IP adresse - domæne
Fra : Jane :o)

Dato : 29-12-03 17:36

Jeg havde på et tidspunkt et demo-program der kunne se evt. bevægelser på
min computer.

Jeg sidder på Mac - og kan ikke huske hvilket.

Kender i til et sådan program, så jeg kan se, om der er nogle inde på min
computer.

Jeg kunne også taste et IP nummer ind, og det kunne finde ud af, hvilket
domæne der hørte til nummeret.

Hvis jeg f.eks. har et IP nummer, hvor jeg vil finde ud af hvem det er -
hvordan gør jeg det?

Ikke bare at det eks. er Teledanmark. Men evt. domæne der hører til det
nummer?

Mvh Jane

www.janemark.dk

Fra : Platte Povl

Dato : 03-01-04 01:36

Jane wrote:
> [...]
> hvordan gør jeg det?
>
> Ikke bare at det eks. er Teledanmark. Men evt. domæne der hører til det

i mac os x - Applications->Utilities->Terminal, skriv:
netstat -al | egrep '^(tcp|udp)' | grep ESTABLISHED
for at se alle hosts der er forbundet p.t., eller
netstat -anl | egrep '^(tcp|udp)' | grep ESTABLISHED
hvis du kun vil se ip-addresser der er forbundet til din mac p.t. gør
det før du tjekker mail og alt muligt andet der kræver at du går på
nettet.. tjek listen igennem for uoverenstemmelser.. hvis du vil se hvem
du evt. skal klage over - hvis du nu har ubudne gæster, så gå til:
http://ripe.net/db/whois/whois.html og indtast deres ip-addresse dér.
find en abuse@ email addresse og send dit netstat output til dem hvis du
har lyst.. Har du enablet din firewall? Under sharing i system control
panel ( whatever det nu hedder ) tryk på start firewall. lad være med at
have noget remote login enabled, så skulle du være helt på toppen igen..
mac os x's firewall er god.

for at finde ud af hvilket hostnavn der er tilknyttet en vilkårlig ip,
åbn terminalen og skriv 'host 123.123.123.123' - hvor 123.123.123.123 er
den ip-addresse du vil se reverse dns for.

vil du se kontakt oplysninger mm. for et hostnavn, så skriv 'whois
hostnavn' i terminalen.

beklager, jeg aner ikke hvordan man gør det i mac os classic.

VH
Platte Povl
--
"Your father was a fish. You evolved

from an egg laid in water, fertilized by
    a sperm fish swimming upstream -
just as salmon swim up stream to

fertilize female egg laid in the water.

Maybe, you should worship a fish god."