet en afløser til NF7-S, kaldet AN7, kan man da lige så godt
tage den. Skal det være Asus hedder modellen A7N8X Deluxe.

Til P4 hedder det enten P4C800-E Deluxe eller Abit IC7 Max3. Det skulle være
det ypperste...

--
Martin K

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-12-03 20:28

In article <3ff1c599$0$151$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Martin Kirschmeyer wrote:

> Jep AMD er billigst (jeg kører selv AMD). Og desuden har alle de AMD'er jeg
> har haft været stabile så snart de er blevet sat i mobo'et, og den rigtige
> VCore er indstillet...

Ogsaa her. Men jeg har saa ogsaa betalt kassen for gode PSUer. Jeg har
set snesevis af eksempler (venner og bekendte) paa billige PSUer der
godt kan traekke P4 computere (p.g.a. det specielle P4 stik), men ikke
en AMD af samme kaliber (samme effekt afsat i processorcoren).

Thomas

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 31-12-03 13:07

Thomas S. Iversen wrote:
> Ogsaa her.

Godt så

> [...]
> godt kan traekke P4 computere (p.g.a. det specielle P4 stik), men ikke
> en AMD af samme kaliber (samme effekt afsat i processorcoren).

Nu har de nævnte Abit boards også dette lille ekstra (P4) stik. Det har jeg
sat til, og der har aldrig være problemer. Har dog også testet det uden, og
der kørte det også bare. Meen kan det sidde på, så skal det sidde på

Jeg har selv kun kørt med en AOpen PSU på 300w der fulgte med til mit AOpen
HQ45 Pro. Nu har jeg en 300w Chieftec PSU der fulgte med til mit Cheftec
Dragon DG-01W kabinet. Og der har aldrig været noget bøvl med nogen af
dem...

--
Martin K

Fra : Martin Johansson

Dato : 31-12-03 15:04

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> HQ45 Pro. Nu har jeg en 300w Chieftec PSU der fulgte med til mit Cheftec
> Dragon DG-01W kabinet. Og der har aldrig været noget bøvl med nogen af

Heldig dig.
Jeg oplevede spontane reboots da jeg brugte min 300W Aopen PSU.
Disse reboots forsvandt efter jeg monterede en Antec Truepower 430W.
Der var ikke nogen P4 stik på min Aopen PSU, det er der på den nye.
Men tro mig, det er var ikke pga. det manglende stik den genstartede.
Abit skriver vist også i manualen at det ikke er nødvendigt, men det kan
give ekstra stabilitet.
Det er jo aldrig at foragte.

Fra : Anders Lund

Dato : 01-01-04 11:28

On Wed, 31 Dec 2003 15:04:13 +0100, Martin Johansson wrote:

> Men tro mig, det er var ikke pga. det manglende stik den genstartede.
> Abit skriver vist også i manualen at det ikke er nødvendigt, men det kan
> give ekstra stabilitet.
> Det er jo aldrig at foragte.

Bare for at være ordkløver, men er spontane genstarter ikke tegn på
ustabilitet?

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-01-04 14:47

In article <1ilwgvvcp5y9j.3trycvpttpnx.dlg@40tude.net>, spam2003
@andersonline.dk says...
> Bare for at være ordkløver, men er spontane genstarter ikke tegn på
> ustabilitet?

Jo, men det kan ikke henledes til et eller andet manglende powerstik.
Forklaringen skal nok findes i en underdimensioneret PSU.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-01-04 16:23

"Anders Lund" <spam2003@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Bare for at være ordkløver, men er spontane genstarter ikke tegn på
> ustabilitet?

Jeg forsøgte at køre uden 12V stikket på den nye PSU.
Der var ingen spontane reboots.

Iøvrigt var det interessant at den ofte genstartede lige efter den havde
arbejdet hårdt-
Altså eks. lige efter jeg havde afsluttet et spil.

Fra : ms

Dato : 31-12-03 12:57

> [...]
> godt kan traekke P4 computere (p.g.a. det specielle P4 stik), men ikke
> en AMD af samme kaliber (samme effekt afsat i processorcoren).

Hvad er PSU??

Johs

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 31-12-03 13:49

ms wrote:
> Hvad er PSU??

Power Supply Unit - oversat: strømforsyning...

--
Martin K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-12-03 21:44

In article <slrnbv3h0g.b58.zensonic@www.zensonic.dk>,
zensonic@zensonic.dk says...
> Og undgaa for enhver pris bundkort til under 300,- Kan ikke betale

Nå...

Jeg smed et ECS K7S5A Pro i min maskine og aldrig har jeg oplevet noget
hardware der var nemmere at få til at virke.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-12-03 08:38

In article <MPG.1a5c02009564ac6a98981d@dtext.news.tele.dk>, Jesper G Poulsen wrote:
> In article <slrnbv3h0g.b58.zensonic@www.zensonic.dk>,
> zensonic@zensonic.dk says...
>
> Nå...

Forskellige holdninger og erfaringer giver forskellige meninger

> Jeg smed et ECS K7S5A Pro i min maskine og aldrig har jeg oplevet noget
> hardware der var nemmere at få til at virke.

Godt for dig (ingen sarkasme). Jeg kender da ogsaa folk der har haft
ECS K7S5A boards der virker, men har ogsaa kendskab til en del folk
hvis ECS K7S5A board ikke lige virkede som det skulle. Heller ikke
efter 8 timers roden rundt. Jeg anser K7S5A som en "lykkepose", nogle
gange er man heldig andre gange ikke. Naar man er, saa er det et godt
billigt board. Naar man ikke er, saa ....

Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-12-03 10:58

In article <slrnbv4v77.7c7.zensonic@www.zensonic.dk>,
zensonic@zensonic.dk says...
> ECS K7S5A boards der virker, men har ogsaa kendskab til en del folk
> hvis ECS K7S5A board ikke lige virkede som det skulle. Heller ikke

Jeg har også hørt grimme ting om K7S5A, men der har i alle tilfældende
været tale om modeller af de første versioner. Der har med andre ord
været en del børnesygdomme. Det er ikke meget anderledes end når
Microsoft sender et nyt produkt på gaden. Man accepterer det ved en
softwareleverandør, men ikke ved en hardwareleverandør...?!

Jeg kan varmt anbefale K7S5A Pro, der er den seneste aftapning af det
bundkort.

Fra : Anders Lund

Dato : 31-12-03 11:37

On Wed, 31 Dec 2003 10:57:59 +0100, Jesper G. Poulsen wrote:

> Man accepterer det ved en
> softwareleverandør, men ikke ved en hardwareleverandør...?!

En patch er vel også en del nemmere at installere end at man skal til at
flå bundkortet ud af sin computer, sende det til rep/ombytning og få det
tilbage og man så skal skrue det i kabinettet og tilslutte diverse ting
igen:

Windows XP SP1 .. Download + Installation over en ADSL linie: ½-2 timer.
(Hvor man stadig kan bruge computeren imens den downloader og installere
SP).

Skille computer ad, sende bundkort, modtage bundkort og samle maskine: 2-3
dage i bedste fald, et par uger i "værste" fald. (Det kan vel altid blive
værre)

Men nu plejer det meste hardware også at fungere i første forsøg og
software i .. ja, i X antal forsøg. Så hvis hardwaren ikke fungere, så
lægger man mærke til det. Hvis softwaren ikke fungere - så henter man den
nyeste opdatering og så er den ikke længere. (Meget gennerelt set)

Godt nytår!

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-12-03 12:41

In article <1ozojdn0t1ras$.1wronsyfheh5w$.dlg@40tude.net>, spam2003
@andersonline.dk says...
> En patch er vel også en del nemmere at installere end at man skal til at
> flå bundkortet ud af sin computer, sende det til rep/ombytning og få det

Det ændrer ikke ved at man accepterer defekt software, men ikke defekt
hardware. Tusinder og atter tusinder installerer gladeligt et frigivet
OS der stadig burde være i beta, men de brokker sig over et bundkort
hvor 3 USB-porte ikke virker. Hvad er vigtigst:
- At bundkortet kører med et par mindre fejl (fordi leverandøren ikke
har "gidet" at gøre arbejdet færdigt) eller
- At alle dine data ligger til frit skue fordi leverandøren af dit OS
ikke har "gidet" at gøre arbejdet færdigt.

Hardwareproducenter springer også over hvor gærdet er lavet, når noget
skal på markedet i en fart. Men hvorfor kan softwareproducenter tillade
sig at sende halvfærdige produkter ud og hardwareproducenter ikke kan?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-12-03 12:20

In article <MPG.1a5cbc1697fc97b4989826@dtext.news.tele.dk>, Jesper G Poulsen wrote:
> Jeg kan varmt anbefale K7S5A Pro, der er den seneste aftapning af det
> bundkort.

Point taken. Jeg har ikke erfaringer med Pro udgaven. Maaske
man skulle proeve!?!

Godt nytaar til alle herinde.

Thomas

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 31-12-03 13:11

Thomas S. Iversen wrote:
> Point taken. Jeg har ikke erfaringer med Pro udgaven. Maaske
> man skulle proeve!?!

Een af mine kammerater havde et K7S5A, der på mystisk vis holdt op med at
virke. En dag maskinen blev tændt var der bare sort skærm. Alt blev prøvet
udskiftet, men intet virkede. Derefter købte han et K7S5A Pro i stedet for,
og der har ikke været problemer (endnu). Men det har også lavet om på
designet af boardet, der er en del komponenter der sidder lidt anerledes -
men jeg turde nu stadig ikke købe det...

> Godt nytaar til alle herinde.

Lige over

--
Martin K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-12-03 15:45

In article <3ff2bcb7$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com says...
> og der har ikke været problemer (endnu). Men det har også lavet om på
> designet af boardet, der er en del komponenter der sidder lidt anerledes -

Det har USB2.0 onboard, bla.

> men jeg turde nu stadig ikke købe det...

Det må du så selv om, jeg vil ikke presse det ned i halsen på dig.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 31-12-03 16:35

Jesper G. Poulsen wrote:
> Det har USB2.0 onboard, bla.

Ja, det er vidst rigtigt - nu du siger det

> Det må du så selv om, jeg vil ikke presse det ned i halsen på dig.

Det er jeg glad for - det er rart med forskellige typer produkter til
forskellige typer holdninger...

--
Martin K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-01-04 11:05

In article <3ff2ec62$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com says...
> Det er jeg glad for - det er rart med forskellige typer produkter til
> forskellige typer holdninger...

Der er bare for få der accepterer det...

Godt Nytår!

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 01-01-04 17:21

Jesper G. Poulsen wrote:
> Der er bare for få der accepterer det...

Enig...

> Godt Nytår!

Lige over

--