CygWin & Serial/parallel kommunikation ???
Fra : jokaas

Dato : 30-12-03 15:29

Hi folks!

Har søgt, men ej fundet skelet filer til serial og parallel kommunikation
fra kode afviklet på Cygwin/windows..
Skal der nogle .dll'er eller andet til eller ???

Er der nogle her der kan lede mig i rette retning ?

På forhånd tak,
john

Fra : Bertel Brander

Dato : 30-12-03 16:56

jokaas wrote:
> [...]
> fra kode afviklet på Cygwin/windows..
> Skal der nogle .dll'er eller andet til eller ???
>
> Er der nogle her der kan lede mig i rette retning ?

Du kan gøre det på to måder: "The Unix/Linux way" eller "The Windows
way".

Den første har den fordel at den også virker på Unix/Linux.

Den anden har (efter min mening) den fordel at det er lidt lettere.

Hvis du bruger den første metode skal du bruge open(...) til at
åbne en "fil" der er en port og ioctl(...) til at sætte porten op.
Du læser og skriver vha. read(...) og write(...).

Hvis du bruder den anden metode skal du bruge CreateFile(...) til at
åben filen/porten, SetCommTimeouts(...) og SetCommState(...) til at
sætte porten op, samt WriteFile(...) og ReadFile(...) til at
skrive/læse.

/b

Fra : Bertel Brander

Dato : 01-01-04 15:04

Bertel Brander wrote:

> [...]
> åben filen/porten, SetCommTimeouts(...) og SetCommState(...) til at
> sætte porten op, samt WriteFile(...) og ReadFile(...) til at

Jeg fandt lige et lille program jeg en gang lavede, det åbner com-porten
og sender nogle AT-kommandoer. Hvis der sidder en mobil i den anden ende
burde denne svare, svaret vil blive læst og udskrevet. Koden kompilerer
og kører med cygwin. Som du kan se bruger det windows måden.

#include <stdio.h>
#include <windows.h>

void SetTimeOut(HANDLE Port, int sec)
{
COMMTIMEOUTS commtimeouts;
GetCommTimeouts(Port, &commtimeouts);
commtimeouts.ReadIntervalTimeout = 1000*sec;
commtimeouts.ReadTotalTimeoutMultiplier = 10;
commtimeouts.ReadTotalTimeoutConstant = 1000*sec;
SetCommTimeouts(Port, &commtimeouts);
}

void Tx(HANDLE Port, const char *data)
{
DWORD Dummy;
WriteFile(Port, data, strlen(data), &Dummy, 0);
WriteFile(Port, "\r\n", 2, &Dummy, 0);
}

void Rx(HANDLE Port)
{
char Buffer[128];
DWORD Length, i;

ReadFile(Port, Buffer, 128, &Length, 0);

for(i = 0; i < Length; i++)
if(Buffer[i] != '\r')
printf("%c", Buffer[i]);

}

int main(void)
{
DCB dcb;
HANDLE ComPort = CreateFile("COM2", GENERIC_READ | GENERIC_WRITE, 0,
0, OPEN_EXISTING, 0, 0);

GetCommState(ComPort, &dcb);
dcb.BaudRate = 9600;
dcb.ByteSize = 8;
dcb.fRtsControl = RTS_CONTROL_HANDSHAKE;
dcb.fOutxCtsFlow = 1;
SetCommState(ComPort, &dcb);

SetTimeOut(ComPort, 1);
Tx(ComPort, "AT");
Rx(ComPort);
Tx(ComPort, "ATZ");
Rx(ComPort);

CloseHandle(ComPort);

return 0;
}

Fra : Bertel Brander

Dato : 01-01-04 17:37

Bertel Brander wrote:

> [...]
> burde denne svare, svaret vil blive læst og udskrevet. Koden kompilerer
> og kører med cygwin. Som du kan se bruger det windows måden.

Programmet burde også virke med et almindeligt modem.

/b

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-04 01:09

Den Tue, 30 Dec 2003 16:56:07 +0100 skrev Bertel Brander:

> [...]
>åbne en "fil" der er en port og ioctl(...) til at sætte porten op.
>Du læser og skriver vha. read(...) og write(...).

Fungerer tcgetattr() / tcsetattr() ikke under cygwin? De er noget
nemmere at bruge end at kalde ioctl direkte.

Mvh
Kent

Fra : Bertel Brander

Dato : 04-01-04 01:29

> Fungerer tcgetattr() / tcsetattr() ikke under cygwin? De er noget
> nemmere at bruge end at kalde ioctl direkte.

Det ved jeg ikke, jeg vidste ikke at de fandtes. Prototyperne
findes i <sys/termios.h> så der er en rimelig chance for at de virker.

/b