Hvordan i 'kernen' gør de det?
Fra : Michael

Dato : 30-12-03 16:21

Hey.. Sidder og roder lidt med kerne kompilering.

Undrer mig over hvordan "de store" som f.eks. Debian, RH m.fl. laver en
kerne som virker hos så mange?

Jeg mener der er jo altid "custom" indstillinger, som f.eks. CPU o.s.v.

Er det blot et spørgsmål om at de kompilerer "alting" som moduler som så
loades individuelt afhængig af den hardware der sidder i (tænker lidt på
knoppix type)

Altså noget i retning af en "standard" kerne hvor install programmet så
undersøger hardwaren og sætter en liste af moduler der skal loades ind et
eller andet sted?

Michael

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-12-03 17:22

In article <3ff197cf$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Michael wrote:
> Hey.. Sidder og roder lidt med kerne kompilering.

Aldrig en daarlig ting at goere.

> Undrer mig over hvordan "de store" som f.eks. Debian, RH m.fl. laver en
> kerne som virker hos så mange?

Du har selv gaettet det (naesten)

> Jeg mener der er jo altid "custom" indstillinger, som f.eks. CPU o.s.v.

Den saettes ofte lavt og generisk. i386 eller i586.

> Er det blot et spørgsmål om at de kompilerer "alting" som moduler som så
> loades individuelt afhængig af den hardware der sidder i (tænker lidt på
> knoppix type)

De fleste ting (udover harddisk controllerene der af gode grunde ikke
kan laves som moduler) laves som moduler og saa assignes der et modul
til en enhed. Lyd -> sblive, net -> eepro100, osv. Dette foregaar i
modules.conf eller conf.modules

Thomas

Fra : Michael

Dato : 31-12-03 12:01

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message
> Du har selv gaettet det (naesten)

> Den saettes ofte lavt og generisk. i386 eller i586.

ok - Det kan da næppe ligefrem være en fordel?

> til en enhed. Lyd -> sblive, net -> eepro100, osv. Dette foregaar i
> modules.conf eller conf.modules

eeproo100 til lyd?

Godt Nytår

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-12-03 12:22

In article <3ff2ac78$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Michael wrote:

> ok - Det kan da næppe ligefrem være en fordel?

Naeh, men ofte heller ikke en (stor) ulempe. Vi snakker
586 her. Vi er vel alle over i386-i486 stadiet nu.

> eeproo100 til lyd?

Hov, nej laes igen "net -> eepro100"

> Godt Nytår

Tak i lige maade.

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-04 03:33

Den Wed, 31 Dec 2003 11:22:07 +0000 (UTC) skrev Thomas S. Iversen:

>Naeh, men ofte heller ikke en (stor) ulempe. Vi snakker
>586 her. Vi er vel alle over i386-i486 stadiet nu.

$ cat /proc/cpuinfo
processor : 0
cpu : 386
model : unknown
vendor_id : unknown
stepping : unknown
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
fpu : no
fpu_exception : no
cpuid : no
wp : no
flags :
bogomips : 4.85
$ uptime
3:32am up 227 days, 17:47, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Mvh
Kent

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-01-04 12:39

Kent Friis skrev i -dk.edb.system.unix:

> [...]
> processor : 0
> cpu : 386
> model : unknown
> vendor_id : unknown
> stepping : unknown
> fdiv_bug : no
> hlt_bug : no
> fpu : no
> fpu_exception : no
> cpuid : no
> wp : no
> flags :
> bogomips : 4.85
> $ uptime
> 3:32am up 227 days, 17:47, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00
Mandrake 9.2 siger

,----[ cat /proc/cpuinfo ]
> [...]
| cpu family : 6
| model : 4
| model name : AMD Athlon(tm) Processor
| stepping : 2
| cpu MHz : 1000.056
| cache size : 256 KB
| fdiv_bug : no
| hlt_bug : no
| f00f_bug : no
| coma_bug : no
| fpu : yes
| fpu_exception : yes
| cpuid level : 1
| wp : yes
| flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca
cmov pat pse36 mmx fxsr syscall mmxext 3dnowext 3dnow
| bogomips : 1992.29
`----

Det er en standart install, det er installatonsprogrammet der har fundet
udaf hvilken CPU m.m der sider i maskinen,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-01-04 12:56

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

> Det er en standart install, det er installatonsprogrammet der har fundet
> udaf hvilken CPU m.m der sider i maskinen,,,

/proc/cpuinfo skriver hvad der rent faktisk sidder af cpu i maskinen
og ikke hvad kernen er oversat til.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-01-04 13:18

In article <bt7u1b$n49$1@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:

> [...]

Jeg må jo omformulere det. Hovedparten er vel over i386 stadiet

> $ uptime
> 3:32am up 227 days, 17:47, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Pæn oppetid, men det lader jo ikke til at du bruger maskinen :-/

Thomas

Fra : Michael

Dato : 04-01-04 13:26

> Jeg må jo omformulere det. Hovedparten er vel over i386 stadiet

> Pæn oppetid, men det lader jo ikke til at du bruger maskinen :-/

Jeg fik desværre "ødelagt" et par lignende oppetider under strømsvigtet

Men ikke længere - dieselgenerator.. uuuuhhhmmmmm

:)

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-04 14:06

Den Sun, 4 Jan 2004 12:18:21 +0000 (UTC) skrev Thomas S. Iversen:

>Jeg må jo omformulere det. Hovedparten er vel over i386 stadiet

>Pæn oppetid, men det lader jo ikke til at du bruger maskinen :-/

Klokken halv fire om natten - nej, på det tidspunkt er kunderne
forlængst smidt ud, og butikken er lukket. Maskinen er server for to
kasseterminaler.

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-01-04 21:33

In article <bt9334$lmp$1@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:

> Klokken halv fire om natten - nej, på det tidspunkt er kunderne
> forlængst smidt ud, og butikken er lukket. Maskinen er server for to
> kasseterminaler.

*Grin*, undskyld. Jeg fik ikke set mig for på tidspunktet

Thomas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-01-04 00:26

Kent Friis wrote:

> Klokken halv fire om natten - nej, på det tidspunkt er kunderne
> forlængst smidt ud, og butikken er lukket. Maskinen er server for to
> kasseterminaler.
-SNIP-

Nu bliver jeg nysgerrig og derfor bliver jeg nødt til at blande mig og
spørge hvordan dine kasseterminaler er forbundet til din linux-maskine?

Hvilket program samler dataene fra kasse-terminalerne? Links til programmer
og evt. kasseterminaler på nettet ville være fint

Jeg har ikke forstand på kasseterminaler, men det er vel ikke alle
kasseterminaler der kan tilsluttes din computer eller hvad?

Ellers syntes jeg da at det er en fremragende måde at udnytte en gammel
386'er på

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kent Friis

Dato : 06-01-04 00:03

Den Mon, 05 Jan 2004 00:25:49 +0100 skrev Martin Jørgensen:

>-SNIP-
>
>Nu bliver jeg nysgerrig og derfor bliver jeg nødt til at blande mig og
>spørge hvordan dine kasseterminaler er forbundet til din linux-maskine?

LAN

>Hvilket program samler dataene fra kasse-terminalerne? Links til programmer
>og evt. kasseterminaler på nettet ville være fint

Både kasse-terminaler og server er Linux-maskiner (indersiden er en
normal PC), og kasserterminal-softwaren er udviklet inhouse.

Mvh
Kent

Fra : Anders Lund

Dato : 31-12-03 12:24

On Wed, 31 Dec 2003 12:01:14 +0100, Michael wrote:

> "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message
>
> eeproo100 til lyd?

Nej, til "net", som der står.

> Godt Nytår

Right back at you!

--
Anders Lund
spam2003@andersonline.dk

Fra : Michael U. Hove

Dato : 30-12-03 20:00

Michael wrote:
> [...]
>
> Altså noget i retning af en "standard" kerne hvor install programmet så
> undersøger hardwaren og sætter en liste af moduler der skal loades ind et

Jeg kan personligt varmt anbefale http://www.tldp.org som en stor kilde
til uvurderlig *TUX* viden.

Følgende TLDP URL er en udmærket intro til hvad Linux kernen er for en
størrelse. Selve teksten er lidt støvet (dækker 2.0.33 kernen), men
essensen er stadig lige aktuel.

BTW...G0dt Nytår!!!

/mvh
michael

Fra : Michael U. Hove

Dato : 30-12-03 20:24

Michael U. Hove wrote:

> [...]
>
> Følgende TLDP URL er en udmærket intro til hvad Linux kernen er for en
> størrelse. Selve teksten er lidt støvet (dækker 2.0.33 kernen), men

UPS...NO URL

En gang til:

http://www.tldp.org/LDP/tlk/

/mvh