Luftfotos af danske gårde
Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-12-03 21:30

Jeg mener at kunne huske, at Sylvester Hvids arkiv af luftfotos er
havnet på Rigsarkivet. Kan man bestille kopier af disse og i givet
fald, hvilke oplysninger skal man komme med? Der var jo ingen vejnumre
på alndet dengang. Kan man søge på matrikelnummer?

Er der andre steder/arkiver, hvor der opbevares luftfotos af
ejendomme?

Jeg søger specifikt et foto af gården "Vanggård", matrikel 5a i
Hørslevbol, Framlev sogn og helst fra før 1940.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-12-03 22:00

Kurt Hansen skrev:
> Jeg mener at kunne huske, at Sylvester Hvids arkiv af luftfotos
> er havnet på Rigsarkivet. [...]

Du tænker nok på ham her:

Sylvest Jensen, Luftfoto (1936-1986). [...] "Hele landet er
fotograferet. Først og fremmest bøndergårde og enkeltejendomme
i landsbyerne"

Det Kongelige Bibliotek - Kort- og Billedafdelingen:
link: http://www.kb.dk/kb/dept/nbo/kob/luft/

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-12-03 22:38

Mon, 29 Dec 2003 21:59:52 +0100, skrev Herluf Holdt, 3140:

> [...]
>i landsbyerne"
>
>Det Kongelige Bibliotek - Kort- og Billedafdelingen:

Yes!!! Desværre kan jeg ikke læse noget som helst om hvorvidt man
overhovedet kan købe kopier, hvad de eventuelt koster og hvordan man
bærer sig ad med at bestille. Det nævnet at man skal kende ejendommens
beliggenhed og ejerens navn, men så heller ikke mere.

Nå, jeg må vel så skrive til dem og spørge, men tak for henvisningen.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-12-03 08:47

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev Mon, 29 Dec 2003 21:29:32
+0100

> [...]
>fald, hvilke oplysninger skal man komme med? Der var jo ingen vejnumre
>på alndet dengang. Kan man søge på matrikelnummer?

Mon ikke det den berømte Sylvest Jensen du tænker på.?

Jeg mener at vide, at et af de stadig eksisterende firmaer nemlig
Kastrup Luftfoto har fået tilladelse til at sælge ud af de gamle
optagelser fra flere forskellige firmaer.

De har ihvertfald kørt rundt her i området og har tilbudt såvel gamle
som nye optagelser.

Prøv evt. at kontakte dem:
Kastrup Luftfoto
Kabbelejevej 14
2700 Brønshøj.
Tlf. 38 60 91 11

>Jeg søger specifikt et foto af gården "Vanggård", matrikel 5a i
>Hørslevbol, Framlev sogn og helst fra før 1940.

Det kan nok blive meget problematisk, eller ihvertfald er det ikke
Sylvest Jensen du skal have fat i. Luftfotografering i større stil blev
først almindelig i tiden umiddelbart efter krigen.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ove Kühn

Dato : 31-12-03 16:34

På vort lokalarkiv (Ubberud, Odense herred) har vi luftfotos fra 1939 og ca.
1956. Jeg mener at begge serier er fotograferet af Sylvest Jensen, men ved
ikke om hele landet er dækket.

--
Venlig hilsen
Ove Kühn

---

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-01-04 10:58

Ove Kühn skrev:
> På vort lokalarkiv (Ubberud, Odense herred) har vi luftfotos fra
> 1939 og ca. 1956. Jeg mener at begge serier er fotograferet af
> Sylvest Jensen, men ved ikke om hele landet er dækket.

"Sylvest Jensen, Luftfoto" har *netop* nået at fotografere
en større del af Fyn inden krigen. Årstallene i mit tidligere
citat (1936-1986) er de år *firmaet* har fotograferet i
Danmark. (Viggo Sylvest Jensen døde i 1959).

Hvis man nærlæser side 13 på nedenstående link, fremgår
det at de første 11.000 optagelser fra Fyn, 1938-1939
hovedsageligt er større gårde.

http://www.kb.dk/kb/proj/luftfoto/projektbeskr.pdf

--
Med venlig nytårshilsen Herluf Holdt

Fra : Jesper Kinch Anderse~

Dato : 01-01-04 23:37

On Mon, 29 Dec 2003 21:29:32 +0100, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg søger specifikt et foto af gården "Vanggård", matrikel 5a i
>Hørslevbol, Framlev sogn og helst fra før 1940.

Hej,

Jeg har selv været efter Sylvest Jensens billeder, og fik et meget
fint svar fra Det kongelige Bibliotek (Arne Andersen), hvor de havde
lavet en kopi til mig af Jensens protokol for det pågældende område.
Man kan der se, hvilke huse/gårde, der er fotograferet, og også om de
(billederne) er blevet købt. Priserne for kopier starter (startede?)
ved 315 kr. excl. moms pr. billede. 25 billeder i samme serie koster
150 kr excl. moms pr. billede.

Jeg har ikke selv benyttet mig af tilbuddet. Vær opmærksom på, at du
ikke får farver med på billederne, da de blev håndkoloreret (hvordan
er mig i øvrigt en gåde, for det ser vældig troværdigt ud).

   Mvh. Jesper

Se gamle billeder fra fiskerlejet Slettestrand på
http://home20.inet.tele.dk/sletbaade/index.htm