Linieskifft ved skrivning til .txt
Fra : Claus Nymand Pederse~

Dato : 29-12-03 18:39

Når jeg benytter følgende til at skrive til et .txt dokument,
overskrives det der i forvejen står i dokumentet. Er det muligt
at lave et linieskift, således at det der tilføjes, kommer til at
stå under/over det der allerede står i dokumentet?

test.asp:
<%
Dim fso, f, filespec
filespec = Server.Mappath("../db/test.txt")
Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)

Do While not f.AtEndOfStream
Response.write f.ReadLine & "<br>"
Loop

f.Close
%><br><br>

<form method="post" action="test1.asp">
<input type="text" value="" name="navn">
<input type="submit" value="Tilføj">
</form>

test1.asp:
<%
Dim fso, f, filespec
filespec = Server.Mappath("../db/test.txt")
Set f = fso.OpenTextFile(filespec,2)

f.Write Request.Form("navn")

Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)
Do While not f.AtEndOfStream
Response.write f.ReadLine & "<br>"
Loop
f.Close
%>

--
Claus Pedersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 29-12-03 18:53

Claus Nymand Pedersen wrote:

> [...]
> at lave et linieskift, således at det der tilføjes, kommer til at
> stå under/over det der allerede står i dokumentet?

Ja, hvis du kigger i "specifikationerne" for OpenTextFile,
http://www.w3schools.com/asp/met_opentextfile.asp

så finder du følgende:
FileSystemObject.OpenTextFile(fname,mode,create,format)

Parametret "mode" kan være 1=ForReading, 2=ForWriting eller 8=ForAppending

Du har i "test1.asp" valgt mode 2 (ForWriting), hvilket skulle have
været 8 (ForAppending). Så bliver det nye data tilføjet i bunden af
tekst-filen.

PS. Hvis det er for øvelsen er det fint nok, men ellers er det en meget
dårligt ide at have en "db" i en tekst-fil ("../db/test.txt"). Benyt i
stedet en database eller XML.

Hintzmann c",)

Fra : Claus Nymand Pederse~

Dato : 29-12-03 19:41

Tak for det hurtige svar!

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Du har i "test1.asp" valgt mode 2 (ForWriting), hvilket skulle have
> været 8 (ForAppending). Så bliver det nye data tilføjet i bunden af
> tekst-filen.

Når jeg ændrer mode til 8, tilføjes den nye tekst uden at andet slettes, men
den tilføjes på samme linie som det foregående. Jeg kan ikke umiddelbart se,
hvordan jeg skulle kunne få den til at tilføje det i næste linie. Nogle
idéer?

> PS. Hvis det er for øvelsen er det fint nok, men ellers er det en meget
> dårligt ide at have en "db" i en tekst-fil ("../db/test.txt"). Benyt i
> stedet en database eller XML.

Bare rolig - det er bare for sjov skyld

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-12-03 00:06

On Mon, 29 Dec 2003 18:41:01 +0000 (UTC), Claus Nymand Pedersen
<claus_nymand@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hvordan jeg skulle kunne få den til at tilføje det i næste linie. Nogle

Handler det ikke bare om at indsætte et linieskift (vbcrlf) som det
allerførste der tilføjes? (Har ikke selv prøvet ...)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj